Potpredsednik Erbasa Andreas Kramer izjavio je juče da taj evropski proizvođač aviona namerava uskoro da počne pregovore o izmeni ugovora sa srpskom aviokompanijom Jat ervejz o kupovini osam aviona. „Naša želja je da se sastanemo sa Jatom i razmotrimo mogućnosti za prilagođavanje i izmene ugovora kako bi na kraju avioni bili isporučeni“, kazao je on srpskim novinarima koji su boravili u poseti sedištu Erbasa u Tuluzu, prenosi Beta.
Kramer, potpredsednik Erbasa za istočnu Evropu, podsetio je da su Erbas i Jat 1998. godine potpisali ugovor o kupovini osam aviona A319-100. Avioni iz tog ugovora trebalo je da budu isporučeni između 2000. i 2005. a poslednja rata trebalo je da bude plaćena 2017. godine. Kako je istakao Kramer, vreme se promenilo i taj ugovor može da se aktivira i obnovi samo ako se prilagodi sadašnjim potrebama Jata i Erbasa. „Izneli smo predlog Jatu i nadamo se da ćemo uskoro početi pregovore o tome“, kazao je Kramer i dodao da bi trebalo da se prilagodi i izmeni veliki broj uslova iz ugovora. „Verujemo da je broj od osam aviona preveliki za sadašnju situaciju u Jatu. Mora se prilagoditi broj aviona, ali i cene, pošto cene od pre 12 godina nemaju nikakve veze sa sadašnjim uslovima na tržištu“, istakao je potpredsednik Erbasa.
Prema saznanjima Danasa, poslednji put Jat i Erbas razgovarali su pre mesec dana. Zbog spornog ugovora, Vlada je formirala i radnu grupu koja bi rešila taj problem. Kako kaže naš izvor uključen u pregovore, Erbas je na poslednjem sastanku izneo dva predloga Jatu. Prvi je da umesto osam, broj aviona u ugovoru bude smanjen na dva ili četiri, ali, kako nam je objašnjeno, ti avioni bili bi zapravo ustupljeni drugoj kompaniji od koje bi ih Jat iznajmljivao pošto nema novac za kupovinu. Drugi predlog Erbasa bio je još skuplji za srpsku kompaniju. Evropski proizvođač predložio je da Jat umesto osam aviona kupi jedan luksuzni avion. Međutim, u srpskom prevozniku procenili su da ne bi imali dovoljno putnika za takvu letelicu pa je zato prva opcija jedina koja je u igri. Erbas je odbacio predlog srpske strane da za vrednost depozita koji je položen (23,5 miliona dolara) dobije jedan manji avion tipa ATR.
Problem za Jat, pored toga što nema novac za kupovinu aviona, jeste i činjenica da Erbas ne odustaje od realizacije ugovora. Dodatna otežavajuća okolnost za srpsku kompaniju je i to što bi sa Erbasovim letelicama dobila i treći tip aviona u floti što nema gotovo nijedna aviokompanija u svetu i što bi povećalo troškove održavanja. Takođe, ni mehaničari Jat Tehnike nemaju sertifikate za rad na Erbasovoj floti. U Jat ervejzu više ne kriju da je reč o štetnom ugovoru za tu kompaniju.
Vrednost ugovora raste
Početna vrednost ugovora sa Erbasom bila je oko 580 miliona dolara, ali vremenom je porasla zbog klauzule koja predviđa promenu cene usled rasta troškova materijala i radne snage tako da je do novembra 2007. cena sa kamatama premašila 700 miliona dolara. Zanimljivo je da je ugovor takav da cena ne bi padala da su i troškovi padali, a postoji još niz klauzula potpuno napisanih u korist Erbasa. Kramer je naglasio da je jedini način da se iskoristi uplaćeni depozit od 23,5 miliona dolara da se modifikuje ugovor. „U proteklih par godina pokušavali smo da započenmo dijalog sa Jatom, ali uvek su postojale razne prepreke kao što su bili privatizacija i izbori u Srbiji. Sada se nadamo da možemo da pređemo iz faze razgovora u pregovore“, naveo je potpredsednik Erbasa. Prema njegovim rečima, Erbas ne planira pregovore sa predstavnicima Vlade Srbije koja je vlasnik Jat ervejza.
Pratite nas na našoj Facebook i Instagram stranici, ali i na X nalogu. Pretplatite se na PDF izdanje lista Danas.