"Kada se tender dogovara obično najgori budu izabrani": CLS i sindikati GSP-a upozoravaju da će javni prevoz u Beogradu biti još nebezbedniji 1Foto: Vojislav Stojsavljević/Danas

Gradsko saobraćajno preduzeće (GSP) po prvi put neće biti najveći javni prevoznik u Beogradu pošto će 84 linija gradskog prevoza po svemu sudeći dobiti konzorcijum BG Bus, s obzirom na to da se jedini javio na tender.

Predsednik Centra za loklanu samoupravu Nikola Jovanović rekao je da smo dobili novog najvećeg javnog prevoznika u Beogradu.

„Od potpisivanja ugovora to više neće biti GSP, već konzorcijum BG BUS, sastavljen od „najgorih“ privatnih prevoznika“, rekao je Jovanović na konferenciji za medije povodom završetka tog tendera.

Nosilac ovog konzorcijuma je, kako je dodao, C&CL grupa.

Kako je upozorio, ta grupa nije sporna samo zato što je povezivana sa Zvonkom Veselinovićem, već „zato što su radili jako loše i do sada i ‘proslavili’ se na liniji 511“.

Građani su, kao je podsetio, za tu liniju rekli da je do sada bila ubedljivo najgora u Beogradu.

„Proslavili su se i brojnim drugim incidentima, paljenjima autobusa i drugim gde su bili direktno ugroženi životi i zdravlje putinka“, ukazao je Jovanović.

On je naveo da će ovaj konzorcijum obuhvatati 84 linije u Beogradu, ključne opštine i da će imati 497 vozila u voznom parku.

„U ovom konzorcijumu nema dobrih, već su okupljeni najgori prevoznici. Tu je i ozloglašeni Banbus“, naglasio je Jovanović.

Dodao je i da je ugovor koji je danas dodeljen vredan 1,34 milijarde evra u sledećih 10 godina, što je, kako kaže, ogromna suma za Grad Beograd.

„Ovaj posao napraviće ogromnu rupu u budžetu, pored toga što je tender unapred bio namešten, a kada se tender dogovara obično najgori budu izabrani“, ukazao je Jovanović.

On je naglasio da ovo nije način na koji se uređuje i strateški planira javni prevoz u Beogradu.

„Do sada se videlo da Sekretarijat za javni prevoz ne kontroliše privatne prevoznike, koji nemaju dovoljan broj inženjera, tehničara i ne rade redovne preglede i servisiranje vozila“, upozorio je.

Jovanović je napomenuo da oni nemaju ništa protiv privatnih prevoznika i istakao da je nekada Ariva radila dobro i da je moguće da se taj posao radi u partnerstvu.

Međutim, prema njegovim rečima sada su izabrani „najgori“, a nekima je i tražen novac.

„Mnogim prevoznicima je tražena novčana naknada da uđu u konzorcijum, a mnogi dobri prevoznici nisu mogli da uđu, jer su najgori uzeli najbolji deo kolača“, poručio je on.

Jovanović je otrkio i da GSP na današnji dan duguje dobavljačima osam milijardi dinara.

„Šapić je stečajni upravnik GSP-a“, kazao je on.

Jovanović se osvrnuo i na raniju Šapićevu izjavu da su uslovli privatne prevoznike da kupe nove autobuse.

„Novi autobusi bez sistema kontrole ništa ne znače. Manje novih autobusa izlazi na ulice zbog raznih kvarova nego Solarisa koji su kupljeni 2012. ili 2013. godine“, navodi on.

Problem javnog prevoza koji je požar, prema njegovim rečima, „mi gasimo bezinom“.

Predsednik sindikata “Centar GSP Beograd“ Ivan Banković, takođe se osvrnuo na Šapićevu izjavu da je naterao privatnike da kupe nove autobuse.

„To jeste tačno, ali oni trenutno nemaju novca za pneumatike i održavanje vozila. Time nećemo dobiti bezbedniji javni prevoz, već će se nastaviti niz nesrećnih događaja“, poručio je on.

