U Beogradu od sutra važi nosi sistem javnog prevoza nazvan „Beograd plus“, a javnost je tek danas od gradonačelnika Aleksandra Šapića po prvi put čula više detalja o tome kako će on zapravo izgledati.
Kako je najavljeno, Beograd će ubuduće biti podeljen na dve zone, zonu A i zonu B i tri tarife.
Šapić je pojasnio da u zonu A spadaju sve gradske opštine, u zonu B sve rubne, odnosno prigradske opštine, osim Grocke koja se deli, te će delovi severno od Vrčina i Zaklopače biti u A zoni, a južno u zoni B.
Putnici neće više koristiti „Beogradske kartice“, već će se karte od sada plaćati SMS porukom, a kasnije i preko aplikacije, jednom kada i taj sistem zaživi.
Takođe, građani kojima ne odgovara sistem uplate karata preko telefona, moći će da ih kupe i u papirnoj formi, ali – na samo 10 prodajnih mesta za ceo Beograd.
Tako će biti u „prvom talasu“, kako je rekao Šapić, ali bi tokom leta broj prodajnih mesta trebalo da se popne na „najmanje 250 kioska na najprometnijim stanicama“.
Kada putnik pošalje poruku kojom kupuje kartu, stizaće mu povratni SMS kojim će ta uplata biti potvrđena.
Taj povratni SMS služiće građanima kao dokaz da je karta plaćena kada naiđe kontrola. A u samoj poruci pisaće vreme do kada ta karta važi.
Kako tačno plaćate kartu i kolike su cene?
Broj na koji će se slati SMS je 9011, a u samoj poruci biće potrebno da se unese tip karte koju želimo da kupimo.
U zavisnosti od toga da li želimo da kupimo vremensku kartu u trajanju od 90 minuta, dnevnu, nedeljnu ili mesečnu, unosimo sledeće informacije u SMS:
Vremenska karta:
Zona A – Tekst karte: A90 ; Cena: 50 din
Zona B – Tekst karte: B90; Cena: 50 din
Zona A – Tekst karte: A1 ; Cena: 120 din
Zona B – Tekst karte: B1 ; Cena: 120 din
Zona C (A+B) – Tekst karte: C1 ; Cena: 150 din
Nedeljna karta:
Zona A – Tekst karte: A7 ; Cena: 800 din
Zona B – Tekst karte: B7; Cena: 800 din
Zona C (A+B) – Tekst karte: C7 ; Cena: 1.100 din
Mesečna karta:
Zona A – Tekst karte: A30; Cena: 2.200 din
Zona B – Tekst karte: B30 ; Cena: 2.200 din
Zona C (A+B) – Tekst karte: C30 ; Cena: 3.300 din
Takođe, novina je da će, prema novom sistemu, javni prevoz biti besplatan za sve građane starije od 65 godina i za učenike osnovnih i srednjih škola do 19 godina, ali takođe ni noćni prevoz se neće naplaćivati u periodu od ponoći do četiri časa ujutru.
Za starije od 65 godina, prema Šapićevim rečima, postojaće „doživotne kartice za javni prevoz“, koje će se izdavati na utvrđenim mestima bez obzira na mesto boravka penzionera.
Kazne
Aleksandar Šapić je objasnio i kako će se kažnjavati oni koji ne plaćaju prevoz.
„Beli“ će izdavati kaznene karte i vi nastavljate normalno vaše putovanje, neće više biti plaćanja na licu mesta.
Kaznena karta će biti 5.000 dinara, odnosno upola manje – 2.500 dinara, ako se plati u roku od sedam dana.
Šta sa uplaćenim novcem na starim karticama?
Kako je rekao gradonačelnik, svi koji su uplatili karte u starom sistemu dobiće mogućnost da taj novac iskoriste i u novom.
Šapić je rekao da su svi pravni subjekti, koji su kupovali mesečne karte, obavešteni o načinu kupovine karata za jun.
Svi oni koji imaju godišnju kartu, treba da dođu na jedno od prodajnih mesta i uz dokaz biće im izdata nova, a oni koji imaju mesečnu kartu, njima će ona važiti da kraja maja, a od juna kupovaće mesečnu kartu po novom principu.
Svaki pravni subjekat, odnosno firma koja ima više od pet zaposlenih, imaće dodatni popust, najavio je Šapić.
Dodatne izmene
Još dve stvari, koje uvođenjem novog sistema javnog prevoza odlaze u „istoriju“, jesu validatori, koji su se nalazili u svakom vozilu i na kojima su građani očitavali svoje karte, a koji su sada izgubili svoju funkciju.
Druga stvar koja ovom izmenom, takođe, gubi funkciju jeste ukidanje ulaska putnika na prednja vrata, a izlazak iz vozila na ostala. Ovo pravilo je sada i zvanično ukinuto iako nikada nije ni zaživelo u Beogradu.
Kako će biti praćeni autobusi?
Šapić je objasnio da je završen proces realizacije dela projekta „Smart sitija”, koji će se zvati „Pametno upravljanje javnim prevozom”.
„Sistem ostavljamo u rukama države. Oni će nam obezbediti GPS sistem, uređaje, kompletan sistem praćenja autobusa, obračun pređenih kilometara i optimizaciju kretanja vozila, kao i aplikaciju za praćenje javnog prevoza. Procena je da bi ovo trebalo da bude gotovo za mesec do mesec i po dana. Dok to ne bude spremno imaćemo, kao što je i ranije funkcionisalo, otpravnike koji će na početnim stanicama brojati autobuse. Tako ćemo ručnim putem voditi evidenciju vozila“, poručio je gradonačelnik.
Podsećamo, ugovor Grada Beograda sa kompanijom Kentkart ističe 28. maja. Bez obzira na to, još pre nekoliko dana krenulo je uklanjanje validatora iz vozila GSP-a, dok je kod privatnih prevoznika sistem nastavio da funkcioniše po starom, a od sutra i zvanično počinje novi sistem naplate javnog prevoza.
Grad Beograd najavio je da raskid ugovora sa firmom koja stoji iza BusPlus sistema neće povući nikakve posledice ni za jednu ugovornu stranu, ali ipak, Kentkart sprema materijal za pokretanje arbitraže i naplatu štete za raskid ugovora.
Šapić je tim povodom rekao da su eventualni penali, vezani za jednostrani raskid sa Kentkartom, samo kap u moru u odnosu na gubitke koji su postojali u takvom poslovanju.
Pratite nas na našoj Facebook i Instagram stranici, ali i na X nalogu. Pretplatite se na PDF izdanje lista Danas.