Država u julu platila 4.500 praznih mesta u avionima Er Srbije 1Foto: Privatna arhiva

Prvi rezultati o broju putnika „Er Srbije“ sa niškog aerodroma „Konstantin Veliki“ potvrđuju bojazan da je uvođenje subvencionisanih linija te kompanije sa ovog aerodroma toliko velika glupost i promašaj da ni pet miliona evra godišnje…

… koliko je predviđeno za subvencionisanje tih linija iz državnog budžeta, neće moći da pokrije gubitke, ocenjuje Bojan Avramović, bivši direktor Regionalne razvojne agencije „Jug“, koja je kroz studije i elaborate uređivala poslovanje „Konstantina Velikog“ u redovnom saobraćaju i određivala cene aerodromskih usluga.

Reagovanje Avramovića usledilo je nakon što je Aerodrom Niš objavio službene podatke o broju putnika za prošli mesec, po kojima je on porastao za 3.777, odnosno 11,8 odsto u odnosu na isti mesec prošle godine, čemu je doprinelo šest novih, subvencionisanih linija „Er Srbije“ do evropskih destinacija.

Uz ogradu da ne raspolaže drugim službenim informacijama o subvencionisanim linijama, pošto se one ne objavljuju, on ukazuje da ovakvi podaci samo na prvi pogled zvuče optimistično, a da u stvari pokazuju „izuzetno loš start“ tih linija.

– Ova priča dobija potpuno drugi smisao kada se uzme u obzir da je prošlog meseca na tih šest linija, odnosno 30-ak povratnih letova „Er Srbije“, instalirano oko 8.500 sedišta, odnosno moglo je da bude prevezeno toliko putnika. Čak i da je svih 3.777 putnika, koliko ih je bilo više nego u istom periodu prošle godine, letelo isključivo na linijama „Er Srbije“, a ne na letovima lou kost kompanija koje saobraćaju iz Niša, to znači da je prosečna popunjenost kabine na letovima „Er Srbije“ bila ispod 40 odsto. Dakle, u julu je budžet Srbije platio oko 4.500 praznih mesta u avionima „Er Srbije“ koji lete iz Niša. Tako loš start nije imala, ni približno, nijedna linija bilo koje aviokompanije koja od 2015. godine leti sa niškog aerodroma – kaže Avramović za Danas.

On dodaje da je situacija „još dramatičnija“ kada se gledaju pojedinačne linije, pošto je među njima više onih koje imaju ispodrosečnu popunjenost. Tačno je da treba vremena da se novoustanovljene linije „razrade“ i stabilizuju – neke od njih sigurno i hoće, „ali većina linija je toliko besmislena da pet miliona evra godišnje neće biti dovoljno da pokrije tolike gubitke“, kaže on.

– Nezvanično, ovaj trend popunjenosti se nastavio i sa drugom grupom linija „Er Srbije“ pokrenutom ovog meseca. Avgust je, inače, najpopunjeniji mesec u godini, i najmanje 20 odsto bolji od, recimo, novembra ili februara. Već na kraju ovog meseca biće potpuno vidljivi loši trendovi o kojima govorim. Tada će biti u prodaji svih 31.000 mesta na svim linijama „Er Srbije“ iz Niša, kojih je 12, i broj putnika na mesečnom nivou trebalo bi da bude veći bar za 20.000 u odnosu na isti period prošle godine. Prema raspoloživim podacima, to se, nažalost, neće desiti, i dobro će biti da broj putnika poraste bar za 15.000. Ali, prava razmera ove gluposti će se videti tek sa godišnjim rezultatima, kada će se iz državnog budžeta, po mojim procenama, platiti od 150.000 do 210.000 praznih mesta u avionima „Er Srbije“ na linijama iz Niša – kaže naš sagovornik.

Nacionalni prevoznik „Er Srbija“ pobedio je aprila ove godine na međunarodnom tenderu za izbor avio-prevoznika na 12 subvencionisanih linija iz Niša, kao ponuđač sa „jedinom ispravnom ponudom“. Vlada Srbije je mesec dana ranije saopštila da će letovi na tim linijama od javnog interesa biti subvencionisani u periodu od 1. jula 2019. do 30. juna 2023. godine, a da je za tu namenu iz republičkog budžeta planirano 1,8 milijardi dinara, odnosno 600 miliona godišnje.

Niš dvostruko manje popunjen od Beograda

– Prosečna popunjenost aviona „Er Srbije“ na nivou cele mreže – dakle u Beogradu, veća je od 70 odsto. U Nišu je, sa državnim subvencijama, prosečna popunjenost ispod 40 odsto, a u najboljem slučaju, posle „razrađivanja“ linija, najverovatnije neće preći 50 odsto – kaže Avramović.

Pratite nas na našoj Facebook i Instagram stranici, ali i na X nalogu. Pretplatite se na PDF izdanje lista Danas.

Komentari