Infrastruktura se gradi bez plana i prioriteta 1Foto: Fonet

Novi infrastrukturni projekti u vrednosti od pet milijardi evra koje je najavila Zorana Mihajlović, ministarka građevinarstva, saobraćaja i infrastrukture, nisu prioritet niti plod planiranja i analiza šta i kako u Srbiji treba graditi, smatra stručna javnost.

Umesto toga, kaže struka, infrastrukturni projekti su u službi dnevne politike i promocije državnog vrha, a neki prioriteti se ignorišu zbog neznanja ali i nemogućnosti da se određene interesne grupe ugrade u cenu posla.

Goran Rodić, potpredsednik Građevinske komore Srbije, kaže za Danas da su infrastrukturni projekti koje navodi ministarka Mihajlović zaista novi, dobri i veoma važni za Srbiju, ali da definitivno u ovom trenutku ne spadaju u prioritete koje bi trebalo sprovesti u delo.

– Sve je to lepo i korisno što je ministarka Mihajlović navela, niko ne spori važnost tih projekata, ali u ovom trenutku stvar broj jedan koju Srbija mora da uradi je kompletno sređivanje Moravičkog sliva. To je izuzetno bitan posao. Sređivanje tih vodotokova bi Srbiji donelo višestruku korist. Pod brojem jedan, sprečile bi se velike poplave sa kojima smo se suočavali svojevremeno. Pod brojem dva, rešilo bi se navodnjavanje i snabdevanje pijaćom vodom za veliki broj stanovnika koji živi u tom slivu. Pod brojem tri, stvorila bi se akumulaciona jezera za proizvodnju električne energije. Svojevremeno je jedna zemlja nudila Srbiji da izvede potrebne radove vredne 520 miliona dolara, sama ih finansira a Srbija bi bila u obavezu da tu investiciju otplati kroz proizvodnju struje iz hidroelektrana koje bi bile u vlasništvu Elektroprivrede Srbije. Nažalost nije bilo sluha za realizaciju tog projekta i on nije prihvaćen – objašnjava naš sagovornik.

On dodaje da problem predstavlja što je zamišljeno da se poslovi koje je nabrojala ministarka Mihajlović uglavnom finansiraju iz stranih kredita.

– To podrazumeva da će stranke kompanije biti nosioci tih poslova a naša preduzeća samo podizvođači. Tu nema prilike za dobru zaradu i razvoj domaće građevinske operative. Jedino ispravno rešenje je da infrastrukturu grade domaće firme, a da bi se to ostvarilo potrebno je da dobiju kreditnu podršku domaćih banaka – ističe Rodić.

Ekspert za strana ulaganja Mahmud Bušatlija kaže za Danas da je osnovi problem u tome što projekti koje je navela ministarka Mihajlović nisu osmišljeni planski već se određuju paušalno shodno interesima dnevne politike.

– Veoma je teško reći šta su to zaista prioritetni infrastrukturni projekti u Srbiji. Razlog nije taj što oni ne postoje ili što ih je nemoguće odrediti već činjenica da prioritetni projekti nisu locirani. Sve se svodi na nabrajanje infrastrukture koja će biti izgrađena u dnevnopolitičke svrhe i svaka dalja priča se zaustavlja na tome. Kolika je istinska važnost projekata koji će se graditi po najavi ministarke Mihajlović iluzorno je govoriti u situaciji kada nemamo planski pristup izgradnji infrastrukture, a svakako da se može konstatovati da je reč o poslovima čije će sprovođenje trajati niz godina, za njihovu realizaciju su potrebni strani krediti a neki od njih kao auto-puta Niš-Merdare-Priština je trebalo izgraditi još znatno ranije – navodi Bušatlija.

Inače, ministarka Mihajlović je pre nekoliko dana najavila novi investicioni ciklus, vredan pet milijardi evra, u infrastrukturne projekte kao što su auto-put Ruma-Šabac-Loznica, izgradnje Fruškogorskog i Moravskog koridora, auto-puta Niš-Merdare-Priština i tako dalje.

Pratite nas na našoj Facebook i Instagram stranici, ali i na X nalogu. Pretplatite se na PDF izdanje lista Danas.

Komentari