Italijanska vlada odlučila je da započne pregovore sa kompanijom Erfrans-KLM o prodaji 49,9 odsto akcija avio kompanije Alitalije koliko je u posedu italijanske države (uprava Alitalije prihvatila je, inače, kao najpovoljniju, ponudu te kompanije). Osim Erfransa-KLM za ovaj posao bili su zainteresovani i italijanska kompanija Er-uan (Air One) i nemačka Lufthanza.

Italijanska vlada odlučila je da započne pregovore sa kompanijom Erfrans-KLM o prodaji 49,9 odsto akcija avio kompanije Alitalije koliko je u posedu italijanske države (uprava Alitalije prihvatila je, inače, kao najpovoljniju, ponudu te kompanije). Osim Erfransa-KLM za ovaj posao bili su zainteresovani i italijanska kompanija Er-uan (Air One) i nemačka Lufthanza. Pregovori o prodaji akcija će, prema odluci vlade, trajati najduže osam nedelja. I dok je Francuska zadovoljna, Italija (naročito sever) izražava nezadovoljstvo. Nezadovoljstvu vlasnika Er-uan, Karla Tota, pridružila se i nacionalistička stranka Forca Italija koja se protivi prodaji akcija Alitalije. U Vladi Italije samo je ministar za društvenu solidarnost, Paolo Ferero, iz stranke reformisanih komunista, bio protiv prodaje akcija Erfransu-KLM.
Francusko-holandska kompanija Erfrans-KLM nudi 0,35 evra po akciji. To znači da se za 49,9 odsto akcija može dobiti 6,5 milijardi evra. Iako je moguće da prodaja akcija bude zaustavljena, dok se pregovori ne okončaju, realno je očekivati da će se to, ipak, dogoditi, jer su dnevni gubitci Alitalije visoki. Za osam nedelja koliko bi pregovori mogli da traju Alitalija bi izgubila još dodatnih 60 miliona evra, odnosno 1,1 milion dnevno. Ukupan gubitak italijanske avio kompanije već dostiže 1,2 milijarde evra. Samo prošle godine gubici su premašili 626 miliona (1,7 miliona dnevno), dok je godišnji obrt kompanije iznosio 4,3 milijardi evra. Alitalija je sada u sličnoj situaciji u kojoj se 1994. godine, našao Erfrans, koji je posle fuzije sa KLM doživeo ekonomski oporavak.
I dok je finansijsko tržište povoljno reagovalo na pregovore o prodaji akcija Erfrans-KLMU (akcije Alitalije su za samo jedan dan skočile 8,26 odsto) zaposleni strahuju da bi neki od njih mogli da ostanu bez posla. Najviše je ugroženo 8.300 zaposlenih u servisnim i službama održavanja, uglavnom u Rimu. Zabrinuti su i zaposleni na milanskom aerodromu Malpensa jer Erfrans-KLM želi da podigne značaj rimskog aerodroma Fjumičino na uštrb Malpense. U prethodnih desetak godina evropske avio kompanije su formirale tri velike konkurentska saveza – ONEWORD formiran na inicijativu Britišervejza, Star-alijansa sa Lufthanzom na čelu i Skajtim koji predvodi Erfrans-KLM. Ova tri saveza se danas otvaraju i prema azijskim kompanijama. Alitalija je 2000. godine učestvovala sa Erfransom u osnivanju Skajtima. Ako bi Alitaliju kupila kompanija koja je u nekom drugom konkurentskom savezu, u Parizu ocenjuju da bi to bio težak udarac za Erfrans-KLM, dok bi u slučaju da Erfrans-KLM kupi Alitaliju, Skajtim bio konsolidovan.

Pratite nas na našoj Facebook i Instagram stranici, ali i na X nalogu. Pretplatite se na PDF izdanje lista Danas.

Komentari