JP Putevi Srbije u 2022. godini nisu naplatili 782.583 prolazaka kroz naplatne stanice u iznosu od oko 330 miliona dinara, pokazuje izveštaj Državne revizorske institucije (DRI) iz 2023. godine, a da pri tome nisu dostavili dokaze o registarskim oznakama vozila i da je oslobađanje njihovih korisnika od plaćanja putarine u skladu sa Zakonom o naknadama za korišćenje javnih dobara.
Nepravilnosti kod naplate putarine
Kako se može videti iz odgovora JP Putevi Srbije DRI iz prošle godine, najveći deo nepravilnosti iz 2022. godine je posledica pogrešne kategorizacije onih koji imaju pravo na besplatnu putarinu – zbog softvera.
U besplatne korisnike autoputeva u Srbiji spadaju hitne službe, vojska, službe održavanja autoputa, republičke inspekcije, humanitarne akcije, mirovne misije i osobe sa invaliditetom.
Veliki broj transakcija besplatnih korisnika puteva kategorisan je kao „ostalo“, jer sistem nije prepoznao upis blagajnika zbog netačnog unosa podataka sa propusnice, te nije mogao automatski da ga svrsta u određenu kategoriju.
Putevi su u odgovoru DRI naveli da su zatražili izmene softverske aplikacije centralnog sistema za naplatu putarine, koje podrazumevaju ograničavanje slobodnog unosa podataka o transakcijama besplatnih korisnika, kao i izmene u glavnom meniju aplikacije.
Ove izmene će, kako se navodi, omogućiti da se sve transakcije besplatnih korisnika unose u tačno predviđenu kategoriju, čime će se faktor ljudske greške svesti na minimum.
Drugi razlog za dostavljanje nepotpunih podataka je, kako je navedeno u dopisu Puteva, problem sa očitavanjem registarskih tablica OCR kamerama zbog smanjene vidljivosti, prljavih tablica, prevelike brzine ili kvarova na kamerama.
Međutim, u poslerevizionom izveštaju DRI je ocenila da JP Putevi Srbije i dalje nisu ispravili nepravilnosti zabeležene 2022. godine.
Putevi su u odazivnom izveštaju, kojim odgovaraju na zamerke DRI, dali podatke i o broju prolazaka u prvih devet meseci 2024. godine za koje nisu naplaćene putarine.
Podaci pokazuju da je u ovom periodu zabeleženo 1,29 miliona prolazaka vozila koja su oslobođena plaćanja putarine, što je oko 806,7 miliona dinara nenaplaćenih putarina. To je oko tri odsto od ukupnih prihoda od putarine koji su iznosili oko 30 milijardi dinara u ovom periodu, navodi se u poslerevizionom izveštaju DRI.
Putarina nije naplaćena najviše za vozila službe održavanja i zaštite javnog puta i to u iznosu od 466,19 miliona dinara, što predstavlja 58 odsto od ukupnog iznosa putarine koja nije naplaćena u ovom periodu. Ukupno su vozila službi za održavanja imala 479.278 prolazaka kroz naplatne stanice.
Osim njih značajnije besplatne prolaske ostvarili su i invalidna lica, MUP i Hitna pomoć.
U kategoriji „ostalo“ razvrstano je 82.667 prolazaka vozila kroz naplatnu rampu za koja odgovorna lica u ovom javnom preduzeću nisu utvrdila kategoriju korisnika. Njihovo oslobađanje od plaćanja putarine je bilo u vrednosti 64,15 miliona dinara, što predstavlja osam odsto od ukupnog iznosa putarine koja nije naplaćena od 1. januara do 30. septembra 2024. godine.
Naime, DRI je utvrdila da i u 2024. godini za 530.469 besplatnih prolazaka kroz naplatne rampe u iznosu od 260,8 miliona dinara, „kao i za 2022. godinu, nije dostavilo dokaze, odnosno verodostojne i potpune podatke o registarskim oznakama vozila da je oslobađanje njihovih korisnika od plaćanja putarine u navedenom iznosu izvršeno u skladu sa članom 199 st. 1 i 2 Zakona o naknadama za korišćenje javnih dobara“.
Nepravilnost kod knjiženja 18 deonica državnih puteva
Druga nepravilnost koju je DRI ustanovila je da JP Putevi Srbije nije postupalo u skladu sa međunarodnim računovodstvenim standardima, te nije evidentiralo u poslovnim knjigama i iskazalo u finansijskim izveštajima sa stanjem na dan 31. decembar 2022. godine, 18 deonica državnih puteva IA reda u dužini od 283 kilometara, koje su puštene u saobraćaj u periodu od 2013. do 2022. godine i na kojima kao upravljač državnih puteva naplaćuje putarine i održavanje, kao ni putne objekte na navedenim deonicama (tunele i mostove) i to: četiri deonice autoputa A1 u dužini od 65 kilometara, šest deonica autoputa A2 u dužini od 132 kilometara i osam deonica autoputa A4 u dužini od 86 kilometara.
“Takođe, zbog neizvršenog evidentiranja navedenih puteva i putnih objekata u poslovnim knjigama, JP Putevi Srbije za iste ne obračunava troškove amortizacije. Zbog navedenog izražavamo rezervu na iskazanu vrednost zemljišta i građevinskih objekata u iznosu od 520,49 milijardi dinara, kao i na iskazane troškove amortizacije u iznosu od 14,85 milijardi dinara”, stoji u izveštaju DRI, koji i ovu meru ispravljanja ocenjuje kao nezadovoljavajuću.
U odazivnom izveštaju JP Putevi Srbije je navelo da je 5. marta 2024. uputilo zahtev za dostavu podataka o finansijskoj realizaciji izvedenih radova na izgradnji državnih puteva IA reda preduzeću “Koridori Srbije“. Isti zahtev su 20. marta 2024. uputili Ministarstvu građevinarstva, saobraćaja i infrastrukture godine.
Dalje se navodi da su svi ovi objekti finansirani iz inokredita ili sredstava Republike Srbije i odobreni Zakonom o budžetu za godine u kojima su se gradili.
“Situacije su proknjižene u evidencijama Ministarstva, jer je ono bilo primalac usluga i kao takve bile su osnov za plaćanje. Kako su ti objekti predati na upravljanje i održavanje JP Putevima Srbije, potrebno je dostaviti na uvid i raspolaganje potrebnu dokumentaciju, pošto se, kako se navodi, ista kod Ministarstva vodi kao investicija koja je u izgradnji.“
DRI ocenjuje da su mere ispravljanja opisane u odazivnom izveštaju zadovoljavajuće, osim za mere ispravljanja navedene pod tačkama Oslobađanje od plaćanja putarine i Deonice državnih puteva IA reda koje Putevi nisu evidentirali u poslovnim knjigama i iskazali u finansijskim izveštajima na dan 31. decembra 2022. godine.
„Nepravilnosti koje nisu na zadovoljavajući način otklonjene, po prirodi i kontekstu, predstavljaju značajne nepravilnosti i ocenjujemo da je subjekt revizije kršio obavezu dobrog poslovanja“, zaključuje DRI.
Autorka je polaznica Danasove škole novinarstva.
Projekat „Danasova škola novinarstva je sufinansiran iz Budžeta Republike Srbije – Ministarstva informisanja i telekomunikacija.
Stavovi izneti u podržanom medijskom projektu nužno ne izražavaju stavove organa koji je dodelio sredstva.
Pratite nas na našoj Facebook i Instagram stranici, ali i na X nalogu. Pretplatite se na PDF izdanje lista Danas.