Svečano najavljena proizvodnja od jeseni EV modela Fiat „Grande Panda“ u Kragujevcu će nesumnjivo uticati na statistiku domaće industrijske proizvodnje. Dobra vest za jednu od najstarijih kompanija u Srbiji, s obzirom na to da je Fiat u istoj fabrici ugasio proizvodnju 2022. godine, posle više godina postepenog smanjenja obima posla. I ovaj model, isto kao i ostala EV, relativno je skup za džep prosečnog Srbina, pa će se ovi automobili uglavnom izvoziti, verovatno u Evropsku uniju.
Iste godine, 2022. krenulo se sa novom idejom i pomenutom električnom „pandom“ i novim ugovorom koji je bio je vredan ukupno 190 miliona evra, od čega je Srbija iz budžeta trebalo da izdvoji 48 miliona evra, a ostatak investitor.
Iako su subvencije odobrene odavno, Fijat Krajsler Automobils (FCA) Srbija je teku novembru prošle godine dobila prvu tranšu subvencije, vrednu 15,5 miliona evra, za unapređenje lokalnog pogona u Kragujevcu.
Iako je Ministarstvo privrede u ugovoru potpisanom u aprilu prošle godine najavilo da će podsticaj od 48,04 miliona evra kragujevačkoj fabrici, postupak je u međuvremenu bio zamrznut.
Komisija za kontrolu državne pomoći je tada izrekla upravnu meru zabrane dodele sredstava do donošenja odluke, odnosno naložila ministarstvu obustavljanje dodele državne pomoći dok se ne oceni usklađenost državne pomoći sa važećim propisima.
Resorno ministarstvo nije isplatilo sredstva privrednom društvu „FCA Srbija d.o.o. Kragujevac“ do donošenja novog rešenja, navela je Komisija za kontrolu državne pomoći u odgovoru Novoj ekonomiji tada.
Prema najavama, prodaja ovog modela bi trebalo da bude subvencionisana u Srbiji i tada bi cena bila 18.000 evra, a bez subvencija 25.000 evra.
Prema rečima Bogdana Petrovića, ekonomskog analitičara, dve stavke su nejasne – da li možemo da damo prema Sporazumu o stabilizaciji i pridruživanju subvencije samo za domaću proizvodnju i zašto subvencionišemo nešto što može da bude dostupno samo najbogatijima?
“Raniji Fijatovi modeli koji su se prodavali u Srbiji su takođe bili subvencionisani, pa je zato i prodaja išla dobro. Za ove subvencije sada najavljene, prvo moramo da vidimo da li može uopšte, prema Sporazumu o stabilizaciji i pridruživanju, da se daju subvencije samo za ovaj model”, kaže Petrović.
Na pitanje da li očekuje da će zaista kupci u Srbiji iskazati interesovanje, s obzirom na cenu i visinu prosečne plate, Petrović ukazuje na dva nedostatka.
“Električni automobile su pre svega igračka za bogate ljude kojima treba drugi automobil. Imaju problem sa dometom, a i nemate nikakvu infrastrukturu za punjenje tih automobila – znači da njih mogu da priušte samo ljudi koji imaju garažu i žive u zasebnoj kući,” kaže Petrović.
Prema njegovom mišljenju, ovaj model može eventualno da se nada boljoj prođi u Evropskoj uniji (EU), ali samo zbog novih carina koje će EU da uvede na kineske EV, a “koji su daleko ispred u proizvodnji EV od evropskih”.
Prema najavam političara sa svečanosti povodom početka probne proizvodnje električne „pande“, cela privreda će osetiti koristi od „pande“.
“Samo zahvaljujući kragujevačkoj fabrici imaćemo rast bruto domaćeg proizvoda sledeće godine od 0,5 odsto, što će doprineti povećanju plata svakom građaninu otprilike za dva odst“o, rekao je predsednik Aleksandar Vučić.
Srpska privreda je u periodu od januara do maja 2024. godine zabeležila skroman rast u celini, kaže ekonomista Saša Đogović, koji smatra da će se ovo popraviti upravo zbog Stelantisa.
“Industrijska proizvodnja u Srbiji zabeležila je rast od dva odsto u odnosu na isti period prošle godine. Uprkos padu od 1,1 odsto u maju 2024. u odnosu na maj 2023. godine, ovo smanjenje se u velikoj meri pripisuje sezonskim faktorima, uključujući uskršnje i prvomajske praznike, što je dovelo do više neradnih dana. Očekuje se da će pad biti privremen, a industrijska proizvodnja će verovatno oživeti od juna, posebno sa početkom proizvodnje električnih automobila u Kragujevcu”, kaže Đogović.
Pratite nas na našoj Facebook i Instagram stranici, ali i na X nalogu. Pretplatite se na PDF izdanje lista Danas.