Ketlin pomaže preduzetnicama da izgrade biznis: Žene moraju ulagati u druge žene 1Foto: Forbes Srbija

Ketlin Grifit, osnivačica globalne platforme koja pomaže preduzetnicama da pokrenu svoj biznis, govoriće na prvom Forbes Adria Power Women’s Summitu 4. septembra u Beogradu.

„Žene moraju ulagati u druge žene,“ izjavila je preduzetnica Ketlin Grifit u intervjuu za Forbes 2018. godine. „Svaki dan ulažem u žene, ne samo zato što je to ispravno, već zato što je to dobra poslovna odluka.“

Grifit je 2014. osnovala Grayce & Co, kompaniju za marketing i medijske konsultacije koja pomaže nekim od najvećih kompanija na svetu da uspostave kontakt sa svojim potrošačima, dok istovremeno ulaže u startape koje vode žene.

Koje kompanije imaju najviše poteškoća u dostizanju ženske publike i zašto? „Kompanije koje ne ‘praktikuju ono što propovedaju’, odnosno jedno govore u javnosti, a iza zatvorenih vrata ne primenjuju raznolikost i ravnopravan tretman žena unutar kompanije,“ kaže Grifit.

Četiri godine kasnije, izgradila je globalnu platformu za preduzetnice pod nazivom Build Like a Woman, na kojoj se predstavljaju i sadržaji poznatih ličnosti i uspešnih preduzetnica kao što su Džesika Alba i Eva Longorija.

Grifit, koja je diplomirala na Univerzitetu Severne Karoline u Chapel Hillu, na prvom Power Women’s Summitu, koji organizuje Forbes Adria u Beogradu, podeliće sa učesnicima svoju strast da pomaže žensko preduzetništvo.

Kako je sve počelo

Pre nego što je pokrenula sopstvenu konsultantsku firmu, Grifit je nekoliko godina radila u reklamnoj industriji, uključujući i agencije Saatchi & Saatchi i mcgarrybowen.

U svojoj kompaniji, Grayce & Co, radi sa Fortune 500 kompanijama i brendovima, među kojima su Najki, Women i Verizon. Ona je upravljala marketingom vrednim više od 500 miliona dolara. A na pitanje zašto je osetila potrebu da pokrene ovaj biznis, odgovara:

„Mom biznisu nije prethodio plan, niti neki eureka momenat, započet je tiho, u mraku i iz pukog očaja. To se desilo zbog potrebe da se oslobodim nepravednih barijera i neispunjenih obećanja korporativnog sveta. I da pobegnem od iscrpljenosti. Nije bilo preko noći i nisam imala dovoljno hrabrosti, niti finansijske sigurnosti da bih lako došla do te prekretničke tačke, ali na kraju se desilo. Na kraju sam sve napustila“.

Taj presudni trenutak dogodio se uz picu sa pečurkama (Shroomtown) u Njujorku kada me prijatelj pogledao, video moje preopterećeno, natečeno i sivo lice, premazano tartufima i rekao: ‘Izgledaš kao duh.’

Umesto da uzmem taksi, prošetala sam nekih 30-ak blokova do kuće, dok su reči autorke Tame Kives (koju sam upoznala na radionici godinama ranije) odzvanjale u mojoj glavi:

„Ako si ovako uspešna radeći ono što ne voliš, zamisli koliko bi bila uspešna radeći ono što voliš.“ Te reči su me progonile na najbolji mogući način. Na kraju sam ušla u staklenu kancelariju mog šefa, pognula glavu u znak poraza (i da pokažem poštovanje) i dala otkaz. Tako je zapravo nastao Grayce & Co.

Sama ideja za moj biznis, za pokretanje agencije za strategiju, proizašla je iz uočavanja očigledne tržišne prilike, praznog prostora, u istoj industriji u kojoj sam već radila. Samo jedan odsto agencija tada su bile u vlasništvu žena. U to vreme, niko se zapravo nije fokusirao isključivo na tu nišu i strategije orijentisane ka ženama, obezbeđujući tačnu i višedimenzionalnu zastupljenost. Umesto toga, gotovo svaka medijska kampanja se bavila izazivanjem nesigurnosti. Nedostataka. Želje. Straha. Ako samo kupiš X proizvod, ti (žena) ćeš se poboljšati. Znala sam da će činjenica da sam žena koja namerno pokušava da služi drugim ženama, u odnosu na muškarce koji im nasumično prodaju, postati moja ključna razlika.“

Plan za ženske biznise

U 2018. godine, Grifit je pokrenula multimedijalnu platformu Build Like a Woman. Platforma ima za cilj da izgradi zajednicu ambicioznih preduzetnica i pruži im resurse kako bi započele i razvijale svoj biznis.

