"Hapšenja članova komisije novo skretanje pažnje": Ko im je naredio da naprave lažni izveštaj o pregledu zgrade Železničke stanice? 1Foto: Danas/A. L.

Ova nedelja počela je hapšenjima čak pet osoba u vezi sa padom nadstrešnice na zgradi Železničke stanice u Novom Sadu, a sagovornici Danasa kažu da je to novo skretanje pažnje sa onih koji su stvarno odgovorni.

Prema nalogu Višeg javnog tužilaštva u Beogradu, uhapšena je menadžerka „Infrastrukture železnice Srbije“ i četvoro članova tehničke komisije koja je bila zadužena za pregled zgrade Železničke stanice.

Terete se da su kršeći zakon, propise i druge akte doneli zapisnik u kome se navodi da na osnovu izvršenog tehničkog pregleda zgrada Železničke stanice može dobiti „probnu upotrebnu dozvolu“.

Građevinski inženjer Danijel Dašić objasnio je za Danas da „probna upotrebna dozvola“ u slučaju stambenih objekata, zgrada ili bilo kakvih konstrukcija ne postoji, dodajući da tehnički prijem predstavlja poslednju stavku pre dobijanja „upotrebne dozvole“.

Ističe da je Srbija prva zemlja u svetu koja ima pojam „probne upotrebne dozvole“ za zgrade.

"Hapšenja članova komisije novo skretanje pažnje": Ko im je naredio da naprave lažni izveštaj o pregledu zgrade Železničke stanice? 2
Danijel Dašić (foto: L.L./ATAImages)

„Probna dozvola se odobrava samo u slučaju kompleksnih sistema, gde je potrebno da se neko vreme prati usaglašavanje svih ugrađenih aparata, kao što su recimo nuklearne centrale ili termoelektrane. U slučaju železničke stanice to može biti, na primer, postavljanje perona ili nove automatike, pa je potrebno određeno vreme da se pusti u probni rad da bi se videlo da li sve radi“, objašnjava Dašić.

Ističe da je pojam „probne upotrebne dozvole“ u slučaju Železničke stanice u Novom Sadu posebno besmislen, s obzirom na to da se radi o zgradi koja je stara 60 godina i koja i dalje stoji u svom obimu i veličini, samo je bila rekonstruisana.

Šta je još sporno kod tehničke komisije i pregleda?

Dašić dodaje da je drugi problem u vezi sa izveštajem sa tehničkog prijema to da je on po mnogim aspektima falsifikat, kao što, između ostalog, tvrdi i Više javno tužilaštvo u Beogradu.

Objašnjava da, pre svega, ni tehnička komisija nije formirana, a ni tehnički prijem nije izvršen po Zakonu o planiranju i izgradnji i pratećim pravilnicima.

„Najlakše rečeno, na nezakonit način je i formirana komisija i doneto to neko njihovo rešenje ili zapisnik“, dodaje Dašić.

Prema njegovim rečima, ukoliko se uporede datumi iz građevinskih dnevnika sa datumom tog tehničkog prijema, vidi se vrlo jasno da su na taj dan vršeni radovi i to vrlo obimni radovi unutar same zgrade.

„Apsolutno je nemoguće da vi radite tehnički prijem objekta koji je u izgradnji. On prvo mora da bude završen pa da se onda vrši taj tehnički prijem ili kako god ga oni zvali“, objasnio je Dašić.

Ključno pitanje: „Ko je sve to naredio?“

Na osnovu svega navedenog Dašić smatra da su ova hapšenja novo skretanje pažnje sa onih koji su stvarno odgovorni, ali i da otvaraju ključno pitanje: „Ko je sve to naredio?“.

„Ne verujem da je ta menažerka iz Infrastrukture železnice Srbije koja je uhapšena odlučila sama da napravi komisiju i falš zapisnik. Vrlo je bitno pregledati mejlove, dopise, da bi se videlo po čijem nalogu je ona to uradila“, ukazuje Dašić.

Još bitnije je da se utvrdi, dodaje Dašić, zašto Ministarstvo građevinarstva, saobraćaja i infrastrukture i Infrastruktura železnice Srbije, koje predstavljaju naručioca i finansijera, nisu reagovali na nezakonit tehnički prijem.

„Zakon o planiranju i izgradnji sa pratećim pravilnicima je vrlo jasan, zna se tačno šta treba i kako da se radi. Ili Ministarstvo i Infrastrkutura nemaju pojma kako izgleda Zakon ili su znali, a naredili su da se uradi nešto što nije u skladu sa zakonom“, naglašava Dašić.

Više javno tužilaštvo u Beogradu tvrdi da je to sve sama sprovela uhapšena menadžerka, međutim Dašić je uveren da je ona iznad sebe sigurno imala barem još dva upravljačka nivoa.

„Ova situacija sada izgleda kao kada bi u nekoj firmi zbog bankrota optužili portira, da je zbog njegovog nerada došlo do toga“, kaže Dašić.

