Španska kompanija Azvi, angažovana na izgradnji dela auto-puta E75 u Caričinoj dolini, tužena je zbog neisplaćivanja novca za sanaciju kosina koje su se urušavale na potezu od Grdeličke klisure do tunela Predejane, saznaje Nova ekonomija.
Podizvođač ovih radova, kompanija Integral inženjering iz BiH, pokrenula je tri postupka kako bi naplatila više od tri miliona evra od Azvija, vidi se iz sudskih dokumenata.
Dva postupka vode se zbog duga za same radove, a treći zbog neisplaćenog zakupa mehanizacije. Ukupna vrednost sporova je 420 miliona dinara, ili nešto manje od 3,6 miliona evra.
Iz ogranka Integral inženjeringa sa sedištem u Nišu kažu da “duži niz godina” izvode radove na naknadnoj stabilizaciji kosina na deonicama auto-puta koje je inicijalno izgradio Azvi na Koridoru 10 u Grdeličkoj klisuri.
“Do pred kraj 2022. godine odnosi su bili profesionalni i korektni, da bi nakon toga usledili problemi koji se svode na neizmirivanje finansijskih obaveza od strane Ogranka AZVI prema Ogranku Integral Niš, što predstavlja osnovu više sudskih sporova koje smo pokrenuli protiv Ogranka AZVI-ja”, rekli su iz Integrala za Novu ekonomiju.
Naveli su i da se matično privredno društvo Integral inženjering a.d. Laktaši obraćalo matičnom privrednom društvu Azvi u Španiji, tražeći da se problemi reše na tom nivou, “na čemu se druga strana nije angažovala”.
“Nadamo se da u budućnosti neće biti potrebe za pokretanjem novih sudskih sporova i da će Ogranak Azvi postupiti profesioanlno i izvršiti svoje ugovorene obaveze, ali, ukoliko se to ne desi, Integral inženjering će biti više nego spreman da svoje poslovne interese zaštiti i na takav način”, rekli su iz ove firme.
Iz Azvija nisu odgovorili na pitanja Nove ekonomije do objavljivanja ovog teksta.
Inženjer i građanski aktivista Danijel Dašić smatra da je investitor na projektu, javno preduzeće Koridori Srbije, trebalo da raskine ugovor sa španskim izvođačem.
“U principu trebalo je da to odmah raskinu i da traže međunarodnu arbitražu. Mada, kad pogledate s kojim firmama Koridori, odnosno država sklapa ugovore, to su uglavnom kompanije koje imaju reputaciju koruptivnih”, rekao je Dašić za Novu ekonomiju.
Problemi u izgradnji
Izgradnju auto-puta kroz Grdeličku klisuru pratili su brojni problemi još od 2018. godine, kada je došlo do rušenja potpornog zida na kosini.
Ova deonica puta bila je u medijima poslednji put u leto ove godine, kada je nakon jednog jačeg pljuska zapušen odvodni sistem, zbog čega je na auto-putu nastao vodopad, a saobraćaj bio obustavljen.
Probleme u izgradnji pratili su problemi u odnosu izvođača, španske firme Azvi, sa podizvođačem Integral inženjeringom, koji su kulminirali tužbama.
Tužbom iz maja 2024. godine Integral traži da mu Azvi isplati ukupno 127,6 miliona dinara, ili nešto manje od 1,1 milion evra, navodi se u dokumentima do kojih je došla Nova ekonomija.
Obrušavanje kosine bez epiloga
Nakon urušavanja potpornog zida u Grdelici 2018. godine, mediji su objavili da je španski Azvi više puta menjao prvobitni projekat izgradnje auto-puta.
Zbog obrušavanja kosine, Ministarstvo građevinarstva, saobraćaja i infrastrukture podnelo je prijave sudu časti Inženjerske komore protiv 16 inženjera sa zahtevom da im se oduzmu licence.
Na celom slučaju navodno je angažovana i BIA. Javnost do danas nije obaveštena o rezultatima ovih postupaka.
