INTERVJU Nataša Buljan, direktorka razvoja sadržaja u UM: U svakoj seriji na kojoj sam radila imala sam lik koji sam najviše volela 1Foto: United Media

Nataša Buljan je nedavno imenovana za direktorku razvoja sadržaja u kompaniji United Media, koja spada u najveće medijske kompanije u regionu CEE, poslujući u 8 zemalja, uključujući zemlje bivše Jugoslavije, Bugarsku i Grčku.

U ovom ekskluzivnom intervjuu za CEETV, Buljanova govori o izazovima i mogućnostima sa kojima se United Media suočava u regionu kada je reč o scenarističkim produkcijama i njihovom uspešnom izvozu i prilagođavanju na druga tržišta.

Nataša, u januaru 2024. imenovani ste za direktorku razvoja sadržaja jedne od vodećih medijskih kompanija u regionu CEE – United Media – koja upravlja kanalima na 8 teritorija.

Kako biste opisali trenutni status tržišta scenarija u regionu CEE koje je u procvatu proteklih godina – da li možemo očekivati usporavanje zbog krize?

Tržište scenarija u regionu CEE poslednjih godina beleži rast, sa više domaćih produkcija i adaptacija stranih formata. Iako produžena kriza stvara određene izazove, kao što su budžetska ograničenja i promene u preferencijama publike, i dalje postoji velika potražnja za zanimljivim pričama i zabavnim programima. Verovatno je da bi proizvodnja i investicije mogli neznatno pasti, ali će se ukupni zamah tržišta nesumnjivo nastaviti.

Koji su glavni izazovi za produkciju scenarija u regionu, pored finansijske krize i tekućeg rata u Ukrajini?

Glavni izazovi uključuju kretanje kroz različite kulturne pejzaže, pristup dovoljnim finansijskim sredstvima za vrhunske produkcije i nadmetanje sa međunarodnim sadržajima. Pored toga, postoji stalna potreba za balansiranjem kreativnog pripovedanja sa komercijalnom održivošću kako bi se privukla lokalna i međunarodna publika.

Da li vidite neke značajne razlike u ukusu gledalaca na 8 teritorija za koje ste odgovorni? Na primer, vaše hrvatske porodične komedije „Bez obzira na sve“, „Na granici“ su uspešno adaptirane u Grčkoj, Slovačkoj, Mađarskoj itd. Da li su tim formatima bile potrebne značajne promene na različitim teritorijama?

Razlike u ukusima su zaista primetne, ali neke zajedničke teme i aspekti pripovedanja često prelaze granice država. Iako su se adaptacije kao što su „Kud puklo da puklo“ i „Na granici“ pokazale popularnim u brojnim regionima bez većih intervencija u priči, povremeno su potrebne neke promene radi usklađivanja sa lokalnim senzbilitetima i kulturnim specifičnostima. Međutim, osnovno zadovoljstvo dobro osmišljenog pripovedanja ostaje nepromenjeno.

United Media je realizovala više od 40 projekata serija koje su adaptirane i prodate u više od 30 zemalja širom sveta. Koji su vaši najpopularniji naslovi u pogledu domaćeg rejtinga i međunarodne distribucije?

Najpopularniji naslovi kompanije United Media, kako na lokalnom tako i na međunarodnom nivou, uključuju širok spektar žanrova kao što su porodične komedije, drame i kriminalističke serije. Kao najpopularnije izdvojila bih krimi serije „Kljun“ i „Hunt for Salamander“, kao i već pomenute naslove „Kud puklo da puklo“, „Na granici“ i „Kumovi“. Tokom poslednje godine film „Čuvari formule“ izazvao je veliko interesovanje domaće i svetske publike i bio je ne samo najgledaniji film 2023. godine u Srbiji, već je dobio i međunarodnu nagradu – na Filmskom festivalu u Lokarnu, a učestvovao je i na festivalu u Palm Springsu.

Koji su najnoviji trendovi scenarija u regionu CEE, prema Vašim zapažanjima? Da li će gledaoci United Media videti više istorijskih drama koje su postale veoma popularne u Centralnoj Evropi, ali je njihova proizvodnja skuplja?

