Srpska aviokompanija Er Srbija nakon poslednjih nemilih događaja i raskida saradnje sa grčkim partnerom Maraton erlajnz, ostaje bez pet aviona, a stručnjak za civilnu avijaciju Alen Šćuric smatra da to neće moći da nadoknadi iz sopstvene flote, već će morati da iznajmljuje avione od još riskantnijih kompanija.
Nacionalna aviokompanija Er Srbija juče je objavila da raskida saradnju sa partnerskom, grčkom aviokompanijom Maraton erlajnz (Marathon Airlines).
Ova reakcija domaćeg avioprevoznika usledila je nakon udesa koji je jedan od aviona grčkog partnera doživeo na Aerodromu „Nikola Tesla“ u Beogradu, a kojim je upravljala i posada iz te aviokompanije.
Podsećamo, avion Embraer E195 na letu JU324, koji je trebalo da leti od Beograda do Dizeldorfa, izleteo je sa piste pre poletanja i udario antenu i svetla, ali je ipak poleteo. Ipak zbog brojnih ošećenja na letelici nastalih prilikom udesa, avion je morao da se vrati na beogradski aerodrom, nakon što je oko sat vremena kružio u vazduhu.
Ovaj avion leteo je za Er Srbiju, iako ni letelica ni posada nisu bili njihovi, što je nateralo srpsku aviokompaniju da raskine saradnju sa Maratonom, kako bi sačuvala ugled bezbedne kompanije.
Međutim, to znači da Er Srbija ostaje bez pet aviona u floti, koliko je iznajmljivala od Grka, pa se postavlja pitanje kako će to nadoknaditi i šta će biti sa letovima koji su bili namenjeni upravo za ove avione.
„Letovi koje je trebalo da obavi Maraton erlajnz biće raspoređeni na druge avione u floti, da bi se održao kontinuitet saobraćaja“, poručili su iz srpske aviokompanije. Međutim, ostaje da se vidi da li će to biti ostvarivo u praksi.
Od Er Srbije do objavljivanja ovog teksta nismo uspeli da dobijemo odgovor na to pitanje.
Stručnjak za civilnu avijaciju Alen Šćuric za Danas navodi da je Er Srbija do sada koristila pet njihovih aviona, od čega tri aviona E195, jedan E190 i jedan E175, a na leto je trebalo da dobiju i šesti.
On smatra da Er Srbija tolike operacije sigurno neće moći da pokrije sa svojom sadašnjom flotom.
„Jedan ili dva aviona bi još i mogli nekako da se nadoknade smanjenjem operacija i pretumbavanjem flote, ali pet nema nikakve šanse. Jednostavno će morati da pribave dodatne avione na tržištu“, objašnjava Šćuric.
On dodaje da ostaje otvoreno pitanje koje avione će nabaviti i gde.
„Za zimu će još nešto i naći, ali naći krajem 2. meseca avione za leto nema nikakve šanse. Ako imaju jako puno novaca možda mogu nešto i da pronađu, ali je pitanje koje avione. To sigurno neće biti Embraeri E195 koji su njima idealni“, smatra Šćuric.
Prema njegovom mišljenju, verovatno će morati da se snalaze sa avionima poput A320 ili B737.
„To onda znači daleko više potrošenog novca i loš „load faktor“. Uz to postavlja se pitanje koja kompanije će doći. Maraton je napravio tako ogroman incident jer su bili mlada kompanija, neiskusna i jer su radi Er Srbije morali da povećaju flotu za 100 odsto, odnosno da nabave 40 novih pilota u godinu dana i to navrat-nanos“, navodi naš sagovornik.
On podseća da na tržištu nema slobodnih aviona i da je sve već odavno iznajmljeno za leto.
„To znači da će Er Srbija morati da uzme avione od još riskantnijih kompanija, a to nikako nije dobro. To je još veće kockanje sa putnicima i njihovom sigurnošću“, upozorava Ščuric.
On dodaje da je jasno da će to uticati i na putnike.
„Em će putnici sumnjati u sigurnost kompanije, i to sa pravom, em će imati operativnih problema kako ostatak zime, tako i idućeg leta“, samtra on i dodaje da ova situacija neće uticati na cene karata.
Pratite nas na našoj Facebook i Instagram stranici, ali i na X nalogu. Pretplatite se na PDF izdanje lista Danas.