„Katastrofalna popunjenost“ aviona na 12 linija od javnog značaja na niškom aerodromu „Konstantin Veliki“, koje država subvencioniše sa pet miliona evra godišnje…
… već jasno pokazuje da te linije ne zadovoljavaju potrebe građana, već služe isključivo za finansijsku podršku „Er Srbije“ koja na tim linijama leti, kaže Bojan Avramović, bivši direktor Regionalne razvojne agencije „Jug“, koja je u vreme dok je on bio na njenom čelu kroz studije i elaborate uređivala poslovanje „Konstantina Velikog“.
– Najnovija „opravdanja“ da je normalno da su avioni „Er Srbije“ poluprazni jer je reč o nekomercijalnim linijama, te da je takva i evropska praksa, protivna su zdravom razumu, logici i ekonomskim zakonima. Činjenica je da će država Srbija, kako stvari sada stoje, sa pet miliona evra godišnje subvencionisati svega 150.000 putnika. Čak i da je popunjenost mnogo bolja, ta cifra ne bi prešla 220 hiljada putnika godišnje. U Srbiji su, dakle, angažovana enormna sredstva u odnosu na okruženje, a rezultat je više nego poražavajući, pogotovo ukoliko se zna da je prethodni model imao evropski rezultat bez dinara subvencija aviokompanijama – kaže Avramović za Danas.
NJegovo reagovanje usledilo je nakon nedavnog saopštenja Aerodroma Niš da se „od početka znalo da će ove linije biti neisplative i da će država pokrivati gubitke ‘Er Srbiji'“, te da baš zato one predstavljaju linije od javnog značaja. Aerodrom je naveo da u zemljama Evropske unije postoji 176 linija od javnog interesa koje države članice podržavaju na isti način i da je procenat popunjenosti njihovih aviona „u većini slučajeva lošiji od popunjenosti linija iz Niša“.
– „Nekomercijalne linije od javnog značaja“ i poređenje sa PSO linijama (linijama koje su javni servis) – koje se realizuju u Evropi, pokazuju želju odgovornih da ostanu sakriveni pravi ciljevi ovog projekta, a to je zadovoljenje finansijskih interesa „Er Srbije“ – kaže Avramović, koji je prethodno izračunao da je prošlog meseca popunjenost aviona „Er Srbije“ iz Niša bila manja od 40 odsto, odnosno da je iz državnog budžeta plaćeno najmanje 4.500 praznih mesta.
On ocenjuje da „i pored ogromnih finansijskih sredstava ‘Er Srbija’ ne može da isporuči ni približno zadovoljavajući rezultat u Nišu“ iz više razloga. U najvažnije spada činjenica da model finansiranja ovih „linija od javnog značaja“ nije PSO po standardima EU, a ne predstavlja ni finansiranje turizma ili povezanosti regiona, za šta u EU takve linije služe. Podjednako važni razlozi za neuspeh su i što se nije najviše brinulo o potrebama građana već o tome da te linije ‘gađaju’ linije postojećih aviokompanija, odnosno loukostera „Rajaner“ i „Viz er“, koje lete iz Niša, kao i da se one „ni na koji način ne preklope i ugroze linije ‘Er Srbije’ iz Beograda“.
Avramović dodaje da je tačno da Hrvatska, Norveška, Švedska, Velika Britanija i druge evropske zemlje subvencionišu PSO linije, ali da je tačno i da nijedna od njih nije međunarodna – kao što su linije „Er Srbije“ iz Niša, već služe za povezivanje unutardržavnih regiona koje je otežano zbog konfiguracije terena. Škotska, Norveška ili Švedska ih uglavnom koriste za povezanost sa slabo naseljenim ostrvima, a Hrvatska za unutrašnji promet, između gradova ili sa primorskim aerodromima.
Pratite nas na našoj Facebook i Instagram stranici, ali i na X nalogu. Pretplatite se na PDF izdanje lista Danas.