Osumnjičena v. d. direktorka Infrastrukture železnica Srbije Jelena Tanasković na saslušanju u tužilaštvu prebacila je svu odgovornost za projekat Železničke stanice Novi Sad na bivšeg ministra Gorana Vesića, pokazuju dokumenti u koje je Nova ekonomija imala uvid.
Tanasković je u iskazu pred tužiocem tvrdila da je Vesić insistirao da on vodi sve projekte jer se navodno tako dogovorio sa predsednikom Srbije, Aleksandrom Vučićem.
“Ministar Vesić mi je rekao da je to jedini uslov da budem direktor (Infrastrukture železnice Srbije, prim. aut.), da prihvatim da on apsolutno upravlja i vodi sve projekte, jer je on navodno dogovorio sa predsednikom da se svi projekti isključivo tako vode”, rekla je Tanasković.
Ovo se vidi iz iskaza bivše funkcionerke datog 22. novembra u Višem javnom tužilaštvu u Novom Sadu, u koji je imala uvid Nova ekonomija.
U iskazu je negirala odgovornost za projekat železnice, koju je prebacila na ministra Vesića, njegovu pomoćnicu Anitu Dimoski i druge funkcionere.
Tanasković je opisala i sastanak koji je, kako je navela, imala u septembru sa predsednikom Vučićem i ministrom Vesićem, a kom su prisustvovali i direktori javnih preduzeća koja spadaju u nadležnost Ministarstva građevinarstva, saobraćaja i infrastrukture.
“Na tom sastanku predsednik je postavio pitanje budućih projekata koji tek treba da se rade, ko će ih voditi i ko je za njih odgovoran, pa je ministar Vesić potvrdio da su on i njegovo ministarstvo jedino odgovorni za projekte, jer jedino na taj način mogu biti završeni. Isto ovo ministar je rekao predsedniku Republike i dok smo se vozili vozom od Novog Sada do Subotice – da sve što se odnosi na projekte može raditi isključivo Ministarstvo na čijem je on čelu”, izjavila je Tanasković pred tužiocem.
Goran Vesić i Jelena Tanasković nisu bili odmah dostupni za komentar. Pitanja su poslata i kabinetu predsednika Srbije Aleksandra Vučića, ali odgovor nije stigao do objavljivanja ovog teksta.
Kako se vidi iz Službenog glasnika, Jelena Tanasković imenovana je 7. maja 2024. godine za v. d. generalne direktorke Akcionarskog društva Infrastruktura železnice Srbije. Ovo preduzeće je bilo investitor na projektu železnice od Beograda do Mađarske.
Nakon pada nadstrešnice na Železničkoj stanici u Novom Sadu, uhapšena je 21. novembra pod sumnjom da je izvršila teško delo protiv opšte sigurnosti, u vezi sa krivičnim delom izazivanje opšte opasnosti.
Dan kasnije je pred tužiocem izjavila da je u vezi sa njenim imenovanjem ministar Vesić “podigao čitavu dramu” i posvađao se sa premijerom i članovima Vlade, pošto nije bio saglasan sa tim.
Prema njenim rečima, premijer Miloš Vučević je nakon toga inicirao sastanak, a ona je razgovarala sa tadašnjim ministrom Vesićem dok su zajedno čekali prijem kod predsednika Vlade.
“Tom prilikom mi je ministar Vesić saopštio da ja u svakom slučaju neću imati pravo da se bavim projektima koje država radi, jer je to njegovo, i da on to radi preko izvršnog direktora Milana Novovića”, kazala je Tanasković.
Vesić joj je, kako kaže, rekao da je to uslov da bude direktorka, a da je on sa predsednikom Srbije dogovorio da on “upravlja i vodi sve projekte”.
“Ja sam mu na to odgovorila da, ako je zaista takav dogovor između njega i predsednika, da mi se to i pisanim putem pošalje”, rekla je Tanasković.
Nakon toga, održali su sastanak sa premijerom, kome nije iznela ono što se dogovorila sa ministrom Vesićem, tvrdila je Tanasković.