Ovi resursi uključuju „The Blueprint“ – priručnik za poslovni uspeh sa lekcijama o pravom načinu razmišljanja, kao i potrebnim poslovnim veštinama. Kako sama osnivačica kaže, njeno obrazovanje i rad u korporativnom svetu nisu je pripremili za stvarnost života u startapu.

„Prostor za ženski biznis bio je prepun poruka podrške, ali nedostajali su pravi detalji o tome kako zapravo izgraditi biznis. Tako sam sve sama naučila: od razvoja poslovnog plana do usvajanja pravog načina razmišljanja i stava potrebnog za preduzetnički uspeh,“ kaže Grifit.

U junu, Grifit je objavila bestseler knjigu pod nazivom „Build Like a Woman: The Blueprint for Creating a Business and Life You Love“.

Ona navodi da su glavne prepreke za žensko preduzetništvo sledeće:

Raditi sama: 90% biznisa u vlasništvu žena nema zaposlene, što znači da ste često sami i pokušavate da uradite sve.

Nedostatak pristupa kapitalu: Istraživanja pokazuju da se 64% novih malih biznisa pokreće sa oko 3.000 dolara početnog kapitala. Teže je ostvariti rast kada nemate puno kapitala.

Strah od neuspeha: Žene su generalno perfekcionisti i pokušavaju da kontrolišu ishode, a s obzirom na to da je stopa neuspeha visoka u preduzetništvu (50% biznisa nestaje do pete godine), to može biti zastrašujuće.

Kako dopreti do ženskog potrošača

Koji bi bili tri glavna saveta koje Grifit daje kompanijama o tome kako dopreti do ženskih potrošača?

Prvo, opšti marketing ne funkcioniše i preuzimanje ženskog osnaživanja ne funkcioniše. Čak 80% žena ne veruje brendovima, tako da se prvo morate fokusirati na izgradnju poverenja. Dobra vest je da žene gravitiraju ka kompanijama koje su spremne da priznaju da trenutni način ne funkcioniše, i koje pokušavaju da urade nešto novo, bolje i drugačije.

Zatim morate razumeti ovu ciljnu grupu na nijansiran način. Žene su višedimenzionalne i imaju fluidnu definiciju sebe. Žene žele da budu podržane u svojoj složenosti. Odbiće bilo kakve etikete, jer ne mogu biti lako definisane. Žene mrze kada ih svrstavaju u kategorije, osuđuju ili stereotipizuju, pa da biste dopreli do njih, morate im se obratiti lično i učiniti da se osećaju primetnim. Kompanije će pobediti kada slušaju šta žene žele i cene, razumeju njihove paradokse, i grade brendove poput njih i za njih.

I treće, vaša kompanija bi trebalo da odražava etos žena koje pokušavate da dosegnete. I to je dobra poslovna odluka jer brendovi koji nose „ženske osobine“ poput otvorenosti, relevantnosti, empatije, iskustva i emocija beleže 4-10% veći prihod.

Intervjui sa preduzetnicama

Build Like a Woman uključuje seriju intervjua sa uspešnim preduzetnicama. Među njima je i Džesika Alba, poznata holivudska glumica, ali i suosnivačica kompanije za lepotu i negu beba The Honest Company, osnovane 2011. godine.

Druga poznata glumica u seriji je bivša „očajna domaćica“ Eva Longorija, koja je prošle godine pokrenula sopstvenu produkcijsku kuću UnbeliEVAble Entertainment.

Tu su i dizajnerka torbi Rebeka Minkof, koja vodi istoimeni brend aksesoara, i Tamara Melon, koja je suosnivačica čuvenog brenda cipela Jimmy Choo i koja je 2016. godine pokrenula brend koji nosi njeno ime.

Grifit je bila saradnica i magazina Forbes.

Koji je njen savet ženama koje žele da pokrenu biznis?

„Kladite se na sebe. Oslobodite svoje snove, zauzmite još više prostora i gradite. Možete napraviti preokret u poslu i proboj u životu. Zamislite ogroman kolektivni uticaj koji bismo imale kada bi svaka žena na ovoj planeti sebe smatrala graditeljem? Kada bi svaka žena zasukala rukave i prionula na posao. Izgradila novu budućnost. U kakvom bismo svetu mogli da živimo!” kaže Grifit.

„Gde god da su vaši ciljevi, tamo ćete i završiti, zato postavite ambiciozne ciljeve!” zaključuje ona.

Pratite nas na našoj Facebook i Instagram stranici, ali i na X nalogu. Pretplatite se na PDF izdanje lista Danas.

Komentari