Novi kolektivni ugovor kojim će, u naredne tri godine, biti regulisani obaveze i prava zaposlenih u kompaniji Fijat Krajsler automobili Srbija…
… zatim informacija da Grupacija Fijat Krajsler automobili (FCA) od 1. maja preuzima jednu od tri fabrike Fijatovog ključnog dobavljača – kompanije Manjeti mareli, i to onu za proizvodnju branika, samo su neke od naznaka da Fijat, i posle isteka desetogodišnjeg ugovora sa državom Srbijom (krajem septembra), ostaje u Kragujevcu. Ta fabrika će, već od početka maja, poslovati pod imenom Fijat plastik, kako se, inače, zovu firme u Italiji i u drugim državama, gde ta kompanija ima fabrike za proizvodnju automobila. Najsvežija informacija koja upućuje na dugoročni o(p)stanak Fijata u Kragujevcu jeste da će u šumadijskog „velikog fiću“, ili model „fijat 500L“ uskoro, najverovatnije sredinom godine, početi da se ugrađuju motori EURO 6 C koji efikasnije prečišćavaju izduvne gasove i snižavajući njihovu temperaturu. Da li će se još koji model proizvoditi u kragujevačkoj fabrici znaće se, najverovatnije, 1. juna, kada bi izvršni direktor FCA grupacije Serđo Markione trebalo da obznani petogodišnju strategiju poslovanja.
Ništa manje važan argument za ovu priču jeste procena stručnjaka da je Fijat, 2008. godine, došao u Srbiju s namerom da ostane na tom tržištu. U prilog tome svedoči i podatak da su Italijani u kragujevačku fabriku do sada investirali više od 1,3 milijarde evra i ugradili najsavremeniju i najskuplju opremu, poput japanske prese „komacu“, italijanskog robotizovanog alata „komau“, nemačke lakirnice… Oglasili su se tim povodom i najviši domaći zvaničnici, predsednik Srbije Aleksandar Vučić i premijerka Ana Brnabić. Vučić je, pre desetak dana, u novootvorenoj Industrijskoj zoni Sobovica, izjavio da se „nada da Fijat ostaje, jer nema drugačiju informaciju“. Premijerka Brnabić je bila još eksplicitnija, pa je poslanicima u Skupštini Srbije, odgovarajući na poslaničko pitanje, poručila da Fijat ostaje u Kragujevcu, kao i da je u pripremi i novi ugovor sa italijanskom (i američkom) kompanijom koji će, kako je rekla, „više biti u interesu građana“. Takva konstatacija mogla bi da sugeriše zaključak da je prethodni ugovor bio protiv interesa građana, što se nikako ne može prihvatiti imajući u vidu podatak da je Fijat, kao najveći domaći izvoznik, značajnije doprineo poboljšanju platnog bilansa Srbije i obezbedio da od proizvodnje njegovog, do skora najnovijeg modela automobila, živi više hiljada porodica radnika zaposlenih u toj kompaniji.
Interesantno je, međutim, da se premijerka Brnabić ni rečju nije osvrnula na neispunjene obaveze države prema Fijatu, te zaposlenima u toj kompaniji. A reč je o infrastrukturnim projektima bitnim ne samo za funkcionisanje kragujevačke fabrike automobila, nego i za normalan život većine žitelja Šumadije i centralne Srbije. Premijerka Brnabić, predsednik Vučić, ali i potpredsednica Vlade i resorna ministarka Zorana Mihajlović „mudro ćute“ kad im se pomene završetak auto-puta od Kragujevca prema Koridoru 10 i izgradnja severne i južne obilaznice oko Kragujevca. Izgradnja tih saobraćajnica je, podsetimo, obaveza koju je država Srbija, prema ugovoru sa Fijatom, morala da ispuni do početka (jul 2012. godine) serijske proizvodnje prvog novog Fijatovog modela („500L“) u Kragujevcu. Gotovo šest godina docnije, auto-put prema Koridoru 10 nije završen, „a kad će – ne zna se“. Sve je više skeptika koji su ubeđeni da se to nikada neće dogoditi, kao što gotovo niko u Kragujevcu više ne veruje da će obilaznice oko Kragujevca ikada da budu izgrađene. U takvom kontekstu, insistiranja stručne javnosti da se Kragujevac sa Koridorom 11 poveže izgradnjom auto-puta do Čačka, deluju kao utopija. Pritom se zaboravlja da privreda Kragujevca učestvuje u ukupnom srpskom izvozu sa deset odsto, a nakon dolaska Simensa, taj udeo će se, već u dogledno vreme, povećati. U tom kontekstu posmatrano, logično zvuči pitanje: Da li takav grad, koji je i obrazovni, zdravstveni i administrativni centar kojem gravitira više od dva miliona ljudi Centralne i Zapadne Srbije, te Raške oblasti i severa Kosova, sme da bude saobraćajno izolovan.
Poslovanje bez povlastica
Ako je suditi prema nekim, doduše nezvaničnim, informacijama, posle potpisivanja novog ugovora kompanija Fijat Krajsler automobili Srbija mogla bi da ostane bez benefita koje je uživala od 2008. godine a bez kojih, po svemu sudeći, ne bi ni došla na naše tržište. Spekuliše se da kompanija FCA Srbija ubuduće neće biti oslobođena plaćanja lokalnih poreskih obaveza koje, uzgred, ni nekadašnja Zastavina fabrika automobila nije plaćala najmanje dve decenije, odnosno sve dok je Fijat nije preuzeo. To, naravno, nikako ne znači da ta Zastavina fabrika, koja je „hranila“ na stotine hiljada radničkih porodica diljem bivše SFRJ, nije radila u interesu građana. Novim ugovorom bi trebalo da se reguliše i to da će FCA Srbija početi da plaća doprinose na plate zaposlenih, kao i da će redovno izmirivati fiskalne obaveze prema državi (PDV, porez na dobit i imovinu).
Pratite nas na našoj Facebook i Instagram stranici, ali i na X nalogu. Pretplatite se na PDF izdanje lista Danas.