Zakonski rok za povraćaj PDV u Srbiji je 45 dana, međutim, taj rok Poreska uprava retko kada ispoštuje te na ovaj novac preduzeća najčešće čekaju i po dva meseca, u ekstremnim slučajevima i više od tri meseca.
Zato izjava ministra finansija Siniše Malog od pre dva dana da „ne vidi razlog da se povraćaj PDV ne isplati narednog dana po obavljanju posla ako je dokumentacija ispravna“ smisao može da dobije tek nakon što država završi sveobuhvatnu, duboku reforme državne institucije koja nikako ne može da se pohvali dobrim rezultatima. Poreska uprava trenutno debelo prekoračuje rokove za povraćaj PDV preduzećima.
– Kašnjenje u proseku zavisi od meseca u godini i najčešće je između 15 i 18 dana. Međutim, postoje i ona ekstremna kašnjenja kada PU PDV vraća sa 55 i 60 dana kašnjenja – ističe za Danas Dragoljub Rajić iz Mreže za poslovnu podršku.
Kako je pre dva dana rekao Mali država bi do kraja godine trebalo da izađe sa predlogom strategije za reformu Poreske uprave za koju je Svetska banka izdvojila 50 miliona evra za nabavku „hardvera, softvera i moguće nove zgrade“.
Upravo ta nereformisanost Poreske uprave, smatra Rajić, dovela je do toga da danas imamo kašnjenja u povraćaju PDV i do 60 dana. I dok je kod nas rok od jednog dana misaona imenica, u nekim drugim zemljama takvi rokovi su realnost.
– U zemljama Zapadne Evrope, Holandiji, Belgiji, Nemačkoj, Austriji rokovi su od 24 sata do sedam dana. To su prihvatljivi rokovi, jer firme računaju na taj novac, on im treba da bi kupovale sirovine, plaćale dobavljače. Bitno je da se rokovi smanje zato što mnogi uzimaju kredite, a kako da to urade kada nemaju novca ni za osnovno funkcionisanje – ističe Rajić.
Poreska uprava u Srbiji je neažurna i nesposobna, tvrdi Rajić, ali taj problem datira od ranije.
– Još 2004. kada je urađena reforma PU moralo je da se izmeni sve, ceo sistem, uključujući i zaposlene, softvere. Međutim, to nije urađeno tada i PU nije postavljena na zdrave osnove – napominje naš sagovornik.
Neophodna nam je celovita reforma, a Rajićev savet je da se u našu PU dovedu ljudi iz, na primer, nemačke poreske uprave koji bi uradili ceo projekat.
– Tek kada se uradi ceo projekat treba ići na tendere, kupiti novi softver, ali ne pre toga kako se ne bi trošio novac na nešto što će se ispostaviti kasnije da ne funkcioniše. Osim toga, imamo li mi stručnjake u PU koji znaju da urade reformu, koji mogu sistem da postave kako treba? Teško – ističe Rajić. Ukoliko postoje specifičnosti, a svaka zemlja ih ima, one se, smatra Rajić, mogu naknadno ubaciti i prilagoditi.
Veliki problem koji bi reformom trebalo rešiti, smatra Dragoljub Rajić, jeste zloupotreba, veoma izražena i prisutna korupcija sa primerima gde inspekcija kontroliše neke firme redovno, dok u druge, čiji poslodavci imaju jake političke veze, inspekcija gotovo nikada ne svraća.
– Imate primere i po Beogradu i to poznatih restorana u kojima sede i ručaju na desetine političara i u koje inspekcija ne ulazi – napominje Rajić.
Pratite nas na našoj Facebook i Instagram stranici, ali i na X nalogu. Pretplatite se na PDF izdanje lista Danas.