Efektiva traži da se za otkazane turističke aranžmane građanima vrati novac 1Foto: Pixabay / CristianQuezada

Udruženje potrošača „Efektiva“ danas je uputilo dopis ministru trgovine, turizma i telekomunkacija Rasimu Ljajiću u kojem traži da se vaučerima ne zamenjuju otkazana turistička putovanja usled epidemije korona virusa, već da turističke agencije građanima vrate novac.

„Potrošači imaju pravo na povraćaj novca i to je jedino logično i normalno rešenje. Vaučeri su tema za razgovor“, navodi se u dopisu predsednika „Efektive“ Dejana Gavrilovića.

Dodaje se da se najavljenom uredbom o izdavanju vaučera za otkazane aranžmane štite turističke agencije i osiguravajuće kuće a ugrožavaju interesi potrošača, koji bi, kako je ocenjeno, „na taj način beskamatno kreditirali agencije narednih do 20 meseci, nakon čega bi verovatno došli u još veću neizvesnost da svoj novac naplate“.

„Posledicama pandemije nisu ugrožene samo kompanije, već i fizička lica, potrošači, koji gube radna mesta ili deo svojih primanja. Takođe, nepoznanica je kakve će dugoročne posledice ostaviti pandemija, građani, a i privreda su sa pravom uplašeni, jer je teško predvideti dalja dešavanja. U tom strahu, logično je da će želja za putovanjem kod većine da zameni želju za povratom novca“, naveo je Gavrilović.

On je istakao da „građani imaju i obavezu da redovno izvršavaju svoje obaveze prema komunalnim preduzećima, izvršiteljima, a uskoro ponovo i bankama, za šta država nije predvidela nikakve vaučere sa rokom dospeća od skoro dve godine, na koje se ne bi računala nikakva kamata, što je neprihvatljivo i nezabeleženo bilo gde u Evropi“.

„Smatramo da novčano obeštećenje potrošača (onih koji to žele), treba da bude prioritet. Sve suprotno tome bi vodilo na pomisao da se ponuđenim rešenjem zapravo štiti interes agencija i osiguranja, kao i da se prikrije loša zakonska regulativa, koje je mogući uzročnik celog problema“, ocenio je Gavrilović.

Prema informacijama „Efektive“ odgovarajuće institucije u EU su ideju vaučera ocenile kao nezakonitu, navodeći da se se time krše osnovna prava potrošača.

Gavrilović je naveo da rešenje koje bi bilo neprihvatljivo određenom delu potrošača svakako bi napravilo dodatni problem agencijama koje će se, kako procenjuje, sigurno suočiti sa velikim brojem tužbi.

„Pre bilo kakvog rešenja potrebeno je proveriti novčane tokove agencija u poslednjih minimum šest meseci, kako bi se videlo da li su, kada i koliko novca uplaćivale ino dobavljačima, i da li je novac trošen nenamenski. Zatim, treba proveriti sve polise osiguranja koje su agencije morale imati (dobar deo njih nije ih prezentovao putnicima što otvara novi problem i mogućnost tužbi, pa i zatvaranja agencija, na čemu ćemo insistirati)“, naveo je Gavrilović u dopisu Ljajiću.

Dodao je da bi se proverom tih polisa utvrdilo da li postoji mogućnost naplate dužnika putem osiguranja i svakako bi se utvrdili eventualni propusti i isključenja koja su napravljena u tim polisama, kako bi se izigrala mogućnost njihovog aktiviranja.

Pratite nas na našoj Facebook i Instagram stranici, ali i na X nalogu. Pretplatite se na PDF izdanje lista Danas.

Komentari