Država neće objaviti ugovor o koncesiji 1Foto: Fonet/ Nenad Đorđević

U kabinetu Ane Brnabić Danasu odgovorili citiranjem odredbe pravilnika prema kojoj se ugovori čuvaju kao poslovna tajna i neće biti objavljeni ako bi to moglo da ugrozi interese poslovnog partnera

Iz kabineta predsednice Vlade Ane Brnabić Danasu je juče rečeno da ugovor o koncesiji Aerodroma „Nikola Tesla“ neće biti objavljen do septembra ove godine, kada će transakcija biti finansijski zatvorena. Međutim, čak ni tada neće biti objavljeni najvažniji elementi ugovora.

U odgovoru iz kabineta premijerke citiran je pravilnik kojim se uređuje Registar javnih ugovora u kome se navodi da se javni ugovori sa svim prilozima čuvaju kao poslovna tajna.

„Pristup javnom ugovoru iz zbirke isprava Registra, kao informaciji od javnog značaja, neće biti omogućen tražiocu ako bi slobodan pristup javnosti mogao bitno otežati ostvarenje ekonomskih interesa javnog i privatnog partnera…“

U odgovoru se navodi i da je Vansi erports „razumeo Vladu Republike Srbije u želji da se celokupan ugovor sa svim aneksima objavi javnosti i pokazao spremnost da to učini u svim delovima osim delovima koji sadrže poslovnu tajnu i njihov know-how, kao i komercijalne uslove poslovanja tokom 25 godina koncesije, jer bi njihovo obelodanjivanje uticalo na njihovu kompetitivnost prilikom realizacije ugovora. Pravo Vansija da ima zaštitu poslovne tajne je naravno predviđeno i samim ugovorom“, stoji u odgovoru Danasu.

Ovo faktički znači da i u septembru kada se planira prenos sertifikata aerodromskog operatera na Vansi i kada Francuzi uplate naknadu javnost neće imati uvid u ključne elemente ugovora.

Drugim rečima, država je potpisala još jedan veliki ugovor sa stranim kompanijama koji neće biti u celini objavljen javnosti.

Nemanja Nenadić, programski direktor Transparentnosti Srbije, još je na početku procesa izbora koncesionara tražio i nije dobio delove studije izvodljivosti koja bi pokazala da li je i zašto koncesija uopšte najbolji način razvoja aerodroma.

„Prethodnih godina slušali smo o sjajnom poslovanju Aerodroma, pa se postavlja pitanje zašto sam nije mogao da finansira investicije i razvoj. Građani su ostali uskraćeni za tu informaciju. Važno je da vidimo i šta piše u samom ugovoru, da vidimo da li je država dala neke garancije, kao na primer u slučaju da promet ne bude na nivou očekivanog“, napominje Nenadić dodajući da očekuje da će ugovor biti objavljen ali delimično.

Mahmud Bušatlija, konsultant za strane investicije, ističe da mi još nismo na tom stupnju da shvatamo da se javnom imovinom mora upravljati transparentno.

„Osim u delovima javnog sektora kao što su vojska i policija, upravljanje javnom imovinom ne sme biti tajno. Ne svrstavaju nas i dalje u poludemokratske zemlje. Ugovor je već potpisan, a javnost je trebalo da zna najvažnije elemente ugovora još i pre potpisa. Ali u poslednjih 18 godina nije bilo puno objavljenih ugovora. Setite se samo ugovora sa Fijatom koji je bio potpuno zacrnjen“, podseća Bušatlija.

Brojke

Ukupna vrednost transakcije između Srbije i Vansija je 1,46 milijardi evra, od čega bi 501 milion bila jednokratna naknada koju bi francuska kompanija trebalo da isplati u septembru. Koncesionar bi trebalo da plaća i godišnju koncesionu naknadu između 4,4 i 15,1 miliona evra, a obavezao se i na investicije tokom 25-godišnjeg koncesionog perioda od 732 miliona evra.

Pratite nas na našoj Facebook i Instagram stranici, ali i na X nalogu. Pretplatite se na PDF izdanje lista Danas.

Komentari