Centar za zaštitu potrošača i unapređenje kvaliteta života građana Forum je povodom 15. marta, Svetskog dana potrošača, još jednom protestovao zbog zloupotreba, monopolskog položaja i socijalne nepravde koju državno javno preduzeće EPS nanosi brojnim domaćinstvima, koja godinama žive bez električne energije.
“Izjavljujemo javni protest protiv JP EPS Srbija zbog zloupotrebe na tržištu roba i usluga, monopolskog ponašanja i socijalne nepravde, jer nekoliko hiljada domaćinstava već više godina živi bez električne energije, pa i u vreme pandemije koronavirusa. Na naš više puta upućen zahtev za priključenje svih iskčjučenih potrošača nije ni odgovorio, iako je pokrenut i postupak zaštite kolektivnih interesa potrošača, po članu 145. Zakona o zaštiti potrošača”, navedeno je u Proglasu povodom Svetskog dana potrošača, koji je potpisao Jovan Jovanović, predsednik Centra za zaštitu potrošača Forum.
Ovo udruženje, sa sedištem u Nišu, prethodno je pokretalo različite postupke pred nadležnim organima zbog toga što je, prema podacima kojima raspolažu, više od 4.500 porodica u Nišu i okolini već godinama bez struje, koja im je u velikom broju slučajeva isključena pod sumnjivim okolnostima, odnosno nakon što su ekipe EPS protivno aktuelnim zakonima “utvrdile nepravilnosti na brojilima”, na osnovu čega je konstatovano da su je oni “neovlašćeno koristili”.
Uključenje struje tim domaćinstvima EPS je potom uslovljavao kupovinom novih brojila, što je inače zakonska obaveza tog javnog preduzeća, kao i isplatom zastarelih dugovanja za struju, u koje je uračunata i kamata koja osnovni dug povećava i do 70 odsto jer se obračunava konfornom metodom, koju su Ustavni i Vrhovni kasacioni sud prolasili nezakonitom, navodio je Forum.
U današnjem proglasu Foruma je navedeno da je Svetski dan potrošača godišnja prilika za aktivno obeležavanje i izražavanje solidarnosti među članicama pokreta za zaštitu potrošača u svetu.
Forum navodi da je to i prilika za promovisanje osnovnih prava svih potrošača, za postavljanje zahteva da se ta prava poštuju i da su zaštićena kroz propise, za pokretanje potrošačkih incijativa i za polaganje računa nosioca politike potrošača javnosti i potrašačima.
“Taj dan je i prilika za javni protest protiv zloupotrebe na tržištu roba i usluga, protiv monopolističkog položaja bilo koga, protiv socijalne nepravde, protiv pravne sigurnosti potrošača na tržištu i protiv bilo koje druge neuravnoteženosti na tržištu koja potkopava prava potrošača”, naveo je Forum u Proglasu.
U Proglasu se podseća i da je Svetski dana potrošača prvi put obeležen 15. marta 1983. godine.
Dve godine kasnije, 9. aprila 1985. godine, nakon višegodišnjeg upornog lobiranja Consumer Internationala, Generalna skupština Ujedinjenih nacija usvojila je Rezoluciju 39/248, u sklopu koje je usvojeno i “Uputstvo za zaštitu potrošača”.
Uputstvo je sadržalo osam osnovnih prava potrošača koje predstavljaju smernice koje osiguravaju okvir za definisanje nacionalnih politika za zaštitu potrošača i izgradnju efikasnih sistema zaštite potrošača, kao sistema zaštite osnovnih ljudskih prava, dostojanstva i ekonomskih interesa potrošača na tržištima roba i usluga.
“Usvajanjem ‘Uputstva za zaštitu potrošača’ prava potrošača uzdignuta su na poziciju međunarodne prepoznatljivosti i dobila su legitimitet koji podjednako priznaju i prihvataju razvijene i zemlje u razvoju”, navodi Forum u proglasu.
U Proglasu se dodaje da se “ovaj istorijski i globalni dokument UN upravo ovih dana dopunjava prema aktualnim izazovima modernog tržišta roba i usluga”.
Više informacija iz ovog grada pogledajte na posebnom linku.
Pratite nas na našoj Facebook i Instagram stranici, ali i na X nalogu. Pretplatite se na PDF izdanje lista Danas.