Užicu, trenutno, nedostaje pet puta više javnih parking mesta, nego što ih ima u gradu. To je pokazalo istraživanje za potrebe nove studije parkiranja u tom gradu koju je izradila beogradska firma „Model 5“.
To nije prva takva studija, ali još uvek nije rešen jedan od najvećih problema grada. Nova studija, čija izrada je trajala šest meseci, predstavljena je danas u Skupštini grada. Stručnjaci su naveli da je svakodnevni obim parkiranja 6.400 vozila, da grad poseduje 1.218 parking mesta sa 160 mesta u jedinoj javnoj garaži i da su potrebe pet puta veće.
Slobodan Šiljković, član Gradskog veća za saobraćaj, kazao je da ta studija, na 700 strana, nudi analizu postojećeg stanja i potencijalna rešenja, na osnovu kojih će lokalna samouprava preduzmati dalje korake.
„To nije jednostavan problem i sa njim je, osim Užica, suočen veliki broj gradova u Srbiji i Evropi, ali ćemo, korak po korak, u skladu sa preporukama UNOPS (Kancelarija UN za projektne zadatke i Studijom parkiranja, taj problem rešavati”, poručio je Šiljković.
Predstavnici firme koja je izradila studiju naveli su da, u ovom trenutku, Užicu nedostaje najmanje 1.200 parking mesta i da je, osim tog problema, važno i to kako se upravlja parkiralištima.
„Mora da se napravi model po kome jedno parking mesto neće koristiti samo jedan korisnik dnevno, već njih sedam ili osam. Predložili smo načine za poboljšanje upravljanja parkiralištima i podizanje kvaliteta tih usluga“, rekao je Željko Ranković, predstavnik firme „Model 5“, istakavši da je potrebno da se izgrade nove garaže, jer Užice nema dovoljno prostora za ogroman broj parkirališta na jednom nivou.
On je rekao da su predložene lokacije za montažne, kasnije za zidane i podzemne garaže, bez kojih se ne može lako rešiti problem malog prostora, a založio se i za to da se demotivišu vozači da vozilima dolaze u centar grada.
Kao moguće lokacije za gradnju takvih garaža je navedena parcela na kojoj se nalazila robna pijaca na Međaju, kao i postor kod autobuske i železničke stanice.
Inače, u Užicu je godinama nemoguće parkirati automobil. Zbog manjka parkinga i viška vozila, vozači, posebno u centru grada koji je postao saobraćajni „divlji zapad“, okupirali su trotoare koji više ne služe pešacima, već su pretvorena u parkirališta.
S druge strane, motorizovani stanari, u dogovoru sa upravnicima pojedinih zgrada, sami su počeli da „rešavaju“ problem nedostatka parkirališta i privatizovali su trotoare. U odbrani „svojih“ parking mesta su otišli tako daleko da su na trotoarima montirali raznorazne fizičke zapreke i njima sprečili parkiranje vozila-uljeza, čiji vlasnici žive u susednim višespratnicama.
Na sve to inspekcije ne reaguju, a česte su i svađe oko parkirališta, obeleženih i plastičnim gajbicama i „saobraćajnim znacima“ o zabrani parkiranja koje ljudi sami postavljaju, pa se dešava da interveniše i policija.
Lokalna vlast godinama obećava rešenje tog probema, ali izgleda da nije sposobna da ga reši. Gradu, koji je u kotlini, okružen brdima, koji nema mogućnosti za dalje širenje, čiji centar je odavno prenaseljen poput brazilskih favela, nude se saobraćajna rešenja kao da se nalazi u ravnici. S druge strane, u njegovom centru brzo niču nove višespratnice, iz kojih stanari gledaju jedni drugima u dnevne i spavaće sobe, i prava je retkost da se investitori takvih objekata drže zakona i grade parkirališta za vlasnike stanova, na šta bi lokalna samouprava trebalo da ih „podseća“.
Obećanje iz novembra prošle godine
Šiljković je, u novembru prošle godine, rekao da u Užicu ima 30.000 registovanih vozila. Tada je naveo da je „najbitnija mera koju će Grad sprovesti, u cilju rešavanja problema parkiranja, postavljanje montažnih garaža kod autobuske stanice i na Međaju“, čime će se, kako je istakao, „dobiti oko 300 novih javnih parking mesta u centralnom delu grada“, ali tih garaža još uvek nema.
Pratite nas na našoj Facebook i Instagram stranici, ali i na X nalogu. Pretplatite se na PDF izdanje lista Danas.