Inženjer i aktivista Danijel Dašić kaže da ta strana Grdeličke klisure nije ni na koji način pogodna za bilo kakvo usecanje puteva zbog toga što je podložna odronima i klizištima.
Prema njegovim rečima, u startu je napravljen veliki broj propusta, a najveći je što je originalni projekat menjan, pri čemu „nemamo tačnu informaciju … koliko puta i ko je menjao“.
Govoreći o građevinskom projektu u Grdelici, Dašić kaže: „To vam je kao kad na prvoj raskrsnici skrenete pogrešno“.
„Nadalje vam je ceo put u pogrešnom smeru, ili je 10-15 puta duži i skuplji“, rekao je on.
Kako se navodi u tužbi, Integral je sa španskom firmom zaključio podizvođačke ugovore za radove na stabilizaciji kosina.
Ovi ugovori zaključeni su, kako se navodi, “nakon javljanja potrebe za dodatnim radovima koji nisu predviđeni Osnovnim ugovorom (odron i sanacija klizišta)”.
Tri ugovora zaključena su 2017, 2018. i 2019. godine, a kasnijih godina su zaključeni i brojni aneksi.
U toku realizacije radova Integral je ispostavljao Azviju “privremene situacije” za deo izvršenih radova. Privremena situacija je dokument koji daje pregled i cenu radova izvedenih u okviru jednog građevinskog projekta do trenutka njenog izdavanja.
Azvi je te privremene situacije, uvećane za svoje radove i naknadu na ime izgubljene dobiti, ispostavljao Koridorima Srbije.
Međutim, Koridori su Azviju vršili isplatu celokupnog iznosa, a Azvi je Integralu umanjivao isplatu za 10 odsto na ime garancije kvaliteta, navodi se u tužbi.
Azvi još uvek nije isplatio Integralu novac u celosti, iako je istekao garantni period, kako tvrdi ova firma u tužbi.
Prvobitno su tužbom bili obuhvaćeni i Koridori Srbije, kao drugotuženi, ali je Integral odustao od tužbe protiv tog državnog preduzeća.
Integral se poziva na Zakon o obligacionim odnosima, kojim je predviđeno da “za naplatu svojih potraživanja od poslenika njegovi saradnici mogu se obratiti neposredno naručiocu i zahtevati od njega da im isplati ta potraživanja na teret svote koju u tom času duguje posleniku, ako su ta potraživanja priznata”.
Kako se dalje navodi u tužbi, investitor je počeo da koristi premete podizvođačkih ugovora. S obzirom da je od dana završetka i preuzimanja radova prošlo 15 meseci, odnosno istekao je garantni period, tužilac je dostavio zahtev za overu tri privremene situacije, ukupne vrednosti 127.624.287,6 dinara.
Azvi je, međutim, odbio da overi ove privremene situacije, jer smatra da “garantni period nije ni počeo, odnosno da garantni depoziti nisu dospeli za naplatu”, stoji u tužbi.
Integral tvrdi da su radovi završeni i predati, što znači da je garantni period počeo da teče i istekao tokom 2022. i 2023. godine.
“Potpuno je jasno da [Azvi] pokušava da negiranjem dospelosti garantnih depozita na plaćanje zaštiti sopstvenu solventnost, ugrožavajući pri tome solventnost tužioca”, navodi se u tužbi Integrala.
Ova firma zatražila je od beogradskog Privrednog suda da usvoji njihov tužbeni zahtev i obaveže Azvi da joj isplati ukupno 127,6 miliona dinara sa kamatama.
Takođe, traže da sud obaveže Azvi da im dostavi menice.
U odgovoru na tužbu Azvi je tražio od suda da odbije sve tužbene zahteve i priložio građevinske dnevnike i dopise koje su slali Integralu tokom perioda 2021-2023. godine.
Po ovoj tužbi još uvek se vodi prvostepeni postupak pred Privrednim sudom u Beogradu.
Ceo tekst pročitajte na portalu Nova Ekonomija.
Pratite nas na našoj Facebook i Instagram stranici, ali i na X nalogu. Pretplatite se na PDF izdanje lista Danas.