Tokom prethodnih deset godina opština Raška je bila uspešno uključena u sprovođenje razvojnih projekata koje finansira EU: PRO, EU Progres i Evropski Progres.

U Raškoj su EU i Vlada Švajcarske podržale sprovođenje preko 50 projekta sa više od 1,3 miliona evra, čime je ostvarena i značajna referenca za dalju saradnju sa ovim i drugim institucijama. Oskar Benedikt, zamenik šefa Delegacije EU u Srbiji, prilikom nedavnog boravka u Raški je rekao da će se ovde realizovati i gradnja postrojenja za tretman opadnih voda vrednosti sedam miliona evra, koje će doprineti razvoju turizma i lokalnom ekonomskom rastu. Upravo su ta pozitivna iskustva Opštine Raška i pohvale stranih partnera bila povod za razgovor sa predsednikom opštine Raška Ignjatom Rakitićem.

– Veoma prijaju pohvale da znamo kako da koristimo novac iz evropskoh fondova, a još je veće zadovoljstvo kada se vidi dobrobit od realizacije nekog projekta. U saradnji sa Evropskim Progresom unapredili smo registar poreskih obveznika i na taj način poboljšali javne finansije i ostvarili veći priliv sredstava u budžet. Izradili smo važnu projektno-tehničku dokumentaciju kao preduslov za traženje srdstava za realizaciju projekata. Imamo PTD za most u selu Rvati, za zgradu za socijalno stanovanje, kao i za centralno grejanje u sportskoj hali. Takođe smo uradili i planove detaljne regulacije poslovnih zona Baljevac, Vlasovo i Supnje, što će stvoriti bolje uslove za buduće investitore. Sa Evropskim progresom smo potpisali i ugovor o početku realizacije projekta uvođenja Geografskog informacionog sistema.

EU i Vlada Švajcarske preko Progresa izdvojiće više 99.000 evra, a opština Raška preko 11.000 evra za ovaj posao. Uvođenjem GIS-a unapredićemo planiranje razvoja opštine, upravljanje komunalnim sisitemima, resursima, donošenje odluka, informisanje građana i potencijalnih investitora. Pored toga podržali smo i preduzetnice iz Raške da apliciraju za sredstva za otpočinjanje biznisa, što će direktno uticati na njihov standard, ali i na prosperitet zajednice. Uz našu podršku i Udruženje za pomoć licima sa smetnjama u razvoju je od Evropskog Progresa dobijalo sredstva za uključivanje u proces rada osoba sa invaliditetom.

Čini se da ste kao rukovodstvo lokalne samouprave shvatili značaj pravoremene izrade adekvatne projektne dokumentacije koja može biti efikasno upotrebljena za apliciranje za nedostajuća finansijska sredstva iz raznih domaćih i stranih izvora. Imate li dovoljno institucionalnih i kadrovskih kapaciteta za izradu te dokumentacije ?

 Kao lokalna samouprava nevidljivi ste za domaće i strane fondove ukoliko nemate pripremljenu dokumentaciju. Mi smo definisali prioritete i krenuli da radimo PTD. Tako smo u uradili dokumentaciju za izgradu kanalizacione mreze i uređenje korita reke Jošanice i Samokovke u Jošaničkoj Banji. Planirano je da se projekat realizuje u nekoliko faza. Za primarnu kanalizaciju trebalo bi izdvojiti skoro 100 miliona dinara, a za parterno uređenje tih reka preko 145 miliona dinara. Pripremljen je i projekat gradnje reciklažnog centra koji će značajno uticati na zaštitu životne sredine i doprineti zapošljavanju. Nedavno smo od Ministarstva privrede dobili preko pet miliona dinara za izradu PTD za izgradnju sisitema za odvođenje otpadnih voda sa Kopaonika. Zajedno sa „Srbijavodama“ uradili smo projekat koji je i odobren od strane EBRD, a odnosi se na zaštitu od poplava i uređenje desne obale Ibra u Raški. U toku je i izrada PTD za javnu rasvetu kroz projekat javno-privatnog partnerstva. Tokom protekle godine i od resornih ministarstava na konkursima dobijali smo sredstva upravo zahvaljujući dobro napisanim projektima. Drugi deo posla koji nas očekuje jeste da tražimo donatore za realizovanje onih projekata koje lokalna samouprava ne može sama da finansira. Što se kadrovskih kapaciteta tiče, imamo kvalifikovane i vredne ljude koji su, ako tako mogu da kažem „ispekli zanat“ i znaju da pišu projekte, ali nam ne bi škodilo ni kadrovsko pojačanje.

Dobar deo građana, a bogami i odbornika često ne shvata koliko je važno ulaganje u projektnu dokumentaciju jer obično ne vide (ne učestvuju) ili malo znaju o svim procedurama i fazama kroz koju prolazi realizacija jedne infrastrukturne ili bilo koje druge investicije. Ima li tih problema u vašoj sredini?

 Često se dešava da ljudima morate da objašnjavate zašto se izdvajaju sredstva za izradu dokumentacije, a onda i prođe dosta vremena da se projekat realizuje. Ali, ne smatram to velikim problemom. Mi smo pre par meseci raspisali javni poziv i angažovali referentne kuće za izradu studija izvodljivosti za tekstilnu, drvnu i klaničnu industriju, kao i za ruralni razvoj i poljoprivredu. Neko će reći da je to mrtvo slovo na papiru, ali mi smatramo da smo na taj način jedan korak ispred i da svakom zainteresovanom ulagaču možemo jednostavno da objanimo zašto je dobro da investiraju baš ovde.


Za izradu i učešče u projektima 5,5 odsto budžeta

Koliko u procentima izdvajate iz budžeta opštine na godišnjem nivou za izradu raznih vrsta projekata, a koliko za participiranje opštine u onima u kojima ste uključeni kao nosilac ili samo partner?
– Za izradu projekata godišnje se izdvaja oko 0,5 procenata, dok je za učešće u projektima opredeljeno oko pet odsto budžeta.

Ovaj tekst je deo projekta koji se sufinansira sredstvima opštine Raška. Stavovi u tekstu i realizacija teksta su isključiva odgovornost autora projekta

Pratite nas na našoj Facebook i Instagram stranici, ali i na X nalogu. Pretplatite se na PDF izdanje lista Danas.

Komentari