Fijat je došao da ostane u Srbiji 1

Poslovanje kompanije i dalje će se zasnivati na proizvodnji „fijata 500L“ * Odluka o proizvodnji novog modela u Kragujevcu 2018. *FCA je prekobrojnim radnicima ponudila za domaće prilike primamljive otpremnine, koje se kreću od 4.800 do 12.000 evra

Glavna vest koju je tehnički premijer i mandatar za sastav nove vlade Aleksandar Vučić doneo iz Torina jeste da Fijat, odnosno Grupacija Fijat Krajsler automobili (FCA) definitivno ostaje u Srbiji i Kragujevcu. Upućenima je znano da zbog toga nije morao da „priteže opanke“ i „tabana“ do Torina, ali zarad šire javnosti, pa i isprepadanih kragujevačkih trudbenika, dobro je što je „drugi čovek“ Grupacije FCA „prvom čoveku“ Srbije potvrdio da je Fijat posvećen Srbiji, te da ostaje ovde do daljnjeg. U narednih nekoliko decenija, bez ikakve dileme.

U prilog ovome ide i informacija da druga najmlađa Fijatova fabrika izvan Italije, ona u poljskom gradiću Tihi, kraj Krakova, koja je formirana pre 26 godina, sigurno neće biti zatvorena u narednih četvrt veka. Zašto bi, onda, bila zatvorena kompanija u Kragujevcu, kad je u rekonstrukciju bivše Zastavine fabrike automobila i nabavku najsavremenije opreme, do sada uloženo oko 1,3 milijarde evra, što je ubedljivo najveća industrijska investicija u Srbiji u poslednjih nekoliko godina.
FCA Srbija je trenutno jedna od najmodernijih automobilskih firmi na svetu, ali i dalje nedovršena fabrika, u kojoj još uvek ima prostornih, energetskih i drugih potencijala i za znatno proširenje kapaciteta od onih projektovanih za proizvodnju do 300.000 automobila godišnje.

U kragujevačkoj fabrici trenutno može da se proizvodi tri puta više automobila od broja predviđenog ovogodišnjim planom, pri čemu bi, bez ikakvih problema, sa proizvodnih linija pored sve tri verzije „fijata 500L“, mogao da silazi još jedan, odnosno potpuno novi model. Nijedna Fijatova fabrika u svetu, nadalje, ne proizvodi u isto vreme više od dva modela automobila, u više verzija.

Na sastanku Altavile i Vučića je, mada se to ne saopštava, sigurno bilo razgovora i o famoznom novom modelu, koji bi uposlio kapacitete gotovo u potpunosti i omogućio, ne otpuštanje, no zapošljavanje novih radnika, udvostručio izvoz kompanije, doveo u Srbiji nove dobavljače i ubrzao razvoj domaće automobilske industrije. Razgovori o novom modelu će, sasvim izvesno, biti nastavljeni, ne samo zbog toga što je to jedna od ugovornih obaveza Fijata prema Srbiji, nego što je to i interes FCA Grupacije.

Poslovanje kompanije FCA Srbija, sudeći prema Altavilinoj izjavi i dalje će se zasnivati na proizvodnji „fijata 500L“, koji je, zaista, još uvek najprodavaniji automobil u toj klasi na evropskim tržištima. S tim u vezi može se očekivati da će se, nakon tekućeg redizajna, kragujevački „veliki fića“ sa nešto izmenjenim likom na svetskim tržištima pojaviti dogodine. Odluka o proizvodnji novog modela u Kragujevcu, smatraju upućeni, može da se očekuje 2018. i doneće je top menadžment Grupacije Fijat Krajsler automobili.

Da li i koliko država Srbija, kao suvlasnik FCA Srbija, može da utiće na odluku o novom modelu? Može, ali indirektno, to jest tako što će najpre da do isteka važećeg desetogodišnjeg ugovora sa Fijatom (septembar 2018.) ispuniti preostale ugovorne obaveze prema Fijatu, pre svega, one koje se odnose na završetak auto-puta od Kragujevca prema Koridoru 10 i modernizaciju pruge Lapovo-Kragujevac-Kraljevo, kojom se FCA Srbija povezuje sa prugom Beograd-Bar i tamošnjom lukom.
To što Vučić nije mogao da čuje razgovoru sa Altavilom, jeste da će menadžment FCA Grupacije odustati od ukidanja jedne od tri proizvodne smene i otpuštanja najavljenog broja radnika. Smanjenje proizvodnje i otpuštanje radnika direktna je posledica pada plasmana „fijata 500L“ na severno-američkom tržištu, jer nema te svetske kompanije koja u takvim okolnostima ne bi redukovala broj zaposlenih. FCA je prekobrojnim radnicima ponudila za domaće prilike primamljive otpremnine, koje se kreću od 4.800 do 12.000 evra, što je, u uslovima teške besposlice u Srbiji, pre jednokratna novčana pomoć no finansijska podrška do nalaženje novog posla. No, to je već druga priča.

 

Saradnja sa Železarom
Mandatar Aleksandar Vučić je, po povratku iz Torina, pored ostalog rekao i da bi u proizvodnju automobila u Kragujevcu mogla da se uključi i smederevska Železara, koja je od 30. juna u vlasništvu kineske kompanije Hestil.
Ideja o saradnji FCA i Železare postoji već odavno, a pre koju godinu reaktivirao ju je ondašnji ministar ekonomije i finansija Mlađan Dinkić. Nevolja s tom idejom tada je ležala u činjenici da država u čijem je vlasništvu Železara tada bila nije imala nekih 150 miliona evra za instaliranje linije za galvanizaciju u smederevskoj fabrici. Novom vlasniku Železare bi, međutim, smatraju upućeni, bilo u interesu da investira u liniju za galvanizaciju, pošto bi galvaniziranim limovima, pored FCA Srbija, mogao da snabdeva Dačiju i Fordovu fabriku u Rumuniji, te Mercedesov pogon u Mađarskoj, ali i proizvođače bele tehnike u zemlji i regionu.

Vućićevo prihvatanje realnosti

Sastanak Alfreda Altavile i Aleksandra Vučića u Torinu vrlo je značajan i zbog toga što je mandatar napokon prihvatio činjenicu da kompanija FCA Srbija nije stranački, već ozbiljan poslovni aranžman iza kojeg stoji država Srbija. Uprkos tome što ugovor sa Italijanima nije idealan, Srbija je dobila još uvek najmoderniju fabriku automobila na svetu i značajno popravila svoj spoljnotrgovinski bilans. Poznato je da su Fijatu 2008. isti uslovi koje je dobio u Srbiji, nuđeni i u Rumuniji i u još nekim zemljama.
Fijat se opredelio za Srbiju dobrim delom i zato što je, krajem 50-ih i početkom 60-ih prošlog veka, ne samo kreditirao već sa svojim stručnjacima aktivno učestvovao u izgradnji Zastavine fabrike automobila, u kojoj su se decenijama potom pravili automobili po Fijatovoj licenci.

Pratite nas na našoj Facebook i Instagram stranici, ali i na X nalogu. Pretplatite se na PDF izdanje lista Danas.

Komentari