Mediji prenose da će italijanski Fijat danas na jednomesečno plaćeno odsustvo poslati oko 48.000 svojih radnika, mahom onih zaposlenih u torinskoj fabrici Mierafjori. U delu domaće javnosti ova informacija je iskorišćena za novo dovođenje u sumnju poslovnog aranžmana Fijata i Vlade Srbije u Zastavi.Tako jedan od najuticajnijih domaćih elektronskih medija, uz informaciju o prinudnom odmoru Fijatovih radnika, objavljuje i dodatak, da su u Zastavi istovremeno odlučili da sačuvaju proizvodnu opremu za produkciju „juga“ , „stojadina“ i „floride“, dok Italijani ne ispune ugovorne obaveze i uplate 200 miliona evra.

Kako se u informacijama ne navodi o kojih 200 miliona evra se radi, i kome i do kada te pare treba da budu uplaćene, to se među upućenijima u ovu problematiku pretpostavlja da je reču uplati kompletnog uloga u osnivački kapital firme Fijat automobili Srbija. Prema ugovoru o formiranju te firme,naime, Fijat i Vlada Srbije u obavezi su da kompletan ulog u osnivački kapital nove kompanije uplate na dan zaključenja transakcije. Transakcija će, opet prema ugovoru, biti zaključena nakon ispunjenja više uslova, među kojima je i formiranje bescarinske zone u Kragujevcu. Ministarstvo ekonomije i kragujevačka gradska uprava formirali su, inače i uzgred, stručnu komisiju za osnivanje bezcarinske zone. Ta zona će, prema zvaničnim informacijama, biti formirana do sredine naredne godine, kad bi mogli da se steknu uslovi za zaključenje transakcije, što, međutim, nikako ne ugrožava postojanje, sredinom oktobra ove godine, formirane i uredno registrovane u kompanije Fijat automobili Srbija, sa sedištem u Kragujevcu, koja je locirana u krugu i pogonima Zastavine Fabrike automobila, i u kojoj je Fijat vlasnik 70 odsto kapitala.

Iz menadžmenta Fijata poslednjih dana stižu informacije da Fijat ne namerava da odustane od posla u Kragujevcu, odnosno da neće da likvidira svoju tek osnovanu kompaniju u Srbiji, kao što ne najavljuje ni likvidaciju svojih kompanija u Brazilu, Turskoj, Indiji, Poljskoj i Italiji. Naprotiv, Fijat, ako je suditi prema poslednjim zvaničnim najavama iz te kompanije, planira da u 2010. godini lansira tri nova malolitražna automobila, od kojih će se jedan, kao što je i predviđeno ugovorom o formiranju zajedničke kompanije u Srbiji, prozivoditi u Kragujevcu.

„Eksluzivna“ informacija najuticajnijeg elektronskog medija u Srbiji da su u Zastavi odlučili da sačuvaju proizvodnu opremu za „juga“, „keca“ i „stojadina“ stara je mesec dana, koliko većčami na zvaničnom Zastavinom sajtu, i nema nikakve veze sa odlukom Fijatovog menadžmenta da od danas na plaćeno odsustvo pošalje 48.000 radnika. Ali, zato, javna je tajna, i te kako ima veze sa organizovanom opstrukcijom koju poslovnom aranžmanu Vlade Srbije i Fijata pravi deo poslovodstva fantomske Grupe Zastave vozila (firme u nestajanju koju čini nekih 120 direktora i drugih rukovodilaca), posredstvom rukovodstva Sindikata Fabrike automobila.

Jedan od bivših Zastavinih direktora, koji je trenutno angažovan kao konsultant pojedinih Fijatovih dobavljača, kaže da je u vezi sa dezinformacijama koje stižu iz Zastave sve jasno. Sindikat, veli on, radi po nalogu šefova, odnosno pojedinih Zastavinih direktora koji, dolaskom Fijata, ostaju bez pozicija i drugih privilegija. „Ta priča o očuvanju opreme za proizvodnju „juga“ ordinarna je glupost. Taj odavno zastareli Zastavin model bi na tržištu, s obzirom na troškove proizvodnje, trebalo da prodaje po ceni novijih svetskih modela srednje klase. Sada se prodaje nekoliko puta jeftinije, jer je doskorašnju proizvodnju automobila u Zastavi, koja, inače, u poslednjih dvadesetak godina ne zarađuje ni za vodu, finansirala država, odnosno domaći poreski obveznici. Takvo „opstajanje“ Zastave većodavno je izgubilo svaki smisao, dok su priče o reaktiviranju proizvodnje „juga“, „keca“ i „floride“ budalaštine, koje ne zavređuju ozbiljnije komentare“, ističe naš sagovornik.

 

Izdat nalog za izmeštanje presa

Jedan od čelnika Grupe zastava vozila juče za naš list kaže da su Fiatovi stručnjaci svakodnevno u Zastavi, odnosno u kompaniji Fiat automobili Srbija. „Tu su svakodnevno, u grupama od 15 do 30 stručnjaka, rade tiho, i ne žele nikakvo prisustvo javnosti. Ostaće u fabrici do Božićnih praznika, a vratiće se u januaru, kada će biti nastavljeni radovi na izmeštanju stare proizvodne opreme. Krajem prošle nedelje iz Fiata je stigao nalog za izmeštanje krupnije opreme, kao što su srednje prese iz pogona Preseraj“, kaže naš sagovornik, napominjući da je Fiat odlučio da zadrži velike prese i još neku postojeću Zastavinu proizvodnju opremu. Izmeštanje presa doboko ukopanih u zemlju, jedan je od najtežih poslova pri dislociranju opreme za proizvodnju automobila.

Pratite nas na našoj Facebook i Instagram stranici, ali i na X nalogu. Pretplatite se na PDF izdanje lista Danas.

Komentari