Ikarbusov berzanski rolerkoster 1Foto: Ikarbus.rs

Promet akcija Ikarbusa na Beogradskoj berzi je nedeljama bio na nuli pri ceni od jedva 230 dinara, iako je još početkom godine bilo najavljeno da će kineski Džin Lung kroz unapred pripremljen plan reorganizacije (UPPR) da kupi većinski paket i uloži novac u novu proizvodnju.

Međutim, kada je pre oko dve nedelje prvom tranšom koja je otplatila Ikarbusov dug od 9,5 miliona evra, DŽin Lung ušao u vlasničku strukturu srpskog proizvođača autobusa, trgovanje akcijama naglo je oživelo i u jednom trenutku premašilo 600 transakcija na dan.

Cena je dostigla čak hiljadu dinara po akciji, da bi se zatim opet spustila na aktuelnih 403 dinara. Mali akcionari, uglavnom fizička lica, sada su u dilemi da li da akcije odmah ili je isplativije da se sačeka da eventualno novi vlasnik ponudi svoju cenu.

– Cena Ikarbusovih akcija naglo je bila porasla i kompanija je dostigla kapitalizaciju od tri miliona evra. Za male akcionare nema u suštini mnogo opcija. Novi vlasnik je zakonom izuzet iz obaveze da otkupi akcije od malih akcionara. Može se očekivati i da će novi vlasnik želeti da konsoliduje vlasništvo i tada će dati ponudu za preuzimanje akcija malih akcionara. Cena koju bude ponudio zavisiće od toga da li su te hartije u momentu kada se ponudi otkup, likvidne – kaže za Danas Marko Janković, član Komisije za hartije od vrednosti.

On ističe da ukoliko su hartije likvidne, cenu će odrediti prosečna ponderisana vrednost u poslednjih šest meseci trgovanja ili najviša cena po kojoj je ponuđač stekao akcije u poslednjih 12 meseci. Ukoliko nisu likvidne, onda se traži najviši iznos između najviše cene po kojoj je ponuđač stekao akcije u poslednjih 12 meseci, knjigovodstvene ili procenjene vrednosti.

On dodaje da je nezahvalno savetovati male akcionare šta da učine sa svojim udelima, jer to svako mora sam da odluči.

Ozbiljni planovi

Prema izjavama iz vrha Ikarbusa, Kinezi imaju ozbiljne planove za razvoj te fabrike i najavljeno je da će se izrada autobusa na dizel gorivo nastaviti a proizvodni program biće proširen i elektrovozilima koje kineski parteri već uveliko razvijaju, dok su, istovremeno, jedan od najvećih svetskih proizvođača elektro baterija za vozila. Oba programa će pod brendom Ikarbusa biti ponuđena najpre zemljama u regionu, a potom i ostalom delu Evrope i sveta.

Sama privatizacija će teći kroz unapred pripremljeni plan restrukturiranja, očekuje se da će do leta administrativni deo akvizicije biti okončan nakon čega će kineska kompanija početi da sprovodi svoje poslovne planove. Nakon prvih šest meseci po preuzimanju planirano je i otvaranje stotinak novih radnih mesta.

Pratite nas na našoj Facebook i Instagram stranici, ali i na X nalogu. Pretplatite se na PDF izdanje lista Danas.

Komentari