Fijat i Grupa Zastava vozila sve su bliži uspostavljanju strateškog partnerstva, najverovatnije biti ozvaničeno do kraja juna. Ako je suditi prema najnovijim informacijama, partnerstvo sa Fijatom ne podrazumeva samo formiranje zajedničke firme za proizvodnju Fijatovih „limuzina“ u Kragujevcu, već će se odnositi i na fabriku kamiona (možda i na Zastavino preduzeće specijalnih vozila u Somboru).

Fijat i Grupa Zastava vozila sve su bliži uspostavljanju strateškog partnerstva, najverovatnije biti ozvaničeno do kraja juna. Ako je suditi prema najnovijim informacijama, partnerstvo sa Fijatom ne podrazumeva samo formiranje zajedničke firme za proizvodnju Fijatovih „limuzina“ u Kragujevcu, već će se odnositi i na fabriku kamiona (možda i na Zastavino preduzeće specijalnih vozila u Somboru). Time bi problem opstanka proizvodnje putničkih, privrednih i specijalnih vozila u Zastavi bio rešen u paketu. „Pregovori o strateškom partnerstvu Zastave i Fijata uspešno su završeni i danas bi stručnjaci kompanije IVECO, koja posluje u sastavu Fijat Grupe, trebalo da počnu „snimanje“ tehničko-tehnoloških potencijala Zastava Kamiona – izjavio je za Danas Zoran Radojević, generalni direktor Grupe Zastava vozila.

Unosan biznis

Situacija na tržištu nekretnina u Srbiji ne ide naruku ni kupcima, ni agencijama, ni prodavcima stanova. Zato bi država trebalo da ubrza legalizaciju tog tržišta. Simptomatično je da cene neopravdano rastu. Jer, kako drugačije objasniti da neko proda stan na Ceraku za 120.000 evra, a kupac, samo nekoliko sati kasnije, isti stan nudi po ceni od 144.000 evra. Takva situacija može da stvara samo nepoverenje investitora i kupaca – kaže za Danas Nemanja Miljković, direktor prodaje u agenciji Kapital haus.

Zastava Kamioni i IVECO su, inače, sve do početka 90-ih prošlog veka poslovali u okviru zajedničke firme, u kojoj je italijanski partner imao oko 46 odsto kapitala. Partnerstvo dve firme prekinuto je posle uvođenja sankcija nekadašnjoj SR Jugoslaviji, posle čega je IVECO produkciju svojih modela iz Kragujevca izmestio na druge destinacije u svetu, pre svega u Tursku i Brazil.

IVECO većinski vlasnik Kamiona

Poslovni odnosi Zastave Kamiona i kompanije IVECO su poslednjih 15-ak godina bili svedeni na komercijalnu saradnju, uprkos činjenici da je italijanskafrma još uvek poseduje oko 33 odsto kapitala u kragujevačkoj fabrici. IVECO je do skora zvanično najavljivao da je spreman da svoj deo kapitala u Zastavi Kamionima proda prilikom tenderske privatizacije te fabrike. Sve je, međutim, izvesnije da će IVECO, koji posluje i sastavu Fijat Grupe, ne samo odustati od prodaje kapitala u Kamionima, već da će postati većinski vlasnik te fabrike. U ovom trenutku još niko ne može da odgovori da li će u slučaju uspsotavljanja partnerstva između kompanija IVECO i Zastave Kamiona biti primenjen model predviđen za formiranje zajedničke kompaniju Fabrike automobila i Fijata, u kojoj će italijanski partner biti vlasnik 70 odsto kapitala, dok će preostalih 30 odsto, u narednih deset godina, ostati u posedu države Srbije.

Da je u Zastavi sve u znaku priprema za uspostavljanje strateškog partnerstva svedoči i informacija da 27. maja u Kragujevac stižu predstavnici 250 italijanskih firmi koje proizvode delove i komponente za ugradnju u Fijatove modele automobila. Oni bi trebalo da ispitaju mogućnosti formiranja mreže kooperanata u Srbiji, koji bi trebalo da prate proizvodnju Fijatovih modela u Kragujevcu.
U Zastavi poizvodnja kažu da „još uvek ne smeju ni da misle o tome koliko bi malih i srednjih preduzeća moglo da „nikne“ u Kragujevcu, Šumadiji i drugim delovima Srbije, kao prateća industrija Fijatove kompanije u Zastavi koja bi, kako je predviđeno, godišnje trebalo da proizvodi do 300.000 automobila. Treba podsetiti da je Zastava, krajem 80-ih prošlog veka, godišnje proizvodila oko 230.000 vozila, te da je od te produkcije direktno, ili indirektno, živelo nekoliko stotina hiljada trudbenika širom bivše SFRJ.
Fijat je zainteresovan za Zastavinu fabriku specijalnih automobila u Somboru, koja posluje u okviru Grupe Zastava vozila. Stručnjaci italijanske kompanije nedavno su posetili somborsku fabriku, koja je već duže u postupku privatizacije. Da li strateško partnerstvo sa Fijatom nagoveštava kraj agonije domaće automobilske industrije znaće se već krajem narednog meseca.

Pratite nas na našoj Facebook i Instagram stranici, ali i na X nalogu. Pretplatite se na PDF izdanje lista Danas.

Komentari