Sklapanje i proizvodnja kineskih kamiona nosivosti od sedam do osam tona, kombija i mini buseva u Kragujevcu i pik-apova i vozila sa nadgradnjom u Somboru trebalo bi da počne tokom jeseni. Generalni direktor Grupe Zastava vozila Dragan Srejović potvrdio je Danasu da je prilikom nedavne posete državne delegacij Kini, sa jednom velikom kompanijom potpisan protokol, kojim je predviđen početak sklapanja i proizvodnje kineskih vozila u kragujevačkoj fabrici Zastava kamioni, kao i u Zastava specijalnim automobilima u Somboru.

Mada Srejović, zbog preuzete obaveze prema budućem partneru, ne želi da saopšti ime kompanije sa kojom je potpisan protokol, nezvanično saznajemo da je reč o firmi Huang hai, lociranoj u višemilionskom gradu na jugu Kine. U Grupi Zastava vozila i Zastava kamionima kažu da je to privatna kompanija, u kojoj određeni procenat kapitala ima i kineska država. Huang hai je, tvrde u Zastavi, ne samo velika, već i moderna kompanija u kojoj se vozila proizvode prema savremenim američkim i evropskim standardima.

Da je reč o izvesnoj saradnji govori i podatak da će predstavnici poslovodstva Zastavine fabrike kamiona, krajem septembra, posetiti kinesku kompaniju, dok će menadžment firme Huang hai, do sredine oktobra, ponovo doći u Srbiju, gde će sa domaćim zvaničnicima definisati obim i vrednost već dogovorene saradnje. Menadžeri kompanije Huang hai već su, krajem avgusta, boravili u Beogradu i Kragujevcu i tada je postignut preliminarni dogovor o uspotavljanju saradnje sa Zastavinim fabrikama. Kinezi u Srbiju nisu došli nepozvani. Naprotiv, kompanija Huang hai jedna je od dve svetske firme (druga je bila iz Turske), koje su se pre tri meseca javile na konkurs, kojim su Zastava vozila, nakon odustajanja italijanskmog Iveka od povratka u Kragujevac, tražila novog strateškog partnera. Kineska kompanija je pokazala interesovanje za obe fabrike, što je rezultiralo nedavnim potpisivanjem protokola o proizvodnji kineskih vozila u Kragujevcu i Somboru.

Taj protokol bi očekuju u Grupi Zastava vozila trebalo da obezbedi strateško partnerstvo, odnosno privatizaciju Zastave kamiona i Specijalnih vozila, pri čemu bi kineska kompanija kupila imovinu (ne i kapital) dveju Zastavinih fabrika, čime bi se izbeglo da Kinezi postanu vlasnici i velikih dugova kragujevačkih „kamiondžija“ i somborskog preduzeća. Kinezi bi preuzeli i preostale radnike fabrika kamiona i specijalnih vozila, u kojima je minulih dana realizovan socijalni program, na osnovu kojeg je iz Kamiona otišlo 303, a na radnim mestima ostalo još 416 radnika. U poslovodstvu Zastave vozila procenjuju da bi privatizacija fabrika kamiona i specijalnih vozila mogla da bude okončana do sredine naredne godine, kada bi Kinezi postali njihovi većinski vlasnici. Boljim poznavaocima ove problematike jasno je da će Kinezi, period od za jesenas najavljenog početka sklapanja njihovih vozila u Kragujevcu i Somboru do kupovine Zastave kamiona i Specijalnih automobila, iskoristoiti za proveru tehničko-tehnoloških, organizacionih i kadrovskih potencijala Zastavinih fabrika za proizvodnju savremenih vozila. Uzgred, na isti način je i Fijat, 2006, prodajom licence za proizvodnju „punta“, testirao bivšu Zastavinu Fabriku automobila. Kragujevačke „automobildžije“ su uspešno položile taj test, i Fijat je, u septembru 2008, sa Vladom Srbije potpisao ugovor o formiranju kompanije Fijat automobile Srbija, koja je preuzela imovinu i radnike Fabrike automobila.

Ono što, međutim, brine deo javnosti jeste činjenica da su Kinezi i ranije, u više navrata, dolazili u Kragujevac, interesujući se za saradnju i privatizaciju nekadašnje Fabrike automobila. Sredinom prethodne decenije je čak bio postignut dogovor između Zastave, srpskog biznismena u Americi Branka Tupanjca i jedne kompanije iz Kine o sklapanju nekoliko desetina hiljada kineskih automobila godišnje. Ispostavilo se, međutim, da ni Tupanjac, ni Kinezi nisu ispunili obaveze precizirane tim poslovnim aranžmanom. Kinezi su odustali zato što je Srbija tada bila daleko od pridruživanja Evropskoj uniji, a srpsko tržište isuviše malo… Srbija se, u međuvremenu, pridružila EU, što kineskim kompanijama, lociranim na našem tržištu, otvara mogućnost plasmana proizvoda širom Evrope.

Sedam i po decenija proizvodnje automobila

Gotovo je izvesno da će somborska i fabrika i kragujevačka fabrika uspeti da ispune očekivanja kineskog partnera. U prilog tim tvrdnjama govori i podatak da se u Kragujevcu vozila sklapaju i proizvode već gotovo sedam i po decenija. Podsećanja radi, u kragujevačkom Vojno-tehničkom zavodu, još daleke 1939. godine, sklopljeno je 300 terenskih vozila „ševrolet“ za potrebe Vojske Kraljevine Jugoslavije. Pre početka proizvodnje „fiće“, u Zastavi su sklapana vozila marke „vilis“. U okviru višedecenijske saradnje sa italijanskim Ivekom, u Zastavi je proizvedeno na desetine hiljada kamiona.

Pratite nas na našoj Facebook i Instagram stranici, ali i na X nalogu. Pretplatite se na PDF izdanje lista Danas.

Komentari