Ekonomski interes zvaničnog Pekinga da kineska državna avio-kompanija preuzme udeo Etihada u vlasništvu Er Srbije ne postoji te je potpuno jasno da će ako do toga zaista i dođe ta zemlja od Beograda tražiti dodatne ustupke kako bi profitirala politički, smatraju eksperti za avio-saobraćaj koje je kontaktirao Danas.
Vazduhoplovni analitičar iz Hrvatske Alen Šćuric kaže za Danas da Evropskoj uniji ne bi predstavljalo problem da zvanični Beograd uđe u partnerstvo sa Kinom u Er Srbiji ali i da je priča o zainteresovanosti kompanije iz te zemlje da preuzme udeo Etihada u srpskom nacionalnom avio-prevozniku odlična izlazna strategija za vlast Aleksandra Vučića iz aranžmana sa partnerom iz Ujedinjenih Arapskih Emirata koji se nije pokazao kao dobar.
– Zašto bi Briselu smetalo da Kinezi uđu sa svojim kapitalom u avio-kompaniju u Srbiji kad već sad imaju ili su imali udeo u avio prevoznicima iz Evropske unije, poput recimo kompanija iz Francuske i Češke? Ne verujem da je to bilo kakav problem za Evropsku uniju. S druge strane vlasti u Srbiji partnerstvom sa kineskom kompanijom u Er Srbiji pokušavaju da sakriju činjenicu da se aranžman sa Etihadom koji se predstavljao kao velika investicija pokazao kao izuzetno neuspešan. U slučaju da se sklopi dogovor sa Pekingom, vlast bi to prikazivala ne kao svoj poraz zbog kraha u partnerstvu sa Etihadom već da je aranžman sa kompanijom iz UEA raskinut ne zato što ona definitivno ima nameru da ode iz Er Srbije već zato što je država Srbija dobila bolju ponudu od Kineza – objašnjava Šćurić.
Naš sagovornik dodaje da s obzirom na to da je Etihad u velikoj poslovnoj krizi ulazak Kine u vlasništvo Er Srbije predstavlja bolju opciju za državu ali da to ne znači da bi se na kraju angažman završio pozitivnim ishodom po Beograd te da bi se mogli očekivati i uslovljavanja Pekinga prema vlastima u Srbiji.
Kineski partner bi svakako doneo novac u Er Srbiju, koji Etihad s obzirom u kom je stanju ne može da priušti. Međutim, ono što je važno naglasiti je to da su svi aranžmani Kine sa partnerima u avio saobraćaju neslavno završeni i to po partnera. Ta kompanija bi na kraju ili odlazila u bankrot ili bi ugovor bio raskidan. Razlog između ostalog leži u u preambicioznim očekivanjima koja Kinezi nameću kao suvlasnici u stranim avio-kompanijama. To može lako da se desi i sa Er Srbijom. Ono što je definitivno je da Pekingu Er Srbija u ekonomskom smislu nije potrebna što znači da bi kineske vlasti od Beograda tražile dodatne ustupke – smatra Šćuric.
Ni Petar Vojinović, glavni i odgovorni urednik vazduhoplovnog portala Tango siks, ne veruje da bi kineski partner iz angažmana sa Er Srbijom mogao da ostvari bilo kakvu ekonomsku korist i da će ako odluka o preuzimanju bude donesena iza nje biti politički interesi Pekinga.
– Ranije se pričalo da je jedna kineska državna kompanija zainteresovana za Aerodrom „Nikola Tesla“ i udeo u vlasništvu srpske nacionalne avio kompanije što se pokazalo kao netačno. Jedina prednost koju bi srpska strana mogla da ima u slučaju da u suvlasništvu u Er Srbiji kapital Etihada zameni kineski je taj što bi ta kompanija mogla da novčano doprinese radu srpskog nacionalnog avio-prevoznika. Inače, avio-kompanije veoma retko pomažu svojim partnerima kroz ulaganja u njihov opstanak, naročito sada u doba krize nastale zbog korona virusa. Ako Peking ipak donese odluku da uđe u vlasništvo u Er Srbiji, ne bi se moglo konstatovati da su razlozi za to isključivo ekonomske prirode – ističe naš sagovornik.
Privatizacioni savetnik Branko Pavlović pak tvrdi za Danas da s obzirom na to da je Etihad u finansijskim problemima za Beograd najbolja varijanta da kineski kapital uđe u Er Srbiju.
– Posao sa Etihadom je od početka bio dobar samo za tu kompaniju ali ne i za srpsku stranu. Ta kompanija je sada u krizi te je za Er Srbiju zbog toga ali i činjenice da su saobraćajne veze između Evrope i Dalekog istoka globalno sve značajnije, najbolje je da joj suvlasnik postane neka kineska avio-kompanija – smatra Pavlović.
On dodaje da će Vašington biti taj koji će praviti probleme, iz svojih razloga, realizaciji te akvizicije pri tome ne nudeći nikakvu alternativu kako da Er Srbija opstane bez adekvatnog partnera.
– To u praksi znači da će Sjedinjene Američke Države od svog saveznika Evropske unije tražiti da po tom pitanju zauzme identičan stav – kaže Pavlović.
Podsećanja radi, prema saznanjima našeg lista zvanični Peking je zainteresovan da jedna od tri najveće kineske državne avio-kompanije kupi paket akcija Etihada u Er Srbiji. Kinezi naime, kupovinom paketa od 49 odsto akcija nekadašnjeg JAT-a žele da učvrste svoju poziciju velikog investitora u Srbije i tako na „mala vrata“ uđu na evropsko avio-tržište.
Vujović: Nema interesa
– Mislim da ne postoji ekonomski interes da neka od ogromnih kineskih kompanija uđe u partnerstvo sa Vladom Srbije u Er Srbiji, sa zemljom od sedam miliona stanovnika sa BDP po stanovniku od 5.000 dolara. Moguće je da postoji politički interes i da se donese politička odluka i to onda tako treba i nazvati. Međutim, onda ćemo videti kako će Brisel to primiti. Meni je zanimljivo kako ne možemo da nađemo partnera u EU gde obavljamo 90 odsto saobraćaja nego ga tražimo po Bliskom i Dalekom istoku. Možda za Kineze to može značiti ulazak na evropsko tržište, ali opet mi nismo u EU. U svakom slučaju ako dođe do takvog sporazuma bilo bi dobro da on bude jasan i transparentan – kaže za Danas Predrag Vujović, nekadašnji direktor JAT-a.
Pratite nas na našoj Facebook i Instagram stranici, ali i na X nalogu. Pretplatite se na PDF izdanje lista Danas.