“Premijer je rekao da smo svi kolege i ljudi i da treba da sarađujemo”, rekla je bivša direktorka Infrastrukture.
Ona navodi da je pisanu instrukciju o kojoj je pričala sa Vesićem zaista dobila, i to 28. maja, preko Vesićeve pomoćnice Anite Dimoski.
Kako je navela Tanasković, u instrukciji koju je potpisao ministar Vesić, navodi se da je obrazovana posebna Radna grupa za koordinaciju i realizaciju svih infrastrukturnih projekata i da su zadaci Ministarstva građevinarstva, saobraćaja i infrastrukture da prati i rukovodi svim infrastrukturnim projektima.
“U ovoj instrukciji se poseban akcenat stavlja na komunikaciju sa zajmodavcima, donatorima, projektantima, nadzornim organima, izvođačima i nadležnim institucijama sa realizacijom projekata”, rekla je.
U zaključku instrukcije stoji da se ona posebno odnosi na sve odluke, saglasnosti, i mišljenja tokom pripreme projektno tehničke i planske dokumentacije, pripreme tenderske dokumentacije, izbora izvođača radova i nadzora, a posebno u fazi realizacije i ispunjenja ciljeva za završetak projekta, ispričala je bivša direktorka Infrastrukture.
“Takođe se navodi da se ima smatrati da je ova instrukcija obavezna i da neprimenjivanje iste u potpunosti implicira direktnu odgovornost učesnika koji je ne primenjuju”, dodala je.
Ova instrukcija nije među 195 dokumenata koje je objavila Vlada Srbije na svom sajtu, a Nova ekonomija je zatražila da je dobije putem zahteva za slobodan pristup informacijama.
“Meni je faktički ministar Vesić rekao da ne smem ničim da se bavim, kad je reč o projektima, osim finansijama, ali ne finansijama koje su vezane za projekat nego finansijskim stanjem preduzeća, odnosno AD Infrastruktura železnica Srbije”, kazala je Tanasković.
Dodala je da je nakon dobijanja ove instrukcije niko nije kontaktirao u vezi nje.
“Ja sam ovu instrukciju razumela na način da isključivo treba da se bavim onim što dođe kod mene na sto, a tu mislim ono što je trebalo da ide na odbor direktora, a odbor direktora činimo ja i dva izvršna direktora. Odbor direktora se ne bavi pitanjima u vezi projekata, već samo odlukama o tekućim troškovima kad se neki ugovor realizuje”, navela je.
Tanasković je tvrdila da je povremeno na sastancima imala protokolarnu komunikaciju sa Vesićem, ali nikada sa njime nije razgovarala o sprovođenju projekata, niti je on pozivao na sastanke koji su se vodili u vezi organizacije ovog projekta, kao i svih drugih projekata.
Dodala je i da je u ime Ministarstva građevinarstva sve projekte železničke infrastrukture vodila pomoćnica ministra Anita Dimoski.
Anitu Dimoski hvalio je predsednik Vučić u oktobru, prilikom obilaska radova na železničkoj stanici u Subotici, kada je rekao da je ona najzaslužnija za brz razvoj pruge ka Mađarskoj. Ona je takođe bila među uhapšenima nakon pada nadstrešnice.
Nova ekonomija pokušala je da stupi u kontakt sa Dimoski, ali u Ministarstvu građevinarstva nisu hteli da daju informaciju da li je ona i dalje zaposlena kod njih. Pitanja smo poslali na njenu još uvek aktivnu adresu u Ministarstvu.
“Ja sam prihvatila da se ne interesujem, niti da se na bilo koji način bavim projektima, iako su AD Infrastruktura železnice Srbije bile investitor u projektu rekonstrukcije, između ostalog i stanične zgrade u Novom Sadu”, navela je Tanasković.
Ceo tekst pročitajte na portalu Nove ekonomije.
Pratite nas na našoj Facebook i Instagram stranici, ali i na X nalogu. Pretplatite se na PDF izdanje lista Danas.