Mada su u Vladi Srbije, nakon poslednjih pregovora sa MMF-om, decidno tvrdili da privatizacija sedam bivših preduzeća u restrukturiranju, među kojima je i kragujevačka Grupa Zastava vozila, mora da bude okončana do kraja 2015, u Ministarstvu privrede kažu da Nova godina ipak nije „dan de“ za Zastavine fabrike i ustanove.
U Ministarstvu navode da je država upravo postala vlasnik imovine i udela u Zavodu za zdravstvenu zaštitu radnika Zastava koji će, kroz zakonsku proceduru, preći u nadležnost grada i postati deo mreže kragujevačkih zdravstvenih ustanova. Grupa Zastava vozila, čiji deo je bio i Zavod, preneće gradu imovinu te zdravstvene ustanove, (zgradu površine 6.345 kvadrata i medicinsku opremu), u vrednosti od oko 500 miliona dinara.
Kako Zastava raspolaže i drugom imovinom (lokacija u Korman polju, na primer) koja, najverovatnije, neće biti ponuđena potencijalnim kupcima, to će se njenim prenošenjem na državu i(li) grad, kao u slučaju Zavoda, fabrike dobrim delom rešiti dugova koje imaju prema državi i lokalnoj samoupravi, kako bi finansijski što rasterećenije ušle u postupak privatizacije.
U Ministarstvu privrede za naš list kažu da je najbliža privatizaciji fabrika priključnih vozila (automobilskih prikolica) Zastava inpro, za koju će oglas za prikupljanje ponuda za kupovinu imovine te firme biti raspisan „ovih dana“. Gotovo je izvesno da će Zastavu inpro uskoro, najverovatnije do kraja godine, kao što je naš list već najavljivao, da kupi francuska kompanija Trigano, sa kojom kragujevački proizvođač automobilskih prikolica sarađuje godinama unazad.
Oglasi za prodaju imovine najvećih fabrika Grupe Zastava vozila, Zastave kamioni i Zastave specijalni automobili u Somboru, takođe će, ističu u Ministarstvu privrede, biti raspisani u što kraćem roku, s time što kraj godine „nije limit za njihovu privatizaciju“. U Ministarstvu potvrđu da je za kragujevačku fabriku lakih i srednjih teretnih vozila, pored ostalih kompanija, zainteresovan i ruski GAZ, koji je, navode, svojevremeno poslao pismo o zainteresovanosti, i sa kojim se pregovaralo o privatizaciji Zastave kamiona. Ta Zastavina fabrika će, podsetimo, potencijalnim kupcima biti ponuđena u delovima, pošto deo preduzeća, kako je nedavno najavljeno, planira da preuzme Ministarstvo odbrane.
– Pokušaćemo da prodamo imovinu Zastave kamioni, a ako u tome ne uspemo, jedino što preostaje jeste stečaj. Tačno je da ima zainteresovanih kompanija, ali ti potencijalni kupci u pregovorima znaju da postavljaju i uslove koji za državu mogu da budu neprihvatljivi – tvrdi naš sagovornik, napominjući da je upoznat sa namerama Ministarstva odbrane, ali da ne želi da ih komentariše.
Zainteresovanih ima i za privatizaciju Zastave specijalni automobili u Somboru. Pored grčke firme Spajder, koja je zakupila deo somborske fabrike, u čijim pogonima proizvodi kontejnere za održavanje javne higijene za inostrana tržišta, za kupovinu imovine Zastave specijalni automobili zainteresovana je, saznaje naš list, i poznata austrijska kompanija za proizvodnju auto-delova Magna Štajer, koja je do 2008. u saradnji sa ruskim oligarhom Olegom Deripaskom pokušavala da kupi Zastavinu fabriku automobila, ali je italijanski Fijat imao bolju ponudu.
Neborbeno vojno vozilo iz tri fabrike?
Ministarstvo odbrane planira, navodno, da one delove Zastave kamiona, FAP-a i kruševačkog „14. oktobra“ koje namerava da preuzme spoji u jednu proizvodnu celinu, u kojoj bi se, u kooperaciji, proizvodilo neborbeno vojno vozilo ili vozila. Dve verzije tog tipa vozila koje su napravljene u Zastavi, svojevremeno su predstavljene vojnim vlastima i javnosti, a Ministarstvo odbrane je nedavno zvanično ovlastilo kragujevačku fabriku kamiona da nastavi sa razvojem te proizvodnje.
Pratite nas na našoj Facebook i Instagram stranici, ali i na X nalogu. Pretplatite se na PDF izdanje lista Danas.