Injekcija za oživljavanje posrnule svetske ekonomije 1Foto: www.wikipedia.org

Za vreme nedavne posete predsednika Narodne Republike Kine Si Đinpinga Srbiji, Poljskoj i Uzbekistanu istaknuto mesto u razgovorima imala je Inicijativa pojasa i puta (B&R), ili Novog puta svile.

 

To ukazuje na volju onih koji teže razvoju i u skladu je sa aktuelnim trendom, komentrisao je posle turneje predsednika Sija, kineski ministar spoljnih poslova Vang Ji. Inicijativa koju je Si predložio 2013. odnosi se na Ekonomski pojas Puta svile (EBSR), koji Kinu sa Evropom povezuje kopnenim saobraćajnicama Centralne i Zapadne Azije, a Pomorski put svile (MSR), sa Jugoistočnom Azijom, Afrikom i Evropom morskim putem. Do sada se više od 70 zemalja i međunarodnih organizacija uključilo u Inicijativu, a više od 30 država potpisale su sa Kinom sporazume o saradnji. U trenutku kad se oporavak globalne ekonomije sporo odvija, Inicijativa B&R nudi veliki potencijal ubrizgavajući potrebnu energiju u svetsku ekonomiju, s obzirom na to da obuhvata oko 4,4 milijardi ljudi (63 odsto svetskog stanovništva), u više od 60 zemalja, ukazuju zvaničnici u Pekingu. Sumirajući rezultate saradnje B&R u prethodne tri godine, predsednik Si je, u govoru u uzbekistanskom parlamentu, ocenio da je Inicijativa postigla vidljiv napredak. Si je naveo da međusobna povezanost dobija oblik, grade se ekonomski koridori, sve se više koriste teretni vozovi između NR Kine i Evrope pod brendom CHINA RAILWAY Express. Ostvaren je veliki rast trgovine i investicija, a kuturna razmena i međuljudski kontakti su pojačani.

Trgovina Kine sa zemljama uključenim u Inicijativu R&B premašila je bilion američkih dolara u 2015. i predstavlja četvrtinu ukupne robne razmene najveće trgovinske sile sveta. Kineska preduzeća su protekle tri godine u 49 zemalja duž Inicijative B&R direktno investirala 14 milijardi dolara (rast od 18 odsto na godišnjem nivou). Sporazumi o saradnji u oblasti proizvodnje zaključeni su u 20 zemalja, a u lokalnim sredinama otvoreno je 60.000 novih radnih mesta. S druge strane, u Kinu se slilo više od 8,2 milijardi dolara investicija iz zemalja u okviru R&B, odnosno 25 odsto više nego 2014. godine. Zahvaljujući Inicijativi B&R, mreža regionalne povezanosti polako poprima konture. Počela je modernizacija i izgradnja železničke pruge između Mađarske i Srbije i brze pruge između DŽakarte i Bandunga u Indoneziji, dok je sveazijska železnička mreža, uključujući železničke pruge Kina – Laos i Kina – Tajland počela da radi, a neki železnički projekti su u pipremi. Počela je i realizacija velikih projekata u okviru Ekonomskog koridora Kina-Pakistan, a uspeh beleži i izgradnja ekonomskog koridora Kina-Mongolija-Rusija, novog Evroazijskog kopnenog ekonomskog koridora između Kine i Kazahtna, kao i Bangladeš-Kina-Indija-Mjanmar (BCIM). Treba, takođe, naglasiti da su značajnu ulogu u realizaciji Inicijative odigrali novoosnovani finansijski mehanizmi, poput Fonda Puta svile i Azijske banke za infrastrukturna ulaganja (AIIB). Osnovani su i fondovi za saradnju industrijskih kapaciteta Kine sa Afrikom i Latinskom Amerikom.

