Japanci ulažu dve milijarde dolara u fabriku u Srbiji 1Foto: EPA-EFE/ WU HONG

Japanska kompanija Nidec nalazi se u završnim pregovorima sa lokalnim vlastima oko izgradnje fabrike motora za električna vozila i pratećeg istraživačkog centra u Srbiji koja će vredeti oko 1,9 milijardi dolara, objavio je japanski poslovni portal Nikei Azija.

Do sada je Nidec resurse ulagao u širenje proizvodnje u Kini kao najvećem tržištu električnih automobila, ali sada se okreće i Evropi kao drugom po veličini tržištu električnih vozila.

Nova fabrika bi trebalo da dostigne kapacitet između 200.000 i 300.000 jedinica do 2023. godine, a pored Srbije planira fabrike i u Poljskoj i Francuskoj.

Ipak kako piše ovaj portal, fabrika u Srbiji biće centar evropske proizvodnje.

U septembru su predstavnici ove kompanije bili su u Srbiji i obilazili industrijsku zonu u Novom Sadu.

Pre nekoliko dana generalni direktor Nideca Šigenobu Nagamori je najavio ambicije da do 2030. zauzme 40 odsto rastućeg tržišta i za to će izdvojiti skoro 10 milijardi dolara.

Cilj im je da proizvode motore za dva miliona električnih vozila u Kini i milion vozila u Evropi.

U poslednjih pet godina bruto prihodi Nideca uvećani su za 50 odsto, zahvaljujući sve oštrijoj regulativi širom sveta koja ograničava emisije gasova iz motora sa unutrašnjim sagorevanjem, a Nagamori je siguran da je budućnost svih vozila, ukljujući i brodove i avione da budu eletrifikovana.

Prodaja električnih vozila i hibrida u Evropi u prvoj polovini ove godine poevćana je za 62 odsto i dostigla je 399.000 jedinica.

Zato skoro svi veliki proizvođači automobila agresivno pokušavaju da razviju proizvodnju električnih vozila, uključujući Folksvagen i Dajmler, kao i Teslu koji pravi svoju „gigafabriku“ u Nemačkoj.

Ovo prate i proizvođači baterija, pa su LG Kem i Samsung već podigli fabrike u Evropi, kao i CATL koji pravi fabriku vrednu dve milijarde dolara u Nemačkoj, dok japanska grupa Toraj industriz pravi fabriku u Mađarskoj za proizvodnju separatora za litijumske baterije.

Mada do zaključenja broja nismo dobili odgovore na pitanja ni od japanskog Nideca niti od Razvojne agencije Srbije, ova vest je svakako dobra. Koliko je dobra zavisi od nivoa tehnologije koja će biti korišćena ovde.

„Investicija od dve milijarde dolara ne dolazi svaki dan i to je svakako dobra stvar. Vest je štura pa je teško reći kakvi će biti efekti za našu ekonomiju. Ako to bude samo zapošljavanje manuelnih radnika, biće dobro zbog zapošljavanja i njihovih plata. Ali ako budu angažovani naši inženjeri koji će sticati znanja i iskustva i ako budu naše firme snabdevale fabriku komponentama, e to će biti odlično i biće različito od većine fabrika koje rade u Srbiji“, ocenjuje Savić.

Proizvodnja elektromotora nema direktne veze sa baterijama, ali i jedno i drugo ide u električne automobile, a u Srbiji je otkriveno nalazište jadarita, rude iz koje se može dobiti litijum od kog se prave baterije za električna vozila što bi moglo učiniti Srbiju regionalnim središtem ove perspektivne industrije.

Savić podseća da je predsednik Vučić govorio o izgradnji kineske fabrike baterija, ali i da nalazište pripada Rio Tintu, kanadskoj kompaniji, te da treba videti kako će ta saradnja biti napravljena.

„Prema mojim saznanjima Rio Tinto se suočava sa tri izazova kod vađenja i prerade litijuma. Prvo je ekologija i protesti lokalnih zajednica. Drugo je neizvesnost koja tehnologija će biti dominantna na tržištu baterija za električne automobile i na kraju oni u proizvodnji dobijaju bor kao nusproizvod koji za sada ne znaju kako da prodaju“, objašnjava Savić.

Nidec je kompanija koja je svetsko ime stekla praveći precizne elektromotore za pokretanje hard-diskova, a inače u Srbiji već posluje nekoliko kompanija koje u svom portfoliju imaju proizvodnju elektromotora.

To je nemački Brose, koji u Pančevu treba da proizvodi module ventilatora za hlađenje motora, ali ta kompanija pravi i elektromotore, zatim Džonsons elektrik koji pravi male precizne motore i pogonske podsisteme i Boš koji je pokrenuo u Srbiji proizvodnju elektromotora za brisače.

Što se tiče japanskih kompanija, prošle godine je dolazak obznanio Tojo, koji do 2022. treba u Inđiji da napravi fabriku automobilskih guma kapaciteta pet miliona komada u koju će uložiti 390 miliona evra.

Pratite nas na našoj Facebook i Instagram stranici, ali i na X nalogu. Pretplatite se na PDF izdanje lista Danas.

Komentari