Hrana sa ukusom zavičaja 1

Uspešni proizvođači, koji su se već pozicionirali na tržištu, tvrde da kupci, kako na domaćem, tako i na inostranom tržištu, očekuju „dobru priču“.

Porodična firma ES KOMERC u Prijepolju, koja na tržištu Srbije posluje već više od dve i po decenije (osnovana je 1992. godine), čini se, da ima recept za uspeh. Utoliko pre što se sada sa sigurnošću može reći da je robna marka „VOLIM Dobro u ljudima“ uspela da pronađe put do potrošača.

– Naši proizvodi su nastali iz koncepta proizvodnje hrana našeg kraja, koji podrazumeva korišćenje sirovina sa podneblja sa kog potičemo. Reč je, pre svega, o zemljištu koje ne poznaje intenzivnu poljoprivrednu proizvodnju, praćenu obilnim korišćenjem hemijskih preparata, kao i o nezagađenim rekama i čistom vazduhu. Spoj svih tih elemenata garant su kvaliteta i besprekornog ukusa proizvoda koji se, osim u našem maloprodajnom lancu, mogu pronaći i u maloprodajnim objektima BioŠpajza, kao i na policama DIS-a. Uskoro će naša robna marka biti vidljiva i na policama prodajnih objekata u Bosni i Hercegovini, a nadamo se i na tržištima drugih država iz okruženja, ali i Evrope. Imajući u vidu da je reč o proizvodima visokog kvaliteta, trudićemo se da ih plasiramo i kroz specijalizovane objekte za prodaju zdrave hrane – kaže DŽenan Jusović, izvršni direktor za Sektor agrar u ES KOMERC.

Komentarišući ideju o zajedničkom nastupu na inostranom tržištu nekoliko malih proizvođača okupljenih pod jednom robnom markom, sagovornik Danasa ukazuje na to da je reč o zahtevnom i ni malo jeftinom poduhvatu, naročito za malog proizvođača. Slaže se s konstatacijom da bi udruživanje pod jednom robnom markom moglo da olakša izlazak na inostrana tržišta.

Na opasku da je ulazak na rafove trgovinskih lanaca veliki izazov za većinu malih proizvođača Jusović navodi više razloga za to. Jedna od otežavajućih okolnosti, tvrdi on, jeste nedovoljan kapacitet proizvodnje koji proizvođača dovodi u situaciju da ne može da garantuje kontinuitet u isporuci proizvoda. Drugi problem zbog koga mali proizvođači teško dolaze do rafova maloprodajnih lanaca jesu visoki troškovi „ulistavanja“ proizvoda, ali i marketinških kampanja, „jer se bez obzira na kvalitet proizvoda, navike potrošača menjaju samo uz mnogo truda i ulaganja“.

Na pitanje: Da li su zadovoljni podrškom države kad je reč o sredstvima iz agrarnog budžeta, ali i o bespovratnim sredstvima, Jusović podseća da su koristili državne podsticaje Uprave za agrarna plaćanja. Osim podsticaja za izgradnju objekata i nabavku opreme, korišćena su i podsticajna sredstva za sertifikacije standarda kvaliteta. „Svaki podsticaj je značajan jer na investitora deluje stimulativno i umanjuje troškove koji opterećuju proizvod, posebno kada je reč o novom proizvođaču i novoj paleti proizvoda, kakav je slučaj sa našim preduzećem“, poručuje DŽenan Jusović.

Poljoprivredna proizvodnja ovog preduzeća odvija se u sedam plastenika ukupne površine 1 500 metara kvadratnih i na oko četiri hektara parcela pod otvorenim nebom na kojima su najviše zastupljene voćarske kulture (kupina, ribizla, borovnica, trešnja). Deo parcela rezervisan je i za povrtarske kulture koje do potrošača stižu kroz maloprodajni lanac ES KOMERCA u Prijepolju, Priboju, Novoj Varoši i Zlatiboru. Dominantnu poziciju u plasteničkoj proizvodnji zauzima sadni materijal. Vlasnici ovog preduzeća mogu se pohvaliti i razvijenom mrežom, od oko 350 kooperanata, koji proizvode voće i povrće koje se, potom, plasira na tržište u svežem ili zamrznutom stanju, ili se prerađuje u neki od gotovih proizvoda.

Pronalaženje tržišne niše ključ uspeha

– Jedan od osnovnih problema sa kojima se suočavaju mali proizvođači jeste adekvatna procena potencijala tržišta. Reč je o tome da mnogi ne mogu da ispune obavezu kontinuirane isporuke proizvoda. Neophodno je, dakle, uskladiti kapacitet proizvodnje sa zahtevima tržišta, što na početku pokretanja biznisa nikako nije lako postići. Nesporno je, međutim, da je kvalitet, koji bi trebalo da bude potvrđen nekim od sertifikata kvaliteta i bezbednosti proizvodnje hrane, jedan od ključnih faktora za uspeh na svakom tržištu. Ključ uspeha malih proizvođača leži u pronalaženju specifične tržišne niše. To praktično znači da moraju da ponude proizvod kojim tržište nije prezasićeno, pri čemu bi svaki segment u kreiranju proizvoda trebalo da bude kvalitetno i autentično odrađen – smatra DŽenan Jusović, izvršni direktor za Sektor agrar u ES KOMERC.

Pratite nas na našoj Facebook i Instagram stranici, ali i na Twitter nalogu. Pretplatite se na PDF izdanje lista Danas.

Komentari