Tender za privatizaciju Zastavine Fabrike automobila, kako je najavljeno, biće raspisan 15. aprila, odnosno dve nedelje pre utvrđenog roka. Nadležni su tvrdili da će predtenderski postupak za prodaju Fabrike automobila trajati do početka maja. Koliko je to u vezi s nedavnom posetom delegacije kineske kompanije FAU Fabrici automobila i Zastavi Kamionima, ali i sa najavljenom posetom „jedne velike svetske kompanije, to je u ovom trenutku teško reći.

Tender za privatizaciju Zastavine Fabrike automobila, kako je najavljeno, biće raspisan 15. aprila, odnosno dve nedelje pre utvrđenog roka. Nadležni su tvrdili da će predtenderski postupak za prodaju Fabrike automobila trajati do početka maja. Koliko je to u vezi s nedavnom posetom delegacije kineske kompanije FAU Fabrici automobila i Zastavi Kamionima, ali i sa najavljenom posetom „jedne velike svetske kompanije, to je u ovom trenutku teško reći. Ali, ono što je više od skraćenja predtenderskog postupka zaintrigiralo ovdašnju javnost jeste ime te „velike svetske kompanije“ koja bi, prema rečima Mlađana Dinkića, Zastavu trebalo da poseti ove nedelje. Enigma je utoliko veća ako se zna da Fabrika automobila već ima ugovore o poslovno-tehničkoj saradnji sa Dženeral motorsom i Fijatom. Zna se, takođe, da je Zastava u prethodnih dvadesetak godina o potencijalnom strateškom partnerstvu pregovarala sa većinom vodećih auto-kompanija u svetu, između ostalih, sa Folksvagenom, Fiatom, Pežoom, Renoom, Hjundaiem, Deavuoom, indijskim Tata motorsom… Ministar Dinkić je svojevremeno pominjao i Ford kao potencijalnog strateškog partnera Zastave, ali je ta američka kompanija u međuvremenu kupila jednu rumunsku firmu.

Kinezi zainteresovani samo za Fabriku automobila

Sudeći prema pisanju medija, delegacija kineske kompanije FAU bila je impresionirana onim što je viodela u pogonima Zastave i pribojskog FAP. Međutim, kako Danas saznaje, menadžeri i stručnjaci kineske firme zadovoljni su onim što su videli u Fabrici autmobila, posebno robotizovanom opremom za proizvodnju „zastave 10“. te su, otuda, ozbiljno zainteresovani za privatizaciju kragujevačkog proizvođača automobila. Delegacija FAU nije, međutim, dala „prelaznu ocenu“ Zastava Kamionima, pošto su kineski stručnjaci ocenili da je tehnologija te fabrike zastarela.

Koja je to, onda, svetska kompanija sa kojom Zastava do sada nije pregovarala? U Zastavi, bar zasad, niko nije spreman da govori na tu temu. O trenutnoj atmosferi u Zastavi, donekle svedoči i saznanje da je poslednjih dana nivo obezbeđenja na fabričkim ulazima podignut na najviši nivo, što godinama unazad nije bio slučaj. Ime te velike svetske kompanije čiji predstavnici ove nedelje treba da posete Zastavu nismo mogli da saznamo ni u krugovima bliskim Ministarstvu ekonomije.
U Zastavi se spekuliše da će najverovatnije u sredu u posetu kragujevačkoj Fabrici automobila stići menadžeri austrijske kompanije Magna štajer. Sa predstavnici te firme se, međutim, već razgovaralo, i to u više navrata, pošto su zainteresovani za privatizaciju i Fabrike automobila i Zastave Kamiona, tako da ni Magna štajer ne bi trebalo da bude ta velika svetska kompanija koja do sada nije bila zainteresovana za Zastavu. Kako Magna štajer ima akcije u Dženeral motorsu, u Kragujevcu se spekulisalo da Dženeral motors, možda, namerava da na predstojećem tenderu za privatizaciju Fabrike automobila učestvuje preko te austrijske firme. Osim Dženeral motorsa, u kojem ima vlasnički udeo, Magna štajer sarađuje i sa još jednim velikom američkim proizvođačem automobila – Krajslerom. U prilog tome i podatak da se u pogonima Magne štajer, u Gracu, proizvode i dve verzije velikog i luksuznog Krajslerovog modela 300 C. Krajsler je, inače, jedna od retkih svetskih kompanija sa kojom Zastava, nije imala nikakve kontakte, niti je u bilo kom kontekstu pominjana kao mogući Zastavin partner.

Pratite nas na našoj Facebook i Instagram stranici, ali i na X nalogu. Pretplatite se na PDF izdanje lista Danas.

Komentari