Funkcionerska kampanja najaktivnija u sektoru građevine 1Foto: FoNet/ MGSI

Ono što je veoma primetno u proteklim danima je pojačana aktivnost u građevinskom putnom sektoru.

Nadležni obilaze deonice koje se rade, najavljuju izgradnje novih, potpisuju se ugovori za nove projekte i uveravaju građani da će ranije data obećanja biti ispunjena.

Stručna javnost, međutim, nema dilemu da je ta „ofanziva“ direktno povezana sa činjenicom da će za desetak dana u Srbiji biti održani izbori te da je reč o klasičnoj funkcionerskoj kampanji.

Tako je Zorana Mihajlović, ministarka građevine nedavno obilazeći rehabilitovani državni put na deonici od Sombora ka Bačkom Bregu, izjavila da očekuje da do kraja godine bude završena projektno-tehnička dokumentacija za brzu saobraćajnicu Sombor-Kikinda.

Ona je dodala da bi radovi na toj saobraćajnici trebalo da počnu sledeće godine kao i da će, kada ona bude završena, doprineti razvoju industrije Srbije.

Sa druge strane, iako je ministarka Mihajlović najavila početak izgradnje te deonice, još uvek nije završen njen projekat niti se zna ko bi je gradio i iz kojih sredstava.

U Ministarstvu građevinarstva, saobraćaja i infrastrukture Danasu je rečeno da je Javno preduzeće „Putevi Srbije“ raspisalo javnu nabavku za izradu Studije opravdanosti sa Idejnim projektom izgradnje brze saobraćajnice B reda Sombor – Kula – Vrbas – Srbobran – Bečej – Kikinda, na koji nije dostavljena nijedna ponuda. Postupak je obustavljen i biće raspisana nova javna nabavka do kraja juna.

– Izgradnja te brze saobraćajnice jedan je od projekata iz investicionog plana „Srbija 2025“. U ovoj fazi, prioritet je izrada planske i tehničke dokumentacije, po čijem završetku će se biti poznato više detalja i u vezi sa načinom finansiranja, kao i sa postupkom izbora izvođača – kažu u Ministarstvu saobraćaja.

Ministarka saobraćaja Zorana Mihajlović prekjuče je potpisala ugovor, vredan 158 miliona evra, sa direktorom „Puteva Srbije“ Zoranom Drobnjakom i direktorom kompanije „Čajna Šandong“ u Beogradu, Džang Đančaom o projektovanju i izgradnji brze saobraćajnice od Iverka do Lajkovca i regulaciji reke Kolubare.

Izgradnjom te saobraćajnice Valjevo i čitava okolina dobiće direktnu vezu sa auto-putem „Miloš Veliki“.

Radove na deonici dugačkoj 18,3 kilometra kompanija „Čajna Šandong“ počeće 17. juna. Finansijer projekta je Vlada Srbije a investitor JP „Putevi Srbije“.

U saopštenju Ministarstva saobraćaja je naglašeno da će izgradnjom te putne deonice biti „ispunjeno još jedno obećanje građanima“.

U međuvremenu, zbog neispunjenog obećanja datog na predsedničkim izborima 2017. godine da će im ulice biti asfaltirane, meštani sela Kukulovca, kod Leskovca su poručili da će bojkotovati izbore 21. juna.

Prekjuče je to selo posetio Zoran Drobnjak, direktor „Puteva Srbije“ i obećao njegovim stanovnicima da će im ulice biti asfaltirane a pripremni radovi je trebalo da startuju juče.

Ekonomista Milan R. Kovačević konstatuje da je reč o klasičnim predizbornim obećanjima i da bi bilo naivno poverovati da će većina njih zaista biti ispunjena.

– Situacija u kojoj se nalazi budžet Srbije je takva da većina obećanja koja se daju ovih dana pred izbore ne može biti ispunjena. Tako je i sa ovim projektima u građevinskom odnosno putarskom sektoru. Vlast pomalo radi i protiv svog interesa kada olako daje obećanje o novim projektima jer realno gledano malo šta od onog što je izrečeno zaista i može biti urađeno – navodi naš sagovornik.