Značejno mesto zauzimaju trgovina i investicije, koje su više nego dvostruko premašili rast globalnog proseka, a i sporazumi o slobodnoj trgovini i regionalnoj saradnji dobijaju na ubrzanju. Sudeći prema izjavi Đin Kija, koji predsedava 40 milijardi dolara vrednim Fondom Puta svile koji je, krajem 2014, osnovala kineska vlada, Inicijativa je blagovremeni lek za svetsku ekonomiju posle krize iz 2008, jer pruža preko potrebna javna dobra. B&R je bio i pokretačka snaga za uspostavljanje AIIB koja raspolaže početnim kapitalom od 50 milijardi dolara. Fond, koji je realizovao tri značajne investicije za manje od godinu dana nakon osnivanja, očigledan je primer kineskog angažovanja u globalnim investicijama i promovisanju održivog razvoja. U Pekingu smatraju da su prvi rezultati saradnje između Kine i zemalja duž B&R podsticaj za buduće projekte. širok je dijapazon saradnje, počev od trgovinske i investicione liberalizacije, preko infrastrukturnih projekata i finansija, do razmene ljudi. Pored toga, zemlje partneri trebalo bi da sarađuju na zaštiti životne sredine i izgradnji „zelenog“ Puta svile. Zanimljive su procene turističkih zvaničnika u Pekingu prema kojima bi kineski turisti, zemljama uključenim u Inicijativu B&R, mogli doneti ukupnu zaradu od oko 200 milijardi dolara. Du Đijang, zamenik predsednika Kineske nacionalne turističke administracije (CNTA), izjavio je na Međunarodnom turističkom festivalu Puta svile u Lanđou, da se očekuje da u narednih pet godina 150 miliona kineskih turista poseti ove države. On je naglasio da više od 25 miliona turista godišnje putuje između Kine i zemalja B&R, kao i da to tržište poseduje veliki potencijal za rast. Očekuje se, takođe, da će dodatnih 85 miliona turista iz zemalja duž rute posetiti Kinu, što će doneti zaradu od oko 110 milijardi dolara.

Projekti u Srbiji
– Srbija, Poljska i Uzbekistan su među prvim državama koje su se priključile Inicijativi B&R. U tim državama Kina realizuje seriju ključnih projekata, poput izgradnje železničke pruge između Mađarske i Srbije, Pupinovog mosta na Dunavu u Beogradu, proširenja i modernizacije termoelektrane Kostolac, izgradnje tunela Kamčik u Uzbekistanu, najdužeg u Centralnoj Aziji (19,1 kilometar) i gasovoda između Kine i Centralne Azije. Prema oceni vlade NR Kine regioni Balkana i Centralne Azije ključni su za realizaciju B&R – ističe kineski ministar spoljnih poslova Vang Ji.

Dobar primer saradnje
Kao dobar primer saradnje u okviru B&R, kineski mediji navode Luku Pirej. Najveća kineska pomorska kompanija (mereno veličinom flote) KOSKO, objavila je za vreme nedavne posete premijera Aleksisa Ciprasa Pekingu i Šangaju da planira da investira u Luku Pirej dodatnih 500 miliona evra. KOSKO, koji je, krajem juna, i zvanično postao većinski vlasnik luke, uložio je u prethodnih sedam godina 350 miliona evra. Nova investicija će otvoriti 31.000 radnih mesta i dugoročno povećati grčke prihode od logistike sa 400 miliona na 2,5 milijardi evra. „Spremni smo da od Pirejske luke napravimo vrhunski pomorski i logistički centar u Mediteranu, kao i glavnu kapiju za pomorsko-kopnenu ekspres liniju Kina-Evropa (od Grčke, preko Makedonije i Srbije do Mađarske, prim. BVK) i interkonkcije Azija-Evropa“, poručio je premijer Li Kećijang grčkom premijeru Ciprasu, koji je uzvratio da bi Grčka želela da poveže svoju strategiju razvoja sa kinekim inicijativama B&R.
(U sledećem broju: Srbija na Novom putu svile)

Pratite nas na našoj Facebook i Instagram stranici, ali i na Twitter nalogu. Pretplatite se na PDF izdanje lista Danas.

Komentari