Nekoliko desetina radnika „Zastave kamiona“ svakodnevno protestuju u krugu preduzeća, zahtevajući isplatu dve i po zaostale zarade i još nekih prinadležnosti, te utvrđivanje odgovornosti menadžmenta i sindikalnog rukovodstva za stanje u fabrici. Radnici optužuju direktore i sindikalce i za česta putovanja po inostranstvu, od kojih, fabrika nema nikakve koristi.
U Sindikatu „Zastave kamiona“ kažu da razumeju nezadovoljstvo zaposlenih, ali da je radnički gnev usmeren na pogrešnu stranu. „Zastava kamioni“ je preduzeće u restrukturiranju, odnosno u ingerenciji države koja je, ističu sindikalci, preuzela obavezu da obezbedi njeno funkcionisanje do privatizacije, ili stečaja. Država joj je, međutim, odavno uskratila svaku vrstu pomoći i podrške.
Sindikalci podsećaju i da su predsednik Srbije Tomislav Nikolić i doskorašnji v.d.ministra privrede Igor Mirović, prilikom nedavnog susreta sa menadžmentom kompanije JAK iz Kine obećali punu podršku države „Zastavi kamioni“ do njene privatizacije, odnosno uspostavljanja saradnje sa tom kineskom firmom, čiji kamioni bi u Kragujevcu trebalo da počnu da se sklapaju početkom oktobra. Ni od tih obećanja, barem do sada, nije bilo ništa.
– Pokušavamo da objasnimo radnicima da ne samo da nemamo nikakvu pomoć i podršku sa strane, već da smo prepušteni tržišnoj utakmici sa velikim inostranim kompanijama, te da bi bilo dobro da se strpe do jeseni, kada će, kako se očekuje, ovde početi montaža kineskih kamiona. Njima je, međutim, to daleka budućnost, jer do oktobra od nečega treba da izdržavaju porodice – ističu u „kamiondžijskom“ Sindikatu.
„Zastave kamioni“, fabrika koja je nekada godišnje proizvodila i tržištu isporučivala blizu 10.000 kamiona, lane je, gotovo za Riplija, prodala sedam vozila. Za prvih pet ovogodišnjih meseci, nije prodala nijedan kamion. Kragujevačka fabrika zbog ovoga ne plaća poreze i ostale dažbine, usled čega na može samostalno da učestvuje na tenderima, već to povremeno čini posredstvom pojedinih privatnih firmi koje, ukoliko ugovore posao, dobro naplaćuju svoje usluge.
Država, s druge strane, ne podstiče javna preduzeća, vojsku i policiju da prednost pri nabavci terenskih vozila daju domaćim proizvođačima, „Zastavi“ i FAP-u, do rešenja statusa tih firmi.
Čeka se sastanak u Ministarstvu
Sindikati i menadžment Grupe „Zastava vozila“ i „Zastave kamiona“ trebalo bi, tokom naredne sedmice, da se sretnu sa nadležnima u Ministarstvu ekonomije. Očekuje se da će sastanku prethoditi potpisivanje ugovora o poslovno-tehničkoj saradnji „Zastave kamiona“ i kineske kompanije JAK.
Pratite nas na našoj Facebook i Instagram stranici, ali i na X nalogu. Pretplatite se na PDF izdanje lista Danas.