I kragujevačka fabrika u igri 1Foto: FoNet/ Aleksandar Levajković (arhiva)

Uprkos energičnim demantijima iz obe kompanije, inostrani i domaći mediji ponovo, kao i pre nepunih godinu dana, uveliko govore i pišu o potencijalnom strateškom partnerstvu dva automobilska giganta Grupacije Fijat Krajsler automobili (FCA) i južnokorejskog Hjundaija.

Prema medijskim navodima, Hjundaji se sprema da kupi FCA grupaciju, ali se čeka početak sledeće godine kada bi, kako se očekuje, akcije italijansko-američke kompanije trebalo da pojeftine na berzi, zbog odlaska njenog izvršnog direktora Serđa Markionea u penziju. Obe automobilske kompanije, u međuvremenu su demantovale ove glasine, ali poznavaoci auto-industrije smatraju, prenose mediji, da tu nečega, ipak, ima, a mnogi misle da će „konačnu reč o ovoj navodnoj kupovini dati američki predsednik Donald Tramp“. Ovde sad ostaje malo nejasno zašto bi konačnu reč o rečenoj poslovnoj transakciji dao Donald Tramp kada je italijanski Fijat, koji je svojevremeno, preciznije u vreme administracije Baraka Obame, kupio većinski paket akcija Krajslera (i spasio tu američku kompaniju od mogućeg bankrota), te je stariji partner u FCA grupaciji. Logičnije bi, otuda, bilo da se u pregovorima sa Hjundaijem pita italijanska Vlada, ali je boljim poznavaocima ove problematike znano da se, kad je FCA grupacija u pitanju, o povezivanju ili, pak, o eventualnoj prodaji određenih delova FCA drugim automobilskim kompanijama, pitaju isključivo izvršni direktor FCA Serđo Markione i njegovi najbliži saradnici.

O mogućem strateškom partnerstvu GCA grupacije i južnokorejskog Hjundaija ne govori se po prvi put. Naprotiv, o pregovorima dveju kompanija naveliko se pisalo još pre gotovo godinu dana, odnosno u septembru i oktobru 2017, kada su najpre brojni azijski, a potom i američki mediji, među kojima i ugledni Forbs, naveliko izveštavali o pregovorima FCA grupacije i Hjundaija.

Grupacija Fijat Krajsler automobili, prema tim napisima, što je, inače, gotovo opštepoznata činjenica, već duže traži partnera. Prvenstveno kako bi podelila troškove razvoja proizvodnje električnih i hibridnih automobila (o čijem razvoju je 1. juna uveliko govorio i sam Markione, predstavljajući planove FCA u narednih pet godina, i u tom kontekstu pomenuo i kragujevački model „500L“), ali i kako bi dodatno ojačao tržišnu poziciju FCA, a što bi, izvesno, omogućilo udruživanje sa Hjundaijem.

Grupacija FCA bi južnokorejskoj kompaniji omogućila oporavak na kineskom tržištu, gde je Hjundaiji tokom prošle i u prvim mesecima ove godine beležio pad plasmana zbog krize na Korejskom poluostrvu, ali i napredak na evropskim tržištima, na kojima se Fijat tradicionalno dobro kotira. Hjundaji bi, sa druge strane, Fijatu najverovatnije obezbedio bolji plasman u SAD, gde se prodaje i kragujevački model „500L“, ali daleko slabije od prvobitnih očekivanja, čak znatno slabije i od Zastavinog „juga“, u drugoj polovini 80-ih prošloga veka.

Procenjuje se da je Hjundaiji prvenstveno zainteresovan za kupovinu onih delova FCA grupacije u kojima se proizvode krosover vozila i komercijalni automobili. Ukoliko su rečene procene tačne, onda je, sasvim izvesno, u igri i kragujevačka fabrika, pošto redizajnirani „500L“, posebno „cross“ varijanta tog modela ima sve odlike krosovera.

Pežo, Dženeral Motors, Folksvagen

Izvršni direktor FCA Serđo Markione do sada je, koliko je poznato, pregovarao sa Pežoom, DŽeneral Motorsom i Folksvagenom, dok se u poslednjih godinu dana, u tom kontekstu, sve glasnije pominje Hjundaji. Ta južnokorejska kompanija je sredinom 90-ih najozbiljnije bila zainteresovana za preuzimanje nekadašnje Zastavine fabrike automobila, a od čije je kupovine, kao ranije Fijat, Folskvagen, Reno i Pežo, morala da odustane zbog međunarodnih sankcija prema tadašnjoj SR Jugoslaviji.

Pratite nas na našoj Facebook i Instagram stranici, ali i na X nalogu. Pretplatite se na PDF izdanje lista Danas.

Komentari