Ivan Radak: Iza nas je godina dobrih i uspešnih priča 1Foto: N1

U svetu brzih promena i dinamičnih tržišta, Forbs Srbija je već tokom prve godine rada uspešno ispunio svoju misiju: da informiše, analizira i povezuje aktere poslovnog sveta.

Iza godišnjice postojanja Forbsa u Srbiji stoje priče o uspešnim preduzetnicama i hrabrim ženama koje su zakoračile u poslovni svet razbijajući predrasude da je vođenje kompanija muški posao.

Istraživačkim novinarstvom otkrili su da je Beograd na vodi dobio dozvolu za širenje na prostor Beogradske autobuske stanice, da je Delta holding tužio državu zbog nezakonitog pritvaranja njenog predsednika, kao i da se jedan preduzetnik drznuo da na adresi Vlade Srbije u Nemanjinoj ulici registruje radnju.

Forbs je kroz svoje priče donosio i odgovore na svakodnevna pitanja: kako da se odmorimo od posla, kako da ne pregorimo na poslu, ali i kako da dođemo do posla najboljim nastupom na intervjuu sa poslodavcem.

Temelj za ulazak u novu uspešnu sezonu Forbsa je postavljen, a glavni i odgovorni urednik ovog poslovnog medija Ivan Radak otkrio je za Danas koje su priče privukle najviše pažnje javnosti, da li je bilo teško doći do podataka i informacije, ali i koje će novitete Forbs doneti u narednom periodu.

Da li je Forbs za ovih godinu dana rada uspeo da donese planirane novitete na srpsko tržište i šta izdvajate kao najveći uspeh?

– Kao najveći uspeh bih izdvojio to da je za 365 dana naša mala ekipa uspevala da svakodnevno donosi dobre priče. Ko to nije radio teško će nas razumeti. I sigurno je uspeh to što smo istrajali u osnovnoj nameri, a to je da budemo drugačiji. I u izboru tema i u načinu pisanja. Nesumnjivo smo doneli novu vrednost na medijsku scenu, ispunili smo jednu veliku prazninu i pomogli da se unapredi informisanje građana. Doneli smo i nešto što je gotovo isčezlo poslednjih godina na mejnstrim televizijama, a to je emisija o biznisu. Forbs Magazin na N1 privukao je značajnu pažnju i predstavlja osveženje u moru zabavnih i političkih sadržaja.

Da li primećujete da se interesovanje srpske javnosti za ekonomske teme povećalo?

– To je sigurno, jer su poslednjih godina još neki poslovni mediji došli na naše tržište tako da smo svi zajedno obogatili scenu. Verujem da su zahvaljujući svima nama ljudi bolje upoznati s važnim ekonomskim temama. S druge strane krizne situacije ili poslovne afere, koje ne manjkaju na ovim prostorima, “uvukle” su ljude da se više interesuju i bolje razumeju kako funkcioniše ekonomija Srbije, ko je ko, kako neke kompanije profitiraju na vezama s državom i zašto baš one, zašto se stvari sporo menjaju ili nikako odnosno zašto se radi kako ne bi trebalo.

Ivan Radak: Iza nas je godina dobrih i uspešnih priča 2
Foto: Forbes

Forbs se najviše bazira na istraživačke teme. Koje su bile najveće prepreke da se dođe do bitnih podataka i informacija?

– Moram da priznam da nismo imali toliko izazova sa prikupljanjem informacija kako smo se možda pribojavali na početku. Mislim da smo zaslužili i poštovanje institucija te nam odgovaraju na upite. Takođe, danas je dostupno mnogo više javnih baza podataka nego pre 20 godina. One su neiscrpni izvor informacija.

Ivan Radak, urednik Forbsa: Ovde je neretko sramota biti bogat i uspešan – to je poražavajuća činjenica za naše društvo

Ne nedostaju informacije, nedostaju ljudi koji će da ih na pravi način obrade i predstave javnosti i to je problem svih profesionalnih medija u Srbiji. Moramo da jačamo profesiju. Mislim da novinari treba mnogo više da koriste registre kao što su APR, katastar, Portal javnih nabavki i dr. I takođe potrebno je da mnogo više koriste mehanizme iz Zakona o pristupu informacijama od javnog značaja. Institucije, iako nevoljno, moraju da reaguju na ovaj mehanizam i naša iskustva sa odgovorima na zahteve zasad su prilično pozitivna. To nam je donelo mnoštvo dobrih priča.

Kakve su reakcije Vaše ciljne grupe na rad Forbsa?

– Dobijamo pohvale i to prija. Pogotovo kada stižu od ljudi kojima verujete i koji su autoritet u svojim oblastima. Čitanost je najbolja potvrda da imamo vernu publiku i da radimo dobar posao. Mislim da je poštovanje ključna reč i da je to najvažniji dobitak za ovih godinu dana. Čak i da neko ne voli to što radimo, čita nas.

Koje teme su prikupile najveću pažnju javnosti?

– Istraživačke teme iz sveta biznisa su daleko nadmašile sve ostale i to je ono što smo želeli. Kada otkrijete da je Delta holding tužio državu zbog nezakonitog pritvaranja njenog predsednika, analizirate kako su poslovali biznismeni bliski vlasti, šta se događa sa nekada uspešnim firmama koje su dospele u probleme i traže način da nastave poslovanje iako su u dugovima, da se jedan preduzetnik drznuo da registruje radnju na adresi Vlade Srbije, ko kome prodaje prepoznatljive poslovne zgrade u Beogradu, šta se događa na velikim investicionim projektima kao što su Ekspo ili Beograd na vodi, kako posluju strane kompanije na velikim projektima, šta rade institucije poput Poreske uprave, Komisije za zaštitu konkurencije ili NBS, u šta ulažu naši poznati sportisti, morate da budete više nego ponosni.

To je nešto što je nedostajalo i zato mislim da smo bili na visini zadatka u prvoj godini. Sad pomeramo lestvicu naviše.

Koliko je bilo teško implementirati Forbsove standarde u našem okruženju?

– Nije teško ako se držite dve najvažnije stvari – informacije i integriteta. Pažljivo biramo teme, temeljno prodiskutujemo unutar redakcije o različitim aspektima svake od njih pre nego što krene istraživanje i izrada. Nikome ništa ne dugujemo tako da ne moramo ni da se povinujemo pokušajima da se neka informacija ne pojavi. To bi trebalo da bude nešto normalno u svakoj zemlji, ali kod nas je to na nivou velikog uspeha. Imam mnogo veći problem s jednim drugim standardom, a to je kako pregurati situaciju kada vas konkurencija pretekne i to u situaciji kada ste puno uložili u istraživanje. Ali, mnogo puta smo mi bili brži od konkurencije tako da ni to ne predstavlja nepremostiv problem.

Šta u narednom periodu možemo očekivati od Forbsa? Da li će biti nekih noviteta?

– U sledećoj godini još više ćemo biti mesto dijaloga. Planiramo veliki broj Forbs konferencija o važnim ekonomskim i društvenim temama. Uspeh i interesovanje za prvu Forbs konferenciju posvećenu osnaživanju žena daju nam za pravo da očekujemo da će i sledeći događaji biti više nego uspešni.

Pratite nas na našoj Facebook i Instagram stranici, ali i na X nalogu. Pretplatite se na PDF izdanje lista Danas.

Komentari