Kako se raspolaže državnim parama: Turska Bozankaja prodaje tramvaje Temišvaru za dva miliona, a Beogradu za tri miliona evra 1Foto: Shutterstock/Remus Rigo

GSP Beograd doneo je juče odluku da zaključi ugovor o nabavci 25 tramvaja sa turskom kompanijom Bozankaja nakon višemesečne sapunice kojoj su izgleda svi znali kraj.

Grad će platiti 25 novih tramvaja 67,375 miliona evra bez PDV-a, što je blizu 81 milion evra sa PDV-om.

Tako će jedan tramvaj koštati oko 3,2 miliona evra sa PDV, a oko 2,7 miliona bez PDV-a.

Javnost je od početka tenderske procedure, koja je dva puta odlagana zbog žalbi drugih kompanija, ukazivala na veoma visoku cenu koju Beograd plaća za tramvaje turskog proizvođača koji doskora nije uspevao da se probije na evropsko tržište.

Nakon proizvodnje tramvaja za uglavnom turske gradove, poslednjih četiri, pet godina Bozankaja je uspela da proda tramvaje u dva rumunska grada, Temišvar i Jaši.

Početkom godine Temišvar je naručio 17 tramvaja od Bozankaje za oko 33 miliona evra, što izađe oko 1,9 miliona evra po vozilu. Pre toga, 2019. godine Bozankaja je prvi put ušla na evropsko tržište upravo u Rumuniji narudžbom 21 tramvaja.

Drugi veliki posao za ovu tursku firmu, inače prvobitno osnovanu u Nemačkoj, bio je prodaja 16 tramvaja rumunskom gradu Jašiju za oko 30 miliona evra, ili nešto manje od 1,9 miliona evra.

Temišvaru su isporučeni tramvaj kapaciteta 170 putnika, dok su u Jašiju tražili kompozicije sa maksimalnim kapacitetom od 270 putnika.

U oba slučaja vozila su nabavljana iz fondova EU.

Početkom ove godine Bozankaja je dobila još jedan tender i to u Napulju. Tamo su dobili posao nabavke 10 plus 10 tramvaja za ukupno 63 miliona evra, ali ovi tramvaji moraju da saobraćaju u oba pravca, odnosno da imaju dve kabine. Cena po tramvaju je 3,1 milion evra.

Cena ovih tramvaja je uporediva sa onima koje kupuje Beograd. Doduše, ostaje pitanje da li su uporedive i njihove karakteristike.

U tehničkim zahtevima GSP je tražio da kapacitet tramvaja bude najmanje 160 mesta.

Nikola Jovanović iz Centra za lokalnu samoupravu ističe da je loše što se na tender javio samo jedan ponuđač.

„Loše je što se na tenderu za nabavku novih tramvaja u Beogradu zvanično javio samo jedan ponuđač, turska fabrika Bozankaja iz Ankare, ali je tragikomično to što se mesecima unapred znalo koja će kompanija biti jedini ponuđač. CLS je još početkom septembra prošle godine javno objavio da se nabavka tramvaja namešta za Turke i da sve ide preko kabineta gradonačelnika, bez konsultacija sa upravom i inženjerima iz GSP-a.
Ukupna vrednost ugovora je 80,85 miliona evra, odnosno 3,23 miliona evra po tramvaju, a ista ova fabrika je isporučila tramvaje Temišvaru za 1,94 miliona evra po komadu“, napominje Jovanović dodajući da bi najbolje rešenje bilo poništiti ovaj tender i ponovo raspisati nabavku za tramvaje, „ali ovaj put fer i poštenu, na kojoj bi svi zainteresovani mogli da učestvuju, pod ravnopravnim uslovima“.

U internet prezentaciji Bozankaje na više mesta se ističe da se radi o turskoj kompaniji koja doprinosi deviznim prilivima zemlje i razvoju nacionalne ekonomije. Tome svedoče i poslovi koj eje do Rumunije, ova firma dobijala isključivo u Turskoj.

Kako se raspolaže državnim parama: Turska Bozankaja prodaje tramvaje Temišvaru za dva miliona, a Beogradu za tri miliona evra 2
Foto: Shutterstock/Wandering views

Recimo Zagreb je nedavno takođe imao tender za nabavku tramvaja na kom je pobedila domaća firma Rade Končar sa cenom od dva miliona evra za jedan tramvaj.

Zanimljivo je da i Srbija ima fabriku tramvaja i to od kada je nemački Simens kupio Milanović inženjering 2018. godine.

Njihova prijava na konkursu nije prihvaćena, jer se nisu dostavili dokumentaciju elektronski na Poralu javnih nabavki.

Dragan Dobrašinović koji se bavio korpucijom u javnim nabavkama u Topličkom centru za demokratiju i ljudska prava ističe da su se vlasti potrudile da se na tender ne javi ni domaća niti bilo koja druga kompanija.

„Zato cena i može da bude tako visoka. Ideja je da se izabere prijateljska firma. Ostali ponuđači nisu toliko rasterani tehničkim specifikacijama koliko drugim uslovima, poput rokova isporuke. Uradili su sve da stave do znanja drugima da ne gube vreme na prijavljivanje, a priprema tenderske dokumentacije zahteva ozbiljno vreme“, kaže Dobrašinović dodajući da će grad pokušati da pravda ovu cenu povećanjem troškova, ali „jesu vozila poskupela za 20-30 odsto, ali izgleda samo tramvaji skoro pa duplo“.

Pratite nas na našoj Facebook i Instagram stranici, ali i na X nalogu. Pretplatite se na PDF izdanje lista Danas.

Komentari