U Srbiji postoji oko 3,8 miliona brojila, od kojih je čak od 80 do 90 odsto metrološki neispravno, i po zakonu bi trebalo da ih zameni EPS, a ne građani kojima je isključena struja zbog navodne neovlašćene potrošnje, koji se time masovno uslovljavaju da bi je ponovo dobili.
Udruženi pokret slobodnih stanara (UPSS) uputiće ovih dana na dvadesetak domaćih i međunarodnih adresa niz zahteva koji bi trebalo da obezbede da EPS Distribucija hitno prestane da grubo krši zakone i stiče milionsku protivpravnu korist na osnovu navodne neovlašćene potrošnje, odnosno „krađe struje“, od strane građana Niša i okoline. Ukoliko zahtevi, koji će između ostalog biti poslati Delegaciji EU u Srbiji i predsedniku Aleksandru Vučiću, ne budu naišli na adekvatnu reakciju nadležnih, UPSS će organizovati niz akcija, od podnošenja krivičnih prijava protiv odgovornih u EPS Distribuciji, do protesta ispred ovog javnog preduzeća.
Ovo je saopšteno na tribini „Električna energija- javno dobro ili monopol“, održanoj prošlog petka, u organizaciji UPSS-a i Centra za zaštitu potrošača Forum. Tribina je organizovana nakon serije tekstova u Danasu, koji su navedeni i kao izvor u zahtevima upućenim domaćim i međunarodnim institucijama. Naš list je nedavno pisao da je u Nišu i nekoliko okolnih opština od kraja 2015. godine do danas najmanje 2500 porodica ostalo bez struje zbog navodne neovlašćene potrošnje, a da je neke od njih nemaju po tri i više godina. EPS Distribucija ostavlja bez struje i porodice sa bebama, starima i bolesnima, što zakon zabranjuje.
Radnici Elektrodistribucije najčešće konstatuju navodnu neovlašćenu potrošnju bez prisustva vlasnika brojila, dokaza i zapisnika, a dobar broj građana izražava sumnju da su plombu na njihovim brojilima oštetili ili uklonili upravo oni, pošto su, kako kažu, pre ekipa koje su „utvrdile“ takvu nepravilnost dolazile ekipe koje su očitavale potrošnju ili proveravale brojilo. Ipak, prema oceni Foruma, najveća zloupotreba je što EPS Distribucija ucenjuje isključene potrošače da će im uključiti struju tek kada budu kupili novo brojilo i platili njegovo izmeštanje, što košta do 150.000 dinara, i obaveza je EPS-a a ne potrošača, kao i kada budu izmirili sva zastarela dugovanja za struju, koja su stara i po desetak godina i dostigla su milionske iznose, a u kojima je pri tom do 60 odsto protivustavnih kamata.
– U Srbiji postoji 3,8 miliona brojila, od kojih je čak od 80 do 90 odsto metrološki neispravno, tako da se očitavanje, obračun i naplata struje zapravo obavlja na neispravnim brojilima, što Zakon o energetici ne dozvoljava (član 109). Po zakonu, metrološki je neispravno svako brojilo koje EPS nije baždario najmanje jednom u 12 godina, i ono treba da bude zamenjeno, a to je obaveza ovog javnog preduzeća. Umesto toga, ono „izmišlja“ navodnu neovlašćenu potrošnju od strane građana, i teret zamene nezakonito prebacuje na njih, a usput pokušava da naplati i zastarele dugove za struju, koje zbog zastarelosti ne može da naplati na sudu- kaže za Danas Profir Živković, pravni savetnik u Centru za zaštitu potrošača Forum.
On precizira da je ovakva zloupotreba EPS Distribucije najveća na teritoriji niške Elektrodistribucije, i to zbog toga što ona objektivno nije u stanju da zameni neispravna brojila. Prema dostupnim podacima, njena „baždarnica“- neka vrsta servisa koji radi pod kontrolom Direkcije za mere i dragocene metale, izgubila je licencu jer je ostala bez dovoljnog broja stručnjaka za ovaj posao.
– Zbog takve situacije, niška Elektrodistribucija obezbeđuje „evidenciju“ neispravnih brojila tako što traži izveštaje od Direkcije za mere i dragocene metale, a kada dobije podatke da je neko brojilo neispravno, ne baždari ga- jer ne može, već „ide“ na navodnu neovlašćenu potrošnju, kako bi ga isključeni građani zamenili. Građani Niša, dakle, ne smeju ni da prijave kvar na svom brojilu, koje je verovatno i metrološki neispravno, jer će ih ED na taj način „ugledati“, i odmah pripisati navodnu neovlašćenu potrošnju- kaže Živković, navodeći da na ovakav „scenario“ ukazuju konkretni podaci iz više izvora, a pre svega od potrošača.
Na tribini UPSS-a je rečeno i da niški Osnovni i Viši sud najšešće presuđuju „u korist EPS Distribucije“, navodeći da se u čak 70 odsto slučajeva odbijaju predlozi za određivanje privremene mere, odnosno privremeno priključenje struje dok traje sudski postupak. Neki od građana su zbog takve sudske prakse pokrenuli postupke pred Ustavnim sudom i najavili postupke pred Međunarodnim sudom za ljudska prava u Strazburu.
EPS Distribucija je, inače, u odgovorima na pitanja Danasa ocenila da se isključenje struje po osnovu neovlašćene potrošnje sprovodi po zakonu, a da takva isključenja nisu masovna, pošto je „u celoj Srbiji od početka godine isključeno svega 2357 objekata čiji su vlasnici fizička lica“. Građani Srbije kojima je isključena struja zbog neovlašćene potrošnje podneli su samo 78 prigovora u kojima zahtevaju privremeno uključenje. Od tog broja EPS Distribucija je priključila 21 potrošača, „i to ne privremeno, nego trajno“. U Srbiji je od početka godine samo 51 građanin pred sudom podneo predlog za određivanje privremene mere, odnosno privremeno uključenje struje, a od tog broja usvojeno je više od polovine predloga (28), navodi se u njenim odgovorima.
Kako vlasnik brojila „Krade struju“ bez magneta, a pri tom i redovno izmiruje račune?
Jedan od 15 zahteva upućenih nadležnima je da kontroli ispravnosti brojila i drugim intervencijama EPS Distribucije kojima se ustanovljava navodna neovlašćena potrošnja obavezno prisustvuju vlasnik brojila i predstavnik skupštine stanara. Takođe, UPSS zahteva da EPS Distribucija službeno konstatuje neovlašćenu potrošnju tek nakon što se jasno utvrdi nepravilno korišćenje struje, odnosno otkrije uređaj ili mehanizam na brojilima koji omogućavaju njenu „krađu“, te konstatuje smanjene račune za struju u odnosu na predhodne i uobičajene iznose. Nedopustiva je aktuelna praksa da se neovlašćena potrošnja automatski pripiše svakom brojilu na kojem postoji oštećena plomba, do čega može doći iz brojnih razloga, a na njemu pri tom nema uređaja koji veštački smanjuju korišćenje struje, niti su računi za struju vlasnika brojila smanjeni, a on ih pri tom redovno izmiruje, navodi se u zahtevima.
Pratite nas na našoj Facebook i Instagram stranici, ali i na X nalogu. Pretplatite se na PDF izdanje lista Danas.