Učenika u privredi ili ribara, na primer, sigurno neće biti na spisku zanimanja kada bude završen popis stanovništva koji trenutno traje.
Ne zato što ribara nema već zato što su oni kao posebna kategorija u popisu bili jedino na prvom posleratnom popisu 1948. godine, baš kao i učenici u privredi. Ali ako ne idemo tako daleko, sasvim je sigurno da će u novom popisu biti mnogo toga drugačijeg nego pre 10 ili 20 godina.
Posmatrajući samo ta poslednja dva popisa, najveća razlika u tome je što je na popisu 2002. bilo 2,64 miliona zaposlenih, a na poslednjem popisu 2011. taj broj je pao na 2,3 miliona.
Za tih devet godina prepolovio se broj poljoprivrednika, ali i rukovodilaca i funkcionera. Poljoprivrednika je pre dve decenije bilo više od pola miliona u Srbiji, da bi na popisu iz 2011. njih bilo tek nešto više od 270.000.
Sa 110.000 broj funkcionera je pao na 57.000, dok se i broj inženjera i stručnih saradnika i tehničara smanjio za gotovo 80.000. Broj rukovalaca mašinama, vozača i montera, takođe se istopio za tih devet godina sa 328.000 na 190.000.
Približno isto je bilo zaposlenih u vojsci, ali i onih koji su se bavili “jednostavnim zanimanjima” poput čistača ulica, kurira, nadničara ili sakupljača smeća.
Generalno broj zaposlenih je smanjen u tom periodu, ali postoje kategorije zanimanja u kojima je zabeležen rast – tako je bilo više stručnjaka i umetnika, administrativnih radnika, trgovaca i zanatlija na popisu 2011. nego na onom iz 2002. godine.
Na novom popisu sasvim je sigurno da će biti još više “stručnjaka i umetnika” jer je u ovoj kategoriji, prema podacima Republičkog zavoda za statistiku, lepeza zanimanja – od kardiologa, meteorologa, profesora, do finansijskih analitičara, sudija za prekršaje, sveštenika, kustosa, ali i programera veb aplikacija.
Dok ne stignu “sveži” podaci o zanimanjima, prošle godine, prema podacima portala Infostud poslovi, poslodavci su najviše raspisivali slobodne pozicije u oblastima trgovine i prodaje, IT-a, mašinstva, administracije i transporta. Najviše konkretnih pozicija u 2021. godini bilo je za prodavce, vozače, magacionere, komercijaliste i telefonske operatere.
“Želje kandidata se ne razlikuju u mnogome od same ponude, tako su najviše posao tražili u oblastima trgovina/prodaja, administracija, transport, logistika, pozivni centri, ali i IT”, kaže za Danas Miloš Turinski, PR Infostud poslova.
Najviše zainteresovanih je, kako kaže, upravo bilo na pozicijama poput prodavaca, administrativnih radnika, vozača, magacionera i poslovnih sektretara.
Na pitanje da li se u poslednje vreme pojavilo neko novo zanimanje Turinski kaže da bi možda mogao da istakne jedno novije zanimanje koje doživljava ekspanziju poslednjih godina.
“Sve veća potražnja vlada za pozicijom kao što je “employer brending specijalista”. Radi se o poziciji koja je bliska ljudskim resursima, ali ujedno i komunikacijama i zadužena je za brendiranje i pozicioniranje kompanije kao poželjnog poslodavca na tržištu rada”, ističe Turinski.
Ova pozicija je, naglašava, izuzetno značajna u vremenu kada je sve teže privući i doći do kvalitetnih kandidata, a sa druge strane i zadržati postojeći kadar.
Pratite nas na našoj Facebook i Instagram stranici, ali i na X nalogu. Pretplatite se na PDF izdanje lista Danas.