Beograd će imati udeo u vlasništvu Ikarbusa, jer su dugovanja tog preduzeća prema Gradu, na osnovu neisplaćenih poreza na zarade, pretvorena u trajni udeo Grada u kapitalu te fabrike, odlučili su odbornici Skupštine grada.
Ta dugovanja, za 2015. iznose nešto više od 15 miliona dinara, a konverzija će biti sprovedena kao deo Unapred pripremljenog plana reorganizacije (UPPR) za „Ikarbus“. Konverzija je pokrenuta i za preduzeće „Des“ iz Novog Sada, koje zapošljava hedikepirane i ljude sa posebnim potrebama.
Zamenik gradonačelnika Andreja Mladenović rekao je da „Ikarbus“ može da donosi novu dobit, te to preduzeće treba da nastavi da radi, ali da su njegovo poslovanje i opstanak vezani za Grad.
– Prethodna gradska vlast je zadala udarac „Ikarbusu“ kada je odlučila da se kupuju „Solarisovi“ autobusi. Grad radi sa „Ikarbusom“ i to je način da to preduzeć preživi, a vi ste pokušali da ga potpuno uništite- rekao je Mladenović obraćajući se opoziciji.
Opozicioni odbornici kritikovali su tu odluku, a prema rečima Balše Božovića, šefa odborničke grupe DS, konverzija je tek „prva pomoć da Ikarbus zvanično ne nestane“.
– Međutim, Ikarbusu je potrebno stalno tržište, a ovaj autobus nije konkurentan i skuplji je za 50 odsto od onih autobusa koji je Ikarbus pravio prethodnih decenija. GSP ima 60 odsto autobusa koje je proizvela ta fabrika, ali njihov remont vrši GSP. Naš predlog za spas preduzeća je da se remont prebaci u ruke Ikarbusa jer će onda njihovi radnici imati posla- rekao je Božović.
On je dodao da je Ikarbus nekada imao 800 radnika i morao je da proizvede 800 autobusa godišnje a sada ima 300 radnika i mora da proizvede 300 autobusa godišnje, a u tim uslovima teško da fabrika može da opstane.
– Danas je Ikarbusu potrebno sigurno tržište, a to može da mu ponudi GSP kome godisnje treba 100 novih autobusa kako bi obnovio vozni park. Radnici nemaju nikakvu izvesnost u toj fabrici dok je srpskog Mercedesa. Ta fabrika više ne postoji, ovim UPPR-om joj se produžava život ali ona je na aparatima a samo je pitanje kada će se ti aparati isključiti. To je paradigma ove vlasti, ne možamo sve da pretvaramo u muziku i u fontanu a da nam se ovakve stvari dešavaju– završio je Božović.
Dragoslav Marjanović, odbornik SNS, odgovorio je da „oni koji za 17 godina svoje vladavine nisu rešili pitanje Ikarbusa ne mogu da nam govore šta treba a šta ne treba da uradimo“.
– Kad je prošla gradska uprava za vreme ekonomske krize odlučila da se kupi 200 autobusa od stranog proizvođaća, naneta je direktna šteta Ikarbusu. Uvek će odlika ove vlasti biti podrška domaćim proizvođačima i domaćoj privredi, umesto da se gase radna mesta i da se guši domaća privreda- rekao je Marjanović.
Zoran Alimpić, odbornik DS kazao je da Ikarbusovi autobusi „nisu konkurentni ni da ih Grad kupuje“
– To je u bio loš kompromis, jer nije naš posao da kupujemo krntije i da se naši građani voze u lošim autobusima, naš posao je da kupujemo dobre autobuse i zato treba da raspisujemo javne nabavke, kako bismo izabrali najbolje ponude. Kupovina nečega što niko ne želi, bez javnih nabavki, je prebacivanje štete sa jednog mesta na drugo. To je iznenađenje samo za one koji su poverovali u marketinške predizborne trikove sa srpskim Mercedesom – zaključio je Alimpić.
Pratite nas na našoj Facebook i Instagram stranici, ali i na X nalogu. Pretplatite se na PDF izdanje lista Danas.