Kinezi odbili zahtev Infrastrukture železnice da provere stabilnost stanice nakon pada nadstrešnice 1Foto: Danas/A. L.

Kineska kompanija China Railway International Corporation (CRIC) odbila je zahtev Infrastrukture železnice Srbije da proveri stabilnost stanične zgrade nakon obrušavanja nadstrešnice. To pokazuje uvid u odgovor CRIC-a na dopis Infrastrukture, u koje je Forbes Srbija imao uvid.

Naime, republička građevinska inspektorka izašla je na teren 1. novembra nakon informacije da se obrušila nadstrešnica na staničnoj zgradi. Tom prilikom konstatovala je dve nezakonitosti.

Prva je da nisu preduzete mere radi sprečavanja ili otklanjanja neposredne opasnosti po život ili zdravlje ljudi i bezbednost. Druga je da „nije vršena kontrola i provera kvaliteta izvođenja svih vrsta radova i primena propisa, standarda i tehničkih normativa“. Kao dokaz je priložena slika obrušene nadstrešnice.

Inspektorka je bila dužna da izrekne i mere za otklanjanje ovih nezakonitosti. Za drugu konstatuje da Zakon o planiranju i izgradnji ne sadrži propisanu meru ukoliko stručni nadzor nije izvršio kontrolu.

Međutim, kada je reč o prvoj nezakonitosti, izrečena mera je bila zabrana korišćenja krila B stanične zgrade u Novom Sadu. Zato je naredila investitoru (Infrastruktura železnice) odnosno izvođaču radova (kineska kompanija CRIC) „proveru statičke stabilnosti objekta“.

Kako je objašnjeno u zapisniku, u koji je Forbes Srbija imao uvid, proveru mora da uradi pravno lice koje nije učestvovalo u izradi tehničke dokumentacije i tehničke kontrole projekta za građevinsku dozvolu, kao i na izvođenju radova i stručnom nadzoru.

Investitoru i izvođaču je ostavljeno 15 dana od prijema zapisnika da postupe.

Kako smo mogli da vidimo u drugom dokumentu, Infrastruktura železnice je 14. novembra dala nalog nadzoru da izda instrukciju izvođaču radova za proveru statičke stabilnosti objekta, prenoseći ono što je naložila građevinska inspektorka.

Odgovor Kineza

Kinezi su odgovor na ovaj dopis poslali u subotu 23. novembra, ujutro u 6:36.

Izvođač se u svom dopisu poziva na ugovor o rekonstrukciji pruge od Novog Sada do granice s Mađarskom. I odmah na početku navodi jednu od ključnih stavki iz ovog dokumenta.

„Članom 61 ugovora, propisano je da je deo radova koji Investitor počne da koristi preuzet danom njegovog korišćenja i da od tog dana Izvođač prestaje da bude odgovoran za staranje nad preuzetim delom“, stoji u odgovoru.

Kako su predstavnici države svečano otvorili stanicu 5. jula ove godine, može se pretpostaviti da kineski izvođač vidi taj datum kao primopredaju stanične zgrade državi jer su od tad počeli da je koriste. To na izvestan način konstatuje i inspektorka koja navodi da je „tehnički prijem i primopredaja radova u krilu B započet 5. jula 2024“.

Zato u CRIC-u dodaju: „U skladu sa članom 63 Ugovora, propisano je da se instrukcije ili izmene po nalogu nadzornog organa mogu davati samo pre prijema radova“.

Provera statičke stabilnosti nije deo ugovora

Kinezi takođe dodaju da posao provere statičke stabilnosti celokupne stanične zgrade u Novom Sadu nije u obimu radova propisanih ugovorom. „Ne postoje pravne pretpostavke da Investitor ili nadzorni organ nalože Izvođaču izvršenje predmetnih radova“.

Oni se pozivaju i na ono što je naložila građevinska inspektorka, a što je izgleda Infrastrukturi promaklo. Kako je inspektorka tražila da proveru stabilnosti obavi neko ko nije bio izvođač radova, kineski CRIC podseća investitora da oni jesu bili izvođač.

Još dodaju da nisu dobili primedbe na kvalitet izvedenih ili neizvedene radove predviđene ugovorom. To je još jedan razlog zašto ne mogu da postupe po nalogu.

I na kraju, Kinezi tvrde da su zapisnik inspektorke dobili tek 19. novembra i da su dostavili primedbe na isti.

„Imajući sve gore navedeno u vidu, smatramo da naložena instrukcije nije u skladu sa Komercijalnim ugovorom, te da je kontradiktorna naloženom ograničenju, pa i u tom smislu Izvođač napominje da ne može da postupi po dopisu“, konstatuju izvođači. Ipak, oni se uprkos svemu stavljaju na raspolaganje investitoru, državi i svim državnim organima za pojašnjenja i saradnju oko radova definisanih ugovorom.

Infrastruktura traži drugu kompaniju

Po svemu sudeći, ovaj odgovor Kineza naterao je Infrastrukturu železnice da 28. novembra uđe u postupak nabavke izrade Elaborata o oceni stanja konstrukcije objekta stanične zgrade u Novom Sadu.

Prema podacima sa Portala javnih nabavki, ova nabavka se sprovodi kao pregovarački postupak bez objavljivanja javnog poziva.

Razlog ulaska u pregovarački postupak je „izuzetna hitnost prouzrokovana događajima koje naručilac nije mogao da predvidi“. Infrastruktura se poziva na odluku republičkog građevinskog inspektora da zatvori gradilište i naloži proveru statičke stabilnosti objekta.

Zapisnik sastavljan tri dana

Ono što se može videti iz zapisnika jeste da je nadzor sproveden na dan nesreće, 1. novembra. Sastavljanje zapisnika započeto je 5. novembra, a završeno tri dana kasnije – 8. novembra. Nedelju dana nakon nesreće.

Takođe, vidi se i da je inspekcijskom nadzoru 1. novembra prisustvovala bivša v.d. direktorka Infrastrukture železnice Srbije Jelena Tanasković, koja je u kućnom pritvoru. Tu su bili i po jedan predstavnik izvođača i nadzora.

Još jedna interesantna konstatacija građevinske inspektorke jeste da je građevinski dnevnik za staničnu zgradu vođen od 13. decembra 2021. do 18. jula 2024. Nešto kasnije citira odredbu pravilnika po kojoj se knjiga inspekcije i građevinski dnevnik vode od početka izvođenja radova do dana završetka izgradnje objekta odnosno radova i primopredaje objekta investitoru“.

Pratite nas na našoj Facebook i Instagram stranici, ali i na X nalogu. Pretplatite se na PDF izdanje lista Danas.

Komentari