Država Er Srbiji dala 115,5 miliona evra, nazad dobila 20: Da li će nacionalni avioprevoznik kao Lufthansa vratiti sav novac državi? 1ER Srbija Toto: BETAPHOTO/Air Serbia

Po javljanju krize nastale kao posledica pandemije korona virusa, Srbija je „upumpavala“ sredstva javnim preduzećima kako bi sprečila njihovo propadanje, te je tako u više navrata dokapitalizovala i nacionalnu avio-kompanju Er Srbiju.

Prvo ulivanje novca u Er Srbiju radi saniranja štete od kovida desilo se 2020. godine, kada je pomenuta kompanija imala gubitak od 77 miliona evra.

Vlada Srbije obezbedila je tada 100 miliona evra ovom avio-prevozniku, a njeno vlasništvo je sa 51 skočilo na 82 odsto. Sa druge strane, udeo Etihad ervejza umanjen je sa 49 na 18 odsto.

Već naredne godine avio-kompanija je napravila gubitak od 21,3 miliona evra, a sledeća dokapitalizacija desila se u septembru 2022. godine, ovaj put u iznosu od 15,47 miliona evra.

Tim potezom država Srbija uvećala je svoj vlasnički udeo na 83,58 odsto.

Istog meseca u Centralni registar hartija od vrednosti upisano je još 1.818.820 novih akcija u vlasništvu države, dok je udeo drugog akcionara Etihad ervejza automatski smanjen sa 18 na 16,42 odsto.

Manjinski akcionar Etihad tada nije ušao u dokapitalizaciju s 15,5 miliona evra, a jedan od razloga je taj što ga je Vlada Srbije izuzela iz te mogućnosti Odlukom o isključenju prava prečeg upisa akcija.

Drugi naveden razlog je da je „utvrđena nemogućnost društva Etihad ervejz da učestvuje u nužnoj dokapitalizaciji Er Srbije“.

Sabirajući visine dokapitalizacija iz decembra 2020. i septembra 2022, dobijamo iznos od 115,47 miliona evra, koji je država uložila u Er Srbiju tokom pandemije.

Srbija nije jedina zemlja koja je izdvajala sredstva kako bi svojoj nacionalnoj kompaniji u ovom periodu pritekla u pomoć. Italija je takođe obezbedila novac za posustalu AlItaliju, kao i Nemačka za Lufthanzu.

Kako su naši zvaničnici, na čelu sa predsednikom Srbije Aleksandrom Vučićem objasnili, pomenuta sredstva u Er Srbiju i jesu ulivana upravo po primeru Vlade Nemačke, koja je takođe vršila dokapitalizaciju kako bi spasila nacionalnu avio-kompaniju.

Ipak, pomenuta praksa nije potpuno prepisana, a objašnjenja za to leže kako u udelu vlasništva tako i u povratu sredstava od strane nemačke avio-kompanije.

Naime, dok je Vlada Srbije radila na tome da zapečati većinsko vlasništvo u Er Srbiji, Vlada Nemačke prodavala je akcije u Lufthanzi sa namerom da izađe iz njene vlasničke strukture.

Osim toga, Lufthanza je još 2022. vratila sve zajmove koje joj je nemačka država obezbedila da bi prebrodila krizu.

Izvršni direktor te kompanije Karsten Špor naglasio je tada da je vraćanje svih državnih pomoći zapravo neophodan uslov za dalja spajanja i preuzimanja među evropskim avio-prevoznicima, budući da im je spajanje zabranjeno sve dok primaju državnu pomoć.

Sa druge strane, Er Srbija je saopštila da tek ove godine kreće sa vraćanjem novca za dokapitalizaciju.

Kako su naveli, zbog ostvarenog profita od 22,4 miliona evra u prvoj polovini 2023, prema domaćim zakonima Er Srbija će uplatiti 20 miliona evra u budžet države Srbije u ovoj godini.

Ako Er Srbija nastavi sa povratom novca ovim tempom, za potpuno „razduživanje“ biće joj potrebno do 2025.

Podsećamo, u prve četiri godine poslovanja država je u Er Srbiju „upumpala“ najmanje 188 miliona evra,

Sa druge strane, Srbija je po formiranju Er Srbije otpisala dug veći od tadašnjih 175 miliona evra.

Na pitanja Danasa kolika je ukupna pozajmica nacionalne avio-kompanije od strane države, Er Srbija još uvek nije odgovorila.

Takođe, informacije od Er Srbije nismo dobili ni o tome da li namerava da vrati sva dokapitalizovana sredstva državi, i ako da – koji rok vidi kao optimalan za to.

Pratite nas na našoj Facebook i Instagram stranici, ali i na Twitter nalogu. Pretplatite se na PDF izdanje lista Danas.

Komentari