Kina nije među najvećim investitorima u Srbiji, ali bi to mogla da postane usled velike zainteresovanosti kineskih privrednika za ulaganja u poljoprivredu, energetiku, infrastrukturu, građevinarstvo, turizam i IT u Srbiji, rečeno je, između ostalog, u ambasadi Kine u Beogradu.
Gde je ovih dana organizovan sastanak menadžera 13 kompanija iz Pekinga i političko-privredne delegacije Kragujevca.
Srbija je, prenosi služba informisanja kragujevačke gradske uprave, kineskim investitorima interesantna zbog povoljnih uslova za investiranje i podsticaja koje nudi stranim investitorima. Cilj posete kineskih privrednika koji predstavljaju velike kompanije iz različitih oblasti je upoznavanje sa privrednim ambijentom i potencijalima odnosno pronalaženje zajedničkih interesa za saradnju.
Istaknuto je da kragujevačka gradska uprava već ima potpisane ugovore o saradnji sa kineskim kompanijama CMEC (o formiranju farme za tov junadi i i klanice za preradu junećeg mesa za tržište Kine) i ZTE.
– Sastanak je bio prilika da predstavimo sve ono što Kragujevac izdvaja na investicionoj mapi Srbije. Prezentovali smo sve prednosti, objasnili smo kakvi su nam planovi, šta želimo kao grad i gde se nalazi naša privreda danas. Verujemo da ćemo naći zajednički jezik i da ćemo uskoro moći da otvorimo nova radna mesta – rekli su predstavnici Kragujevca nakon sastanka u ambasadi Kine.
Mada rukovodstvo Kragujevca od dolaska ovde na vlast pre dve godine uporno nastoji da u grad dovede pre svega nekog kineskog investitora, od toga, barem za sada, nema ništa. Pomenuta kineska kompanija CMEC, koja je još prošle godine potpisala memorandum o saradnji i uoči minulih izbora predstavila projekat izgradnje farme i firme u Kragujevcu, u realizaciji tog posla nije, koliko je javnosti poznato, odmakla dalje od najave.
Bolje poznavaoce domaćih privrednih prilika to mnogo i ne čudi jer je poznato da su Kinezi godinama unazad „obigravali“ oko Zastavinih fabrika, potpisivali ugovore o saradnji i potom netragom nestajali. Poslednji primer te vrste zabeležen je pre dve godine, kad su vodeće kineske kompanije za proizvodnju teretnih i terenskih vozila, državna JAK motors i privatna Huang hai, sa Zastava kamionima potpisale memorandume o saradnji koji su, pored ostalog, podrazumevali i strateško partnerstvo, odnosno zajedničku proizvodnju lakih kamiona.
Proizvodnja u Zastavi kamionima prekinuta je odavno, preostali zaposleni proletos su se, uz otpremnine iz ponuđenog socijalnog programa, i bukvalno razbežali, a pokrenuti stečajni postupak u toj fabrici obustavljen je ovih dana na intervenciju Ministarstva odbrane koje je Privredni sud u Kragujevcu obavestio da je ta fabrika registrovana i za proizvodnju naoružanja i vojne opreme. Ministarstvo odbrane zainteresovano je da u Zastavi kamiona započne proizvodnju vojnih vozila ili delova za njih.
Pratite nas na našoj Facebook i Instagram stranici, ali i na X nalogu. Pretplatite se na PDF izdanje lista Danas.