On dodaje da je problem što se saobraćajni projekti u Srbiji sprovode stihijski umesto da budu planski i precizno sagledani.

– Nedostaje sistem koji bi bio učinkovit na tom planu. Ono što je potrebno je prvo uraditi dobar projekat, nakon toga osmisliti najefikasniji način eksproprijacije zemljišta a onda odrediti izvođača radova. To je posao koji treba raditi korak po korak kako bi bio efikasniji. Na žalost u Srbiji se to radi bez plana. Ne postoji jasna strategija koji su putni pravci zaista prioritetni za izgradnju. Isto tako, za razliku od nekih zemalja u regionu, Srbija ne određuje obavezni procenat u kome domaće firme moraju učestvovati u izgradnji putne mreže. Shodno tome, naše puteve uglavnom rade strane kompanije – navodi Kovačević.

Privatizacioni konsultant Branko Pavlović kaže za Danas da izuzev potpisivanja ugovora sa kineskom kompanijom, sve drugo što je nabrojano da je rađeno u građevinskom sektoru tokom ove sedmice može da se okarakteriše kao funkcionerska kampanja.

– Potpisivanje ugovora je proceduralna stvar i ne mora da bude vezana za činjenicu da se uskoro održavaju izbori u Srbiji. Sve drugo ima veze sa izborima. Ono što je svakako dobro u ovoj situaciji je da će meštani sela u okolini Leskovca dobiti asfaltirane ulice. Jedini trenutak u kome građani mogu očekivati da će dobiti od nadležnih nešto što će im olakšati život jeste vreme izbora. Takođe, uspeh koji su ostvarili meštani Kukulovca jasno pokazuje da bojkot kampanja nije bez efekta. Čim su zapretili da će bojkotovati izbore vlast je odmah izašla u susret njihovim zahtevima. Shodno tome, građanima Srbije bi, za rešavanje njihovih vitalnih interesa, odgovaralo da su izbori non-stop – zaključuje Pavlović.

Povezuju se Banat i Bačka

Brza saobraćajnica Sombor-Kula-Vrbas-Srbobran-Bečej-Kikinda dužine oko 135 kilometara povezivaće Banat i Bačku, uz mogućnost da se ovaj pravac produži od Sombora do granice sa Mađarskom i od Kikinde do granice sa Rumunijom, čime bi ukupna dužina iznosila oko 175 kilometara. „Ova saobraćajnica se prostire istok-zapad i povezuje se sa Koridorom 10 (E-75) između Vrbasa i Srbobrana odakle je moguće ostvarenje dalje veze u pravcu sever-jug što će značajno podstaći mobilnost stanovništva i potencijal za porast privrednih aktivnosti. Nakon izgradnje biće povezani regionalni centri i gradovi Banata i Bačke u kojima živi više od 300.000 stanovnika“, kažu u Ministarstvu saobraćaja.

Već ima jake privrede

U Ministarstvu kažu da je dobra putna infrastruktura jedan od glavnih uslova za dolazak novih investicija, a na području koje će povezati brza saobraćajnica Sombor_Kikinda, već postoji razvijen industrijski sektor, pre svega prehrambena industrija. Između ostalog, u Vrbasu – „Vital“, „Karneks“, „Bačka“-fabrika šećera, „Medela“, u Crvenki istoimena fabrika šećera i „Jafa“, u Bečeju fabrika semena KWS Srbija, u Novom Bečeju, fabrika za proizvodnju crepa AD Polet – NEXE, u Kikindi livnica „Kikinda „, industrija građevinskog materijala – „Toza Marković“; naftna i hemijska industrija, „MSK Kikinda“, „Bell Chemicals“, „Banini“, „Agroseme“, fabrika stočne hrane „Standard“, kao i mnoge druge fabrike.

Pratite nas na našoj Facebook i Instagram stranici, ali i na X nalogu. Pretplatite se na PDF izdanje lista Danas.

Komentari