Ako ove nedelje ne dođe do sastanka između predstavnika Ministarstva saobraćaja i kompanije CarGo (Kar go), u petak nas očekuju protesti i blokiranje grada sa najmanje 700 automobila, najavljuju u ovoj kompaniji.
Naime, na sastanku održanom u petak na kom su učestvovali ni manje ni više nego predstavnici četiri ministarstva, zamenik gradonačelnika Beograda, predstavnici Poreske uprave, Komunalne policije, sekretarijata za inspekcijske poslove, predstavnici taksi udruženja i predsednik Prekršajnog suda u Beogradu, donete su mere protiv sive ekonomije u prevozu putnika, a u stvari protiv kompanije CarGo, kako tumače njeni vlasnici.
Ono što bi moglo biti posebno sporno je prisustvo predsednika Prekršajnog suda Milana Marinovića s obzirom da će sudije ovog suda postupati nakon akcije koju sprema država.
U Ministarstvu saobraćaja kažu da je predsednik Prekršajnog suda pozvan konsultativno kao stručnjak koji je radio na izradi brojnih zakona.
„Zadržao se veoma kratko. Potvrdio je da su navedene mere dobre, jer predstavljaju već propisane članove važećih zakona. Nije prvi put da sudije prekršajnih sudova budu deo neke radne grupe ministarstva, s tim što gospodin Marinović nije član radne grupe, već je pozvan kao stručno lice“, stoji u pisanom odgovoru Ministarstva.
I Marinović kaže da se zadržao svega pola sata na sastanku, a prisustvovao je „kako bi se sudije upoznale sa akcijom ministarstva i kako ne bi bile zatečene kada počne sprovođenje“.
„Možda će biti potrebe za dežurstvom sudija, jer mi imamo i dežurnog sudiju u sedištu Komunalne policije. Ja nisam član radne grupe, nisam ništa predlagao, ne mešamo se u mere, a sudićemo u skladu sa zakonom“, rekao je Marinović.
Na pitanje da li bi ovo mogao biti pritisak izvršne vlasti na sudsku, Marinović napominje da je sastanak bio radi obaveštenja i da nije bilo pritisaka, a da li će biti pritisaka na sudije „videćemo kako budu sudili“.
S druge strane, profesor prava i bivši sudija Vrhovnog suda Zoran Ivošević smatra da predsedniku suda nije bilo mesto na tom sastanku.
„Nije bilo korektno da ga pozovu, a čudno je da se odazvao pozivu. Preko predsednika sudova se vrši pritisak na sudije, a i sud je nezavisan i samostalan i ne može biti uključen u rasprave“, ocenjuje Ivošević.
I Dragana Boljević, predsednica UO Društva sudija Srbije, kratko je prokomentarisala da joj „nije jasna uloga sudije u takvom postupku, osim ako nije član radne grupe za izradu zakona“.
Inače prekršajni sudovi su 2010. godine bili deo izvršne vlasti koje je postavljala Vlada, a u nekim periodima i sam ministar, a nakon reforme sudstva prebačeni su u sudsku granu vlasti.
Na pitanje da li su mere koje je u petak obelodanilo Ministarstvo upućene protiv kompanije Kar go, u Ministarstvu koje vodi Zorana Mihajlović kažu da se ne odnose ni na jednu kompaniju ili udruženje posebno.
Međutim, u CarGo tvrde da imaju i dokaze da je sve ovo usmereno isključivo protiv njih. Takođe optužuju ministarku i potpredsednicu vlade da je nezakonito održala sastanak radne grupe na koji je pozvala ljude koji nisu članovi te radne grupe. Vuk Guberinić, suvlasnik Kar go, tvrdi i da je Zakon o drumskom saobraćaju donet iako su Komisija za zaštitu konkurencije i Ministarstvo trgovine dali negativno mišljenje.
„Ovaj zakon je protivustavan jer zabranjuje rad. Već je doneta odluka o proširenom sastavu radne grupe i onda je ministarka Mihajlović bez odluke vlade zakazala novi sastanak radne grupe u koji je pozvala neke koji se nisu uopšte do sada pojavljivali. Sigurni smo da je sve usmereno da ugasi našu kompaniju“, kaže Guberinić, najavljujući proteste za petak.
U saopštenju Ministarstva navodi se da „sve ove mere imaju samo jedan cilj, a to je dosledna primena usvojenih zakona od strane Narodne skupštine Republike Srbije, kao i dalje suzbijanje sive ekonomije i nelegalnog obavljanja delatnosti u svim oblastima u Srbiji, što je jedan od prioriteta Vlade Srbije“, pa smo postavili pitanje Ministarstvu da li je i u drugim slučajevima nesprovođenja zakona, poput nelegalne gradnje ili rušenja nelegalno izgrađenih objekata koje niko ne sme da sruši i pored rešenja, sazivala ovako sveobuhvatne radne grupe. U Ministarstvu odgovaraju da „postoje i druge radne grupe i formiraće gde god se za tim bude ukazala potreba, jer je to mogućnost definisana Zakonom. Ministarstvo je još 2015. godine formiralo Stručnu radnu grupu za suzbijanje „sive ekonomije“. Nakon toga je formirano Vladino Koordinaciono telo za sivu ekonomiju“.
Ekonomista Milan Kovačević ističe da bi se svakom trebalo omogućiti da više radi i zaradi.
„Proglašavanje kaste taksista je zabijanje glave u pesak. Bolje bi bilo da građani zarađuju za sebe i da drugim ljudima pružaju bolju i jeftiniju uslugu prevoza“, objašnjava Kovačević dodajući da nije dobro ignorisati tržište.
Pratite nas na našoj Facebook i Instagram stranici, ali i na X nalogu. Pretplatite se na PDF izdanje lista Danas.