Građani Srbije najviše troše na pivo i toalet papir: Šta je pokazalo istraživanje o tržištu maloprodaje u regionu? 1Foto: Lj. B.

Uprkos inflaciji i poskupljenjima u Srbiji se tokom 2022. beleži rast prodaje robe široke potrošnje, a u poređenju sa drugim tržištima u regionu, čini se da stanovništvo deluje nešto optimističnije i ne odustaje tako lako od svojih navika potrošnje, posebno kada se radi o hrani.

Samo u poslednjem kvartalu 2022. ukupna prodaja robe široke potrošnje u Srbiji porasla je za 23,5 odsto u vrednosti i 1,6 odsto u obimu, pokazalo je istraživanje koje je sprovela kompanija Nielsen IQ.

Kada se radi o hrani, tokom poslednjeg kvartala prošle godine najveća vrednost prodaje zabeležena je kod piva, gotovih mesnih proizvoda, gaziranih bezalkoholnih pića, mlevene kafe i keksa. Ove kategorije su bile vodeće i tokom cele 2022. godine. Među njima najveći skok cena od 36 odsto bio je kod keksa, iako i ostali beleže veliki rast.

U kategoriji hrane u Srbiji, najveći skok cena zabeležen je kod svežeg mleka – 59 odsto, dok su margarin i prašak za pecivo poskupeli za 30 odsto.

U okviru neprehrambenih kategorija tokom prošle godine kao vrednosno najprodavaniji izdvojili su se toalet papir, deterdženti za veš, pelene za bebe, omekšivači i mirisi.

Istraživanje je pokazalo da su dezodoransi u četvrtom kvartalu porasli za više od 10 odsto u obimu, dok je toaletni papir zabeležio skok cene veći od 30 odsto.

Hipermarketi u padu, diskonti rastu

Istraživanje Nielsena pokazalo je i da su hipermarketi u Srbiji zabeležili pad od 5,6 odsto na godišnjem nivou, što proizilazi iz činjenice da se njihov broj smanjio.

Svi ostali kanali prodaje beleže rast vrednosti, a najiše diskonti, koji su u četvrtom kvartalu u odnosu na prethodnu godinu porasli za 45 odsto, iza kojih su kiosci sa rastom od 39 odsto.

Udeo privatnih robnih marki u Srbiji (Premia, K plus, Aro itd.), pokazalo je istraživanje, iznosi 12 odsto i povećan je za 1,2 odsto u odnosu na godinu dana ranije.

To pokazuje, ističe Nielsen IQ, orijentaciju potrošača ka diskontima, ali i opšte zadovoljstvo kvalitetom privatnih brendova širom maloprodajnog prostora.

Hrvatska: Najveći rast vrednosti prodaje kod sirovog mesa

Iako kupci preispituju kako i gde troše budžet zbog inflacije koja će se nastaviti i 2023. istraživanje je pokazalo i neke razlike između samih zemalja u regionu, pre svih Srbije, Hrvatske i Slovenije, koje su bile obuhvaćene ovom analizom.

Rast vrednosti prodaje robe široke potrošnje u Hrvatskoj bio je 17,7 odsto u četvrtom kvartalu, u celoj 2022. godini 12 odsto. Obim prodaje je zadržao gotovo isti nivo, i prehrambene i neprehrambene kategorije beleže povećanje vrednosti prodaje, pri čemu kategorije hrane znatno više.

Iz kategorije hrane najveću vrednost prodaje u Hrvatskoj tokom četvrtog kvartala beležilo je rashlađeno sirovo meso, gotovi mesni proizvodi, pivo, sir i mleko. Na godišnjem nivou pivo je bilo na drugom mestu.

Od navedenih kategorija, sir je imao najveći skok cena u četvrtom kvartalu za 30 odsto, a pivo je zabeležilo količinski rast od čak devet odsto.

Posmatrano po svim kategorijama hrane u Hrvatskoj, najveći skok cena tokom poslednja tri meseca 2022. zabeležila su jaja sa 45 odsto, viršle 33 odsto i mlečni namazi sa rastom od 30 odsto. Ako se gleda cela 2022. šećer je poskupeo za 32 odsto, jestiva ulja 30 odsto i mleko 27 odsto.

Najprodavaniji po vrednosti među neprehrambenim proizvodima u Hrvatskoj izdvojili su se toalet papir, deterdženti za veš, dezodoransi, gelovi za tuširanje i kuhinjske krpe.

U Hrvatskoj su svi kanali prodaje zabeležili rast vrednosti, najveći supermarketi – 16 odsto na godišnjem nivou, dok su male prehrambene radnje zabeležile najmanju stopu rasta. Prodaja robnih marki raste, a njihov udeo iznosio je 21 odsto i povećan je za 1,1 odsto na godišnjem nivou.

Slovenija: Najveći udeo privatnih robni marki

Slovenija se, prema podacima Nilsenovog istraživanja, trenutno može pohvaliti najvećim udelom privatnih robnih marki u istočnoj Evropi (33 odsto), dok u celom regionu privatne robne marke rastu mnogo brže od brendiranih proizvoda.

Slovenija ima najmanji rast nominalne vrednosti u industriji robe široke potrošnje u odnosu na Srbiju i Hrvatsku.

Nominalni rast u četvrtom kvartalu iznosio je 15 odsto, a ukupno u 2022. godini devet odsto. Obim prodaje je zadržao gotovo nepromenjen trend, uz blagi pad od 0,4 odsto.

Najveću vrednost prodaje u Sloveniji tokom četvrtog tromesečja zabeležile su mesne prerađevine, čokoladni proizvodi, pivo, sir i rashlađeno sirovo meso.

Tokom 2022. pivo je zauzelo prvo mesto među najprodavanijim kategorijama, a sir je imao najveći skok cene u četvrtom kvartalu – 24 odsto.

Najveći skok cena u kategoriji hrane u Sloveniji zabeležio je šećer sa čak 49 odsto, zatim slede jestiva ulja i mleko sa po 34 odsto, odnosno 33 odsto u četvrtom kvartalu, dok je tokom cele 2022. najveći skok cena bio kod jestivih ulja – 27 odsto.

U okviru neprehrambenih kategorija u Sloveniji u četvrtom kvartalu kao najprodavaniji po vrednosti izdvojili su se proizvodi od papira, deterdženti za veš, sredstva za pranje sudova, sredstva za negu lica i dezodoransi.

Svi kanali beleže rast vrednosti u Sloveniji, a najviše se ističu hipermarketi i drogerije sa stopom rasta vrednosti od 22 odsto, dok najnižu stopu rasta imaju velike, male i srednje prodavnice. Udeo privatnih robnih marki u Sloveniji je 33 odsto i stalno raste, pokazalo je istraživanje Nielsen IQ, jedne od vodećih kompanija za obaveštavanje potrošača.

Pratite nas na našoj Facebook i Instagram stranici, ali i na X nalogu. Pretplatite se na PDF izdanje lista Danas.

Komentari