Hapšenje skretanje pažnje jer „sve vodi ka Andrićevom vencu“

Inženjer geologije Zoran Đajić takođe smatra da su ova hapšenja i dalje skretanje pažnje sa glavnih krivaca, dodajući da iz firme Starting još niko nije procesuiran.

„Zašto stalno uzimamo neke periferne ličnosti koje su možda na neki način krive za nešto što nisu stručno uradile, a oni koji su sipali beton preko nadstrešnice, koji su vukli glavne poteze, čiji se objekti ruše na pruzi Beograd-Budimpešta, mislim na firmu Starting, i dalje (Aleksandar) Vučić ne dozvoljava da odatle iko bude procesuiran“, kaže Đajić za Danas.

"Hapšenja članova komisije novo skretanje pažnje": Ko im je naredio da naprave lažni izveštaj o pregledu zgrade Železničke stanice? 3
Zoran Đajić (Foto: BETAPHOTO/DRAGAN GOJIĆ)

Dodaje da to pokazuje da je i dalje zabranjena istraga o putevima novca, tačnije o korupciji.

Đajić dodaje da uhapšene ne poznaje i ne zna koliko su odgovorni ili nisu, ali smatra da je njihovo hapšenje „bacanje prašine u oči i studentima i građanima“.

„Vučić pokušava na sve načine da se izvuče iz ovoga, jer ako se krene istraživanjem puteva novca, dovešće do njega. On pokušava da se izvuče, ali neće se izvući iz ovog kriminala koji je doveo do ubistva 15 ljudi“, rekao je Đajić.

I inženjer Dašić smatra da sve u vezi sa padom nadstrešnice zapravo vodi ka „Andrićevom vencu“.

„Mislim da će sa ovim dodatnim informacijama u vezi sa hapšenjima, uz već objavljene dokumente, a onda i zdravorazumskim inženjerskim kadrom na kraju dovesti do zaključka da sve vodi ka Andrićevom vencu, odnosno Nataši Vukšić i Igoru Kojiću. Već su objavljeni neki mejlovi, koje nisu stigli da obrišu, a gde se vidi da je Nataša odlučivala u vezi sa radovima na Železničkoj stanici“, rekao je Dašić.

Članovi komisije su možda nepravedno uhapšeni?

Izjave koje su članovi komisije rekli u svoju odbranu dovodi do zaključka da su možda nepravedno uhapšeni.

Dašić kaže da se u medijima pojavila informacija da su članovi komisije u odbrani rekli da uopšte nisu bili upoznati sa tim dokumentom, i da su oni radili na pušanju u rad trafostanica, a ne cele zgrade.

Postoji mogućnost da su, smatra Dašić, nadležni iskoristili deo koji je tehnička komisija, pretpostavlja, radila po zakonu, odnosno optimizaciju trafostanica, korišćenje struje, te da su pod tim naslovom podveli da se tehnički pregled odnosio na celu zgradu.

Dodaje da u slučaju pregleda trafostanica „probna upotrebna dozvola“ može imati smisla.

Na to je za naš medij ukazao i inženjer Đajić, dodajući da je pitanje šta je u vezi sa njihovim hapšenjem istina.

„Ako je istina da su oni samo potpisali da su proveravali priključak na trafostanicu i ostlao, a da nisu potpisali za celu zgradu, onda ne vidim u čemu je problem, zašto su ih uhapsili“, ističe Đajić.

„Neprihvatljivo da inženjeri snose teret lošeg sistema“

I Incijativa „Zahtevi inženjera“ oglasila se povodom hapšenja članova tehničke komisije koji su pregledali zgradu Železničke stanice u Novom Sadu i poručili da se nastavlja praksa selektivnog i neravnopravnog delovanja prema inženjerima, dok ključni akteri donošenja odluka ostaju po strani.

Prema njihovim rečima, najnovija hapšenja inženjera, uključujući i elektroinženjere, u vezi sa padom nadstrešnice na železničkoj stanici u Novom Sadu, ukazuju na ozbiljno nerazumevanje odgovornosti u procesu izgradnje i puštanja objekata u upotrebu.

Inženjeri zaključuju da selektivna hapšenja i tretiranje inženjera kao jedinih odgovornih lica urušavaju struku i obesmišljavaju pravni sistem.

Posebno zabrinjava što, kako navode, ovaj narativ o isključivoj odgovornosti inženjera dolazi direktno sa vrha države, jer, ističu, predsednik Srbije u svojim izjavama unapred donosi presude i usmerava pažnju javnosti na struku, ignorišući odgovornost institucija, investitora i inspekcija.

„Neprihvatljivo je da inženjeri snose teret lošeg sistema, dok oni koji donose zakone, odobravaju projekte i kontrolišu njihov tok ostaju izvan krivične odgovornosti. Zahtevamo pravedan i transparentan proces koji će jasno pokazati ko je zaista odgovoran za ovu tragediju, umesto da se inženjeri unapred osude kao jedini krivci“, zaključili su inženjeri u okviru Inicijative „Zahtevi inženjera“.

Pratite nas na našoj Facebook i Instagram stranici, ali i na X nalogu. Pretplatite se na PDF izdanje lista Danas.

Komentari