Informacija da najveći evropski proizvođači automobila, nemački Folksvagen i italijanski Fijat, najavljuju dolazak u Kragujevac, veoma je važna ne samo za privredu šumadijskog regiona, već i za kompletan metalski kompleks, koji je u svim razvijenim ekonomijama, pored informatike i telekomunikacija, osnovni generator privrednog razvoja.
Informacija da najveći evropski proizvođači automobila, nemački Folksvagen i italijanski Fijat, najavljuju dolazak u Kragujevac, veoma je važna ne samo za privredu šumadijskog regiona, već i za kompletan metalski kompleks, koji je u svim razvijenim ekonomijama, pored informatike i telekomunikacija, osnovni generator privrednog razvoja. Dogovor o strateškom partnerstvu Fijata i Zastave postignut je direktnom pogodbom menadžmenta Fijata, s jedne, i poslovodstva Grupe Zastava vozila i nadležnih državnih organa, s druge strane, i to u predtenderskom postupku za privatizaciju Fabrike automobila, tako da najavljenog tendera neće biti.
DINKIĆ: Danas ugovor sa Fijatom
Beograd – Ministar ekonomije i regionalnog razvoja Srbije Mlađan Dinkić najavio je da će danas u Beogradu biti potpisan ugovor sa italijanskim Fijatom o strateškom partnerstvu za kragujevačku Zastavu. „Danas se očekuje potpisavanje ugovora decenije vezanog za kragujevačku Zastavu o proizvodnji potpuno novog automobila i podizanju proizvodnje na 150.000 automobila godišnje uz investiciju koja je mnogo veća od 300 miliona evra“, kazao je Dinkić novinarima. Ministar je naglasio da su Italijani ubrzali potpisivanje memoranduma o razumevanju za Zastavu zbog jučerašnjeg potpisivanja Sporazuma o stabilizaciji i pridruživanju Srbije EU. Dinkić je najavio i da će danas u Beograd doći predsednik Fijata Serđo Markijone, koji će se sastati i sa predsednikom Srbije Borisom Tadićem.
Partnerstvo Fijata i Zastave znači da će te dve kompanije formirati zajedničku firmu, sa sedištem u Kragujevacu, u kojoj će Fijat, koji je najavio više od 300 miliona evra investicija, postati većinski vlasnik (država Srbija će biti manjinski akcionar). Fijat će u Fabrici automobila organizovati proizvodnju novog modela automobila, najverovatnije redizajniranog „fiće“, („fijat 500“). Treba podsetiti da je nekadašnja višedecenijska saradnja Zastave i Fijata, započeta upravo sklapanjem, a potom i proizvodnjom „fiće“, po licenci italijanske kompanije. U Zastavi je od 1955. do 1985. godine sa montažnih traka sišlo oko milion „fića“.
Ali, strateško partnerstvo Fijata i Zastave ne znači da je najveća evropska automobilska kompanija, Folksvagen, odustala od dolaska u Kragujevac. Naprotiv, ako je suditi prema izjavama ministra ekonomije Mlađana Dinkića, Folksvagen je spreman da u Kragujevcu izgradi fabriku, u kojoj će proizvoditi nove modele. Folksvagen je nameru o gradnji fabrike nagovestio tokom prošlomesečne posete Zastavi, kada su menadžeri te fabrike tražili podrobne informacije o građevinskom zemljištu, demografskoj slici Kragujevca (broj stanovnika, starosna i kvalifikaciona struktura… stanju u školstvu, posebno na Univerzitetu, putnim pravcima, izvorima i ceni energije u Šumadiji i Srbiji i drugim detaljima).
Folksvagen bi, prema zvaničnim informacijama, u izgradnju fabrike u Kragujevcu uložio više od 300 miliona evra, s tim što bi mu država i grad obezbedili besplatno građevinsko zemljište. Procenjuje se da će Folksvagen fabriku graditi na Kormanskom polju (pored auto-puta prema Batočini). Zastava je osamdesetih godina otkupila Kormansko polje od šumadijskih seljaka, planirajući da na toj lokaciji izgradi još jednu fabriku automobila (tzv. treća faza razoja proizvodnje putničkih vozila u Zastavi). Zbog poslovnih teškoća u koje je zapala krajem prošloga veka, Zastava je odustala od proširenja kapaciteta. Folksvagen bi u fabrici na toj lokaciji, proizvodio između 150.000 i 200.000 automobila, namenjenih domaćem, kao i tržištima u regonu i Evropskoj uniji.
Zašto je Folksvagen zainteresovan za izgradnju fabrike u Kragujevcu? Zato što ovde ima dobro obučenu i relativno jeftinu radnu snagu, kao i solidnu komunalnu i ostalu infrastrukturu. Zato što automobile proizvedene u Kragujevcu može, uz carinske olakšice, da prodaje na CEFTA tržištu (oko 40 miliona stanovnika), a u dogledno vreme i u Rusiji.
Pratite nas na našoj Facebook i Instagram stranici, ali i na X nalogu. Pretplatite se na PDF izdanje lista Danas.