Bivši radnici Zastave kamioni u stečaju, koji već godinu i po dana dana traže da im se isplate zaostale zarade i poveže radni staž, odnosno uplate doprinosi za penzijsko invalidsko osiguranje za period od 2010. do avgusta 2018., u ukupnom iznosu od, kako se procenjuje, čak oko 520 miliona dinara (320 miliona za PIO i 200 za plate), započeli su danas nova svakodnevna okupljanja ispred zgrade gradske uprave.
A za sredu, u ovdašnjem Privrednom sudu zakazano je poslednje ročište, na kojem će, gotovo izvesno, biti potvrđena rečena potraživanja oko 400 nekadašnjih “kamiondžija”.
U organizacionom odboru protesta bivših radnika Kamiona za list Danas i Glas Šumadije kažu da će, nakon što Privredni sud u sredu potvrdi njihova potraživanja, odmah potom da se obrate Vladi Srbije i Ministarstvu privrede koje je iniciralo stečajni postupak u Zastavinoj fabrici kamiona, i koje, zajedno sa Vladom, ima obavezu prema zaposlenima u svim preduzećima Grupe zastava vozila u stečaju, na osnovu protokola koji su Zastavini sindikati sa Vladom Srbije potpisali još 2008. godine.
Vlada Srbije je, naime, krajem 2008, nakon dolaska Fijata u Kragujevac, sa reprezentativnim sindikatima Grupe Zastave vozila, u okviru koje je poslovala i fabrika kamiona, potpisala protokol kojim se obavezala da će da izmiri sva potraživanja Zastavinih radnika sve dok vlasnički status preduzeća u kojima su radili ne bude regulisan. Jedan od dva aneksa tog protokola, 2013. verifikovao je i ondašnji prvi potpredsednik Vlade Srbije, Aleksandar Vučić.
Član organizacionog odbora protesta bivših radnika Zastave kamioni Milić navodi da on i njegove nekadašnje kolege insistiraju da Vlada Srbije ispuni tu obavezu, pošto najverovatnije nemaju mnogo čemu da se nadaju kad je stečajna masa fabrike kamiona u pitanju. Većina radnika je, prema njegovim rečima, u trećem redu naplate potraživanja od fabrike, što praktično znači da neće da ih naplate – nikada.
S druge strane, ima indicija, navodi Milić, da je stečajna masa Zastave kamiona, u kojoj je stečajni postupak pokrenut 19. septembra prošle godine, u međuvremenu uveliko “istopila”, zbog čega bivše “kamiondžije” ne mogu da računaju da će svoja potraživanja moći da naplate prodajom onoga što je u fabrici ostalo nakon otvaranja stečaja.
On podseća da je organizacioni odbor protesta nekadašnjih „kamiondžija“ krajem prošle godine u više navrata obaveštavao nadležne u Vladi Srbije, odnosno u ministarstvima privrede i odbrane da se preostala imovina Zastave kamiona, koju je delom preuzelo novoformirano vojno preduzeće Zastava TERVO, uveliko razvlači i otuđuje.
Bivši radnici, prema Milićevim rečima, sumnjaju da je u raspolaganju imovinom kamiona, i pre i posle stečaja te fabrike, te u poslovanju Zastave TERVA, kao i u poslovnim odnosima te dve fabrike, bilo malverzacija i zloupotreba. Zbog toga će, posle predstojećeg ročišta u Privrednom sudu, najverovatnije da podnesu krivičnu prijavu protiv onih koji su bili odgovorni za raspolaganje imovinom u Zastavi kamionima.
-U Ministarstvu privrede nam je rečeno da napišemo krivičnu prijavu zbog malverzacija sa imovinom Kamiona, i mi smo to i učinili. Napisali smo krivičnu prijavu protiv petorice odgovornih rukovodilaca Zastave kamiona, a do kraja nedelje donećemo odluku o njenom podnošenju nadležnom tužilaštvu, navodi Milić.
Hiljadama srpskih radnika se duguje za zarade i PIO
Neisplaćena potraživanja (zarade, ostale prinadležnosti i uplate za PIO) u Srbiji ima, koliko je upućenoj javnosti poznato, na hiljade radnika bivših propalih giganata domaće privrede, odnosno Goše, 14. oktobra, Prve petoletke, Fabrike vagona i mnogih drugih. Prednost Zastavinih radnika, u ovom slučaju je u tome što je Vlada Srbije, protokolom iz 2008, preuzela obavezu da ih zbrine do konačnog rešenja statusa u fabrikama u kojima su radili. Da li će Vlada Srbije da ispunu obavezu prema Zastavinim radnicima, ostaje da se vidi.
Pratite nas na našoj Facebook i Instagram stranici, ali i na X nalogu. Pretplatite se na PDF izdanje lista Danas.