Još neizvestan dolazak novog Fijatovog modela 1Foto: FoNet /Dragan Antonic

Veliki planovi Fijata o proizvodnji novih modela i posebno proizvodnji električnih automobila konačno bi mogli da odgovore na pitanje šta će biti sa fabrikom u Kragujevcu.

Prekjuče je italijanski specijalizovani portal clubalfa.it objavio vest da će se novi SUV proizvoditi u Kragujevcu pozivajući se na izjavu Olivijea Fransoa, šefa marketinga i brendova Fijata. On je još u martu najavio proizvodnju „krosover“ modela namenjenih porodicama, koji bi možda imao i sedam sedišta.

Ovaj model bi bio pravljen na šasiji modela „Tipo“ i na liniji za sklapanje bi se pojavio 2020. ili 2021. godine, pre početka proizvodnje nove „Pande“ koja je najavljena za 2022. godinu. Mediji pominju proizvodnju automobila sa novim Fijatovim „fajerflaj“ benzinskim motorima, ali ne i dizelaše. Osim SUV modela, navodi se da bi u kragujevačkoj fabrici uporedo mogao da se proizvodi i 500L sa hibridnim motorom. Inače, kategorija vozila kojoj pripada Fijat 500L, MPV B klase polako nestaje iz ponude evropskih proizvođača i menjaju ih SUV automobili.

To se desilo sa Citroenovim C3 Pikaso modelom, kao i Opelovom Merivom. U svakom slučaju za Srbiju je važnije da se planira proizvodnja novog modela u Kragujevcu što će produžiti život fabrike koja je nastala iz postrojenja Crvene zastave nakon što su 2009. godine Vlada Republike Srbije i Fijat zaključili ugovor o zajedničkom ulaganju u kompaniju u kojoj je država vlasnik trećine, a italijanski automobilski gigant dve trećine akcija.

Upravo taj ugovor ističe krajem ove godine, a državni sekretar u ministarstvu privrede Milun Trivunac je pre mesec dana izjavio da bi država mogla prekinuti subvencionisanje kompanije od sledeće godine. On je za javni servis rekao da je pitanje koliko Srbija može da izdvoji državne pomoći zbog evropske regulative, naglasivši da neće učiniti ništa protivno zakonskim propisima.

Inače u julu su radnici u kragujevačkoj fabrici dobili obaveštenje da će biti na prinudnom plaćenom odmoru do decembra i da će dolaziti na posao po pozivu s obzirom da će se automobili proizvoditi u skladu sa tražnjom. Stručnjaci su ipak i dalje skeptični u vezi Fijata s obzirom da su već nekoliko puta stizale najave da će se započeti proizvodnja novog modela, ali se ništa nije desilo.

Božo Drašković, saradnik Instituta ekonomskih nauka, ističe da je model 500L završio životni ciklus i da postoje dva rešenja – ili će se proizvoditi novi model ili će se fabrika ugasiti.

„Očigledno je da je interes i Srbije i Fijata da se proizvodnja nastavi. Za Srbiju korist je da neki ljudi rade i izvoz, mada je to upitno jer Fijat je ujedno i veliki uvoznik. Ipak, niko od nas ne zna kolike su subvencije ugovorene sa Fijatom, niti kakve su klauzule o produžetku ugovora. Bez svih informacija ne možemo zaključiti koliki je stvarni ekonomski interes Srbije u ovom poduhvatu“, istakao je Drašković.

Fijat je na vrhuncu proizvodnje 2013. godine činio više od 10 odsto srpskog izvoza sa 1,5 milijardom evra prihoda od izvoza te godine. Međutim, od tada je broj proizvedenih automobila, kao i prihod na nizbrdici da bi ove godine u prvih šest meseci bilo proizvedeno svega tridesetak hiljada vozila. Drašković napominje da nije dobro kada izvoz i privreda jedne zemlje u toj meri zavise od jedne kompanije, kao što je to slučaj bio sa Fijatom ili Železarom.

„To je posledica loše ekonomske politike od 90-ih godina kojom je uništena industrija. Takva situacija stavlja te velike proizvođače u bolju poziciju prema državi da maksimiziraju svoje interese, bilo da su to manja prava radnika ili poreske olakšice ili druge beneficije. Ali bolje išta nego ništa“, zaključuje naš sagovornik.

Profesor na Ekonomskom fakultetu u Beogradu LJubodrag Savić koji je pratio situaciju sa Fijatom je skeptičan ne samo pop pitanju novog modela već i u vezi Fijatovog ostanka u Kragujevcu.

„Nije prvi put da čujemo vest o novom modelu, a koliko znam prema ugovoru Fijat je imao obavezu još ranije da uvede u proizvodnju novi model u Kragujevcu. Nisam optimista jer je Fijat na globalnom nivou u problemu. Proizvodnja u Kragujevcu je na silaznoj putanji, ugovor ističe i ne zna se ništa, ni da li ostaje ni da li donosi novi model. Kao građanin voleo bih da se to desi, ali kao neko ko prati ekonomsku scenu nisam siguran da će ostati u Srbiji. Mislim da bi trebalo da napravimo poštenu računicu koliko nas je Fijat koštao, a koliku smo korist imali“, ocenio je Savić dodajući da se ispostavilo da Fijat ipak nije pokrenuo srpsku privredu, posebno zato što najveći deo inputa dolazi iz sveta, a i skoro sva proizvodnja se izvozi u svet.

U kompaniji Fijat Krajsler automobili Srbija juče nisu imali komentar na italijanske navode o proizvodnji novog modela u Srbiji.

Pratite nas na našoj Facebook i Instagram stranici, ali i na X nalogu. Pretplatite se na PDF izdanje lista Danas.

Komentari