Već imamo nekoliko značajnih istorijskih drama na kojima smo radili u Srbiji. Reč je o seriji „Aleksandar od Jugoslavije“, koja je smeštena u period stvaranja bivše Jugoslavije do njegovog ubistva u Marseju 1934. godine. Adaptirali smo i značajne istorijske romane „Vreme zla“ i „Vreme smrti“, smeštene u period pre i tokom Drugog svetskog rata. Posvećeni smo proizvodnji visokokvalitetnog, visokobudžetnog sadržaja i nastavićemo sa ovom strategijom. Trenutno, radimo na još jednom projektu – istorijskom dramom od koje imamo zaista velika očekivanja.

Koliko projekata trenutno imate pripremate na različitim teritorijama?

Imamo mnogo naslova u različitim žanrovima čija je realizacija u toku: krimi seriju zasnovanu na istinitoj priči članice međunarodne bande „Pink Panteri“, dramsku seriju „Marija“ zasnovanu na istinitoj priči hrabre Marije Lukić. Pored toga, imamo još nekoliko veoma interesantnih projekata u različitim fazama razvoja, o kojima će svakako biti reči u narednom periodu. Većina njih je ili zasnovana na istinitoj priči i/ili se bavi temom od velikog značaja za društvo.

U regionu CEE nema puno koprodukcija kada je u pitanju pisanje scenarija (sa izuzetkom Češke i Slovačke), iako je to počelo da se menja. Da li United Media razmatra izradu projekata po scenariju sa partnerima sa drugih teritorija i kako će to funkcionisati u smislu intelektualne svojine?

Da, planiramo da tražimo partnere za nekoliko projekata i verujemo da ćemo ostvariti zajedničku korist od toga.

Možete li da nas provedete kroz proces stvaranja uspešne serije kompanije United Media – odakle obično crpite svoje ideje, kako birate projekte koji će biti odobreni i da li lokalni timovi u svakoj zemlji imaju punu kreativnu slobodu? Da li tražite univerzalnije teme i priče kako bi serija bila popularna i na drugim teritorijama? Da li je AI takođe nešto što pomaže u procesu?

Ne bih rekla da se ovaj proces bitno razlikuje od ostalih produkcija. Proces stvaranja uspešne serije uključuje pronalaženje i prepoznavanje ideja iz različitih izvora, uključujući interne razvojne timove, nezavisne pisce i međunarodne formate. Projekti se biraju na osnovu njihovog potencijala da rezonuju sa ciljnom publikom, kao i da budu u skladu sa strateškim ciljevima kompanije. Dok lokalni kreativni timovi imaju određeni stepen autonomije u oblikovanju sadržaja, prisutan je i fokus na identifikovanju univerzalnih tema i priča koje mogu prevazići kulturne granice. AI tehnologija može igrati ulogu u analizi podataka i uvidu u publiku, ali kreativne odluke se na kraju oslanjaju na ljudsku intuiciju i stručnost.

Hajde malo da pričamo o budžetima za razvoj scenarija u regionu CEE – da li postoje velike razlike u budžetima serija koje se proizvode na teritorijama na kojima poslujete, na primer da li su hrvatske serije skuplje od bugarskih i koliki je prosečan budžet za scenaristički projekat u produkciji kompanije United Media? Da li ste bili prinuđeni da smanjite budžete u poslednjih nekoliko godina?

Budžeti za razvoj scenarija u regionu CEE mogu značajno da variraju u zavisnosti od obima projekta, zahteva i kreativne vizije. Na teritorijama na kojima poslujemo, primetili smo raznolikost u izdvajanjima iz budžeta, što odražava jedinstvene zahteve i tržišne uslove svake produkcije. U kompaniji United Media, prioritet nam je isporuka visokokvalitetnog sadržaja uz efikasno korišćenje resursa. Kao i kod svake dinamične industrije, budžeti se stalno procenjuju radi najboljeg prilagođavanja rastućim potrebama naših projekata i tržišnom okruženju.

Mnogi ljudi koji su uključeni u TV industriju regiona CEE su primetili da ne postoji jaka tradicija pisanja scenarija za TV produkciju, kao i da lokalne samouprave i producenti treba da više doprinesu kada je reč o negovanju i podršci mladim talentima. Da li delite ovo mišljenje i šta se može učiniti da se ovo poboljša?

To zapažanje je zaista na mestu. Kako bi ovo rešila, United Media je aktivno uključena u inicijative koje imaju za cilj negovanje i razvoj novih talenata u regionu. Prethodnih godina u Srbiji i Hrvatskoj imali smo konkurse na kojima su mladi pisci mogli da iskoriste priliku da prijave svoja dela, a najbolji među njima su imali priliku da ih razvijaju kroz mentorstvo sa iskusnijim kolegama. Ulaganjem u buduću generaciju pripovedača, industrija može da obezbedi dinamičan i održiv kreativni ekosistem.

Pulski filmski festival (PFF) i United Media pokrenuli su partnerski projekat pod nazivom „Make the Scene!“ i objavili su poziv za međunarodnu radionicu o razvoju scenarija televizijskih serija. Recite nam nešto više o inicijativi, kakva očekivanja imate od događaja i za koje zemlje se očekuje da će podneti najveći broj projekata?

Ponosni smo na naše partnerstvo sa najstarijim filmskim festivalom u Hrvatskoj – Pulskim filmskim festivalom i saradnju na ovom projektu.

Radionica „Make the Scene!“ je deo festivalskih Dana industrije, gde su talentovani autori pozvani da prijave originalne, kvalitetne projekte TV serija, samostalno ili sa producentskim kućama. Pobednički projekat, koji odabere stručni žiri, dobiće nagradu od 10.000 evra i priliku za dalji razvoj serije u saradnji sa kompanijom United Media. Očekivanja od događaja uključuju otkrivanje novih i ubedljivih glasova, uspostavljanje partnerstava za buduću saradnju i podizanje kvaliteta pisanog sadržaja u regionu. Iako je teško predvideti iz kojih zemalja će biti podnet najveći broj projekata, inicijativa nastoji da privuče različite perspektive i narative iz celog jadranskog regiona.

Započeli ste karijeru u oglašavanju kao autor tekstova i kreativni direktor mnogih uspešnih reklamnih kampanja pre nego što ste se fokusirali na pisanje scenarija. Možemo li povući neke paralele između kreiranja uspešne reklamne kampanje koja doseže mnogo ljudi i između pisanja hit TV serije koja uživa visoku gledanost?

Obe aktivnosti zahtevaju duboko razumevanje ciljne publike, efikasne tehnike pripovedanja i sposobnost izazivanja emocija i privlačenja pažnje. Kao i kod reklamiranja, gde je cilj preneti poruku i ubediti potrošače, i u TV serijama je cilj da se gledaoci angažuju i da se održi njihovo interesovanje za narativ. U najboljem slučaju, i oglašavanje i pisanje scenarija obuhvataju ljudsko iskustvo na način na koji ga ljudi prepoznaju i povezuju se sa njim. Ipak, pisanje scenarija pruža priliku da se kaže više i zahtevnije je i mnogo magičnije.

Radili ste na serijama različitih žanrova. Da li više volite da pišete telenovele, drame, krimi serije? Imate li omiljenu seriju ili likove?

Nemam tu vrstu preferencija (za pisanje), to zaista zavisi od priče i šta mi ona znači, žanr ili format ne predstavljaju veliku razliku. Međutim, imam omiljene likove, u svakoj seriji na kojoj sam radila imala sam lik koji sam najviše volela i čak bih se pomalo i zaljubila u taj lik. Čak i mnogo godina nakon projekata, o njima razmišljam gotovo kao da su prave ličnosti, neko sa kim sam bila veoma bliska.

Pratite nas na našoj Facebook i Instagram stranici, ali i na X nalogu. Pretplatite se na PDF izdanje lista Danas.

Komentari