Banković je podsetio da se još u julu znalo da će privatnik sa linije 511 biti dobitnik ovog tendera.

On je naveo da privatni prevoznici namju nikakvu obavezu da ulažu i da oni nemaju sve ono što GSP ima.

„Ako vam vozači rade od 12 do 15 sati dnevno, a kod većine privatnih prevoznika se rade duple smene, onda ne postoji novi autobus koji će sprečiti nesreće“, smatra Banković.

On dodaje da ovim potezom ne dobijamo modernizaciju javnog prevoza.

„Od 497 autobusa, samo 34 će biti električna ili hibridna, a GSP sad ima više od 150 autobusa na gas i 10 električnih autobusa. Ovim tenderom su nagrađeni najlošiji, oni koji su imali najviše ekscesa i problema“, ukazao je Banković.

On se osvrnuo i na cenu rada.

„Oni sada rade po ceni od 170 dinara po kilometru plus pdv, a nova cena će biti 270 dinara plus pdv“, otkrio je Banković.

Kako upozorava, to ne samo da je skuplje od GSP-a, već i manje bezbedno.

Kod privatnika imate jednog majstora na 50 ili 60 autobusa, grad nije tražio nikakvu garanciju za stručni kapacitet ljudi.

On je upozorio da kada novi privatnici preuzmu posao, postoji strah da će sadašnji vozači ostajati bez posla.

SSP traži da Tužilaštvo obustavi tender Beograda za izbor novog privatnog prevoznika

Potpredsednica Stranke slobode i pravde (SSP) Ana Gođevac je danas ocenila da, „ako je Srbija pravna država“, tužilaštvo treba da obustavi tender Grada Beograda za izbor novog privatnog partnera u javnom prevozu, u kojem je jedini ponuđač konzorcijum „Bg Bus Prevoz“.

Gođevac je, saopštila je SSP, ocenila i da bi tužilaštvo trebalo da pokrene istragu na osnovu BIRN-ovog izveštaja o „korupciji i izvlačenju novca u korist pripadnika Srpske napredne stranke“.

BIRN je objavio da je „Bg Bus Prevoz“ bio jedini ponuđač pri jutrošnjem otvaranju ponuda na tenderu Grada Beograda za izbor novog privatnog partnera u javnom prevozu, čiji autobusi bi trebalo da prevoze putnike na 84 linije.

Gođevac je rekla da se time „nastavlja pljačka Beograda“.

„Kao što smo najavili, jedina ponuda za posao od preko 1,2 milijardi evra za privatne prevoznike, koja je danas pristigla, je od konzorcijuma Bg Bus Prevoz, koji se dovodi u vezu sa Zvonkom Veselinovićem“, navela je Gođevac, a preneo SSP.

Dodala je i da je BIRN objavio da je od „Šapićeve uprave“ – od gradonačelnika Beograda, stigao nalog o tome „koliko ‘keša’ treba da se plati na ruke za svaki autobus privatnika koji će dobiti liniju“.

„Građanima Beograda je važno da od tačke A do tačke B stignu bezbednim, efikasnim i urednim javnim prevozom. Nažalost, beogradska vlast je dobila ocenu nula za proteklu deceniju, što je rezultat ne samo neznanja i nesavesnosti, već i očigledne korupcije“, ocenila je Gođevac.

Po njenim rečima, od ukupno 135 gradskih linija, GSP će zadržati samo 25 ako se tender nastavi i to one koje su manje profitabilne, dok privatnici preuzimaju najunosnije rute.

„Ovakvo stanje ne ide u prilog građanima, već interesima uske grupe povezanih sa vladajućom strankom“, kazala je ona, navodi se u saopštenju SSP.

Odluku o izboru novog privatnog partnera donosi Sekretarijat za javni prevoz, a ugovor bi Grad i privatni partner trebalo da potpišu pošto Skupština Grada Beograda da saglasnost na konačni nacrt ugovora.

Pratite nas na našoj Facebook i Instagram stranici, ali i na X nalogu. Pretplatite se na PDF izdanje lista Danas.

Komentari