U startape u Srbiji je do sada uloženo više 140 miliona evra dok skoro ništa od tih investicija nije došlo od domaćih kompanija, pokazalo je istraživanje Inicijative „Digitalna Srbija“ predstavljeno na sinoćnom uvodnom događaju u Kopaonik biznis forumu pod nazivom „Startapi: motor digitalne Srbije“.
Kako je objasnio generalni direktor Inicijative Nebojša Đurđević, tim istraživanjem se došlo do procene da u Srbiji ima oko 200 startapa od kojih 45 odsto nije dobilo nikakvo eksterno finansiranje, već su svoj rast zasnovali isključivo na sopstvenim ili sredstvima porodice i prijatelja.
Zoja Kukić iz Inicijative „Digitalna Srbija“ je istakla da je tema digitalne transformacije sve dominantnija u Srbiji, što neformalno potvrđuje i program ovogodišnjeg Kopaonik biznis foruma.
„Ove godine trećina tema na Kopaoniku se odnosi na digitalnu transformaciju u privredi, što je duplo više u odnosu na prošlu godinu, a drastično više u odnosu na Forum iz 2017. kada je tek pet odsto predavanja i panela imalo veze sa digitalnom ekonomijom“, rekla je Kukić.
Ona je dodala da je mnoge iznenadilo i istraživanje koje je pokazalo da je preko 70 odsto kompanija u Srbiji sprovelo bar jedan projekat u domenu digitalne transformacije, i zapitala koliko zaista digitalna transformacija domaćih kompanija može da bude inovativna ako su iz tog procesa isključeni oni koji su zapravo nosioci inovacija o toj sferi – startapi.
Iako u svetu korporativno ulaganje u startape raste iz godine u godinu (sa 36 na 53 milijarde dolara za prethodnih godinu dana), u Srbiji su retki primeri kompanija koje se odlučuju na ovaj korak, rečeno je na skupu.
Ukazano je da su među prednostima koje kompanije imaju ako ostvare različite oblike saradnje sa startapima poreski podsticaji koje od nedavno ostvaruju srpske kompanije koje se odluče na investicije u startape.
Kako je podsetila Kukić, te kompanije odlukom Ministarstva finansija ostvaruju pravo na poreski kredit u vrednosti od 30 odsto od ukupnog ulaganja, a takvi podsticaji znatno smanjuju rizik koji svako ulaganje u startape nosi sa sobom.
Na panelu su predstavljena dva uspešna primera kompanija koje sarađuju sa startapima, ujedno i članica Inicijative „Digitalna Srbija“.
Milica Marković iz kompanije Direct Media je kao primer saradnje sa startap zajednicom navela odlična iskustva koja je ta marketinška agencija imala u zajedničkom razvoju proizvoda ili korišćenju inovativnih rešenja startapa Hunch, TVBeat i Videobolt.
Na taj način, kako je kazala, Direct Media se profilisala kao inovativna agencija koja radi sa „pametnim“ platformama za kreiranje video-sadržaja, automatizaciju reklamiranja na internetu i statističku analizu gledanosti TV programa u realnom vremenu, te kroz tu saradnju pruža brže, kvalitetnije i inovativnije usluge svojim klijentima.
„Osnivanje Inicijative ‘Digitalna Srbija’ pomoglo nam je da budemo mnogo opušteniji u procesu digitalne transformacije kompanije“, naglasila je Marković.
Milorad Bjelogrlić iz Telekoma Srbija najavio je da će ta kompanija u Beogradu otvoriti „Digitalnu fabriku“ nakon uspeha tog projekta u Crnoj Gori.
Reč je o platformi koja će se sastojati od haba za rad sa startapima, akademije u okviru koje će startapi moći da razvijaju svoja znanja i veštine, dok će Telekom Srbija na kraju te obuke odabrati najzrelije startape i direktno uložiti u njih.
Na taj korak Telekom se odlučio posle tri godine saradnje sa startap zajednicom kroz koju je odabranim domaćim startapima ta kompanija davala do 20.000 evra bespovratne finansijske podrške.
Nakon što je, kroz grantove, podržala i razvoj domaćih startapa, ali i naučila da sarađuje sa njima, ta kompanija neće više tretirati ulaganje u startape samo kao poslovanje koje je isključivo društveno-odgovorno, već i kao investiciju iz koje će očekivati finansijsku dobit, rečeno je na skupu „Startapi: motor digitalne Srbije“.
Pratite nas na našoj Facebook i Instagram stranici, ali i na X nalogu. Pretplatite se na PDF izdanje